• Anonym (F)

17 som inte vill/kan bli vuxen

Hej. Är sambo med en kvinna som har en dotter som fyllde 17.

Jag är ingen pappa figur men finns där som en person som hjälper till om det behövs. För dom båda.

Men har märkt att det "fattas" både kunskap och logik hos barnet.
    Och som vanligt bland tonåringar så vill hon inte göra något för att hjälpa andra hemma.

Hon vill inte göra läxor, försöker alltid slippa att gå till skolan.
    Kräver pengar. Vill inte jobba för att det är jobbigt.

Erbjöd mig att hjälpa henne med körkortet men viljan att plugga teori finns inte. Hon tjattar bara om att få köra bilen.
    Och vi kör ca 2 gånger i veckan men känner att det kan vara lite slöseri med min tid och pengar om hon inte vill läsa teori.
    Mamman kommer inte fram till henne längre och vet inte vad hon ska göra. Har ni några tips?

• Svar på tråden 17 som inte vill/kan bli vuxen
  • Anonym (.-.-.)

Man är ju inte vuxen förrän tidigast 25 enl det bittra folket här på FL så hon har ju gott om tid.

Enl mitt sätt och se det så är det föräldrarna som svikit när de inte förberett någon att vara redo för vuxenlivet när de fyller 18. Det betyder att man måste lära sig väldigt många saker långt innan. 

Nu vet jag inte om jag tycker det är ditt ansvar men hennes föräldrar borde för länge sedan lärt henne att ta ansvar (skola, disciplin etc)

• Anonym (g)

Som fyllde 17 betyder nyss gissar jag. Hon låter som en normal 17åring. De mognar i sin egen takt. Det är fortfarande ett bra tag till 18 och körkort vilket inte behövs tas på sekunden. Prova att ha krav på körningen, att hon gör vissa saker på körkortsappen innan så ni kan se men ha inte jättestora krav. Det är mycket annat nu. 

• Anonym (Om pengar är det som räknas)

Visa henne vilken lön och budget hon kan förvänta sig som bara gymnasieutbildad vs om hon anstränger sig och pluggar en högskoleutbildning.

Visa vilken partner hon troligen kommer att hitta- i utelivet i en småstad när man inte pluggar vs på universitet.

Visa var hon kommer att bo i respektive fallet- en sunkig hyrestrea för 14000 kr/mån i ett sämre område eller en BRF med fler kvm, högre standard, nära till bra skolor och spara pengar till sig själv via amortering.

Visa var hon kommer att semestra- fattigplayan med karamellfärg i drinkarna eller kryssning i Karibien.

När man vet vad man väljer får många ett uppvaknande.

• Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2026-03-08 23:09:45 följande:
    17 som inte vill/kan bli vuxen

Hej. Är sambo med en kvinna som har en dotter som fyllde 17.

Jag är ingen pappa figur men finns där som en person som hjälper till om det behövs. För dom båda.

Men har märkt att det "fattas" både kunskap och logik hos barnet.
    Och som vanligt bland tonåringar så vill hon inte göra något för att hjälpa andra hemma.

Hon vill inte göra läxor, försöker alltid slippa att gå till skolan.
    Kräver pengar. Vill inte jobba för att det är jobbigt.

Erbjöd mig att hjälpa henne med körkortet men viljan att plugga teori finns inte. Hon tjattar bara om att få köra bilen.
    Och vi kör ca 2 gånger i veckan men känner att det kan vara lite slöseri med min tid och pengar om hon inte vill läsa teori.
    Mamman kommer inte fram till henne längre och vet inte vad hon ska göra. Har ni några tips?

Jätteallvarligt om hon inte klarar gymnasiet! Det blir svårt att få ett vettigt jobb då!

Tala med henne om att vi har 6,5 % arbetslöshet, om man tar bort de som vill ha extrajobb/sommarjobb ur arbetslöshetsstatistiken. Det betyder att mer än var 20'de person hon möter på stan är arbetslös. Hon kan ju räkna själv när hon är ute och går. Vill hon bli en av dem med allt vad det innebär i att inte ha pengar?

Prata med henne om framtiden. Vad skulle hon vilja arbeta med och framtidsutsikterna inom det? Arbetsförmedlingens och SACOS hemsida har, åtminstonde förr, haft info om framtidsutsikter.

Låt henne fylla i den enkät som Arbetsförmedlingen har (om den finns kvar). Där fyller man i om sådant man är intresserad av, sådant man är bra på och sådant man har svårt för/inte tycker om. Ur det kommer det förslag på yrken som man kanske inte hade en aning om fanns.

Det är lättare att sträva mot att få godkänt i skolan om man vet vart man är på väg.

Eller har hon alltid haft svårigheter i skolan? Har hon alltid hafr trögt med att läsa? Kanske att hon har dyslexi?
  • Anonym (K)

Tillägg: Intresseguiden och Hitta-ditt-jobb-jag heter sidorna på Arbetsförmedlingen. Kolla sedan framtidsutsikterna för det jobbet.

• Anonym (Steff)

Det är inte bortkastat att lära henne bli en bra bilförare. Förr eller senare kommer hon ta sitt körkort. Lär henne teorin medan ni kör. 

De flesta tonåringar är lata, det brukar ordna upp sig 

• Anonym (Krav)
    Anonym (g) skrev 2026-03-09 07:19:26 följande:

Som fyllde 17 betyder nyss gissar jag. Hon låter som en normal 17åring. De mognar i sin egen takt. Det är fortfarande ett bra tag till 18 och körkort vilket inte behövs tas på sekunden. Prova att ha krav på körningen, att hon gör vissa saker på körkortsappen innan så ni kan se men ha inte jättestora krav. Det är mycket annat nu. 

Precis. Erbjud att köra med henne men ställ upp krav som hon först måste uppfyllas  så är det sedan hennnes val om hon vill köra. Vik inte efter hennes tjat.  Då lär hon sig också hur det går till i samhället och riktiga livet att allt inte bara dyker upp. Lönen kommer efter jobbet. Har hon blivit curlad hela livet? Det är en sådan björntjänst varför gör föräldrar så mot sina barn? De skapar en orealistisk syn hos sina barn på hur livet kommer vara.
Svar på tråden 17 som inte vill/kan bli vuxen