Anonym (F) skrev 2026-03-08 23:09:45 följande:
17 som inte vill/kan bli vuxen
Hej. Är sambo med en kvinna som har en dotter som fyllde 17.
Jag är ingen pappa figur men finns där som en person som hjälper till om det behövs. För dom båda.
Men har märkt att det "fattas" både kunskap och logik hos barnet.
Och som vanligt bland tonåringar så vill hon inte göra något för att hjälpa andra hemma.
Hon vill inte göra läxor, försöker alltid slippa att gå till skolan.
Kräver pengar. Vill inte jobba för att det är jobbigt.
Erbjöd mig att hjälpa henne med körkortet men viljan att plugga teori finns inte. Hon tjattar bara om att få köra bilen.
Och vi kör ca 2 gånger i veckan men känner att det kan vara lite slöseri med min tid och pengar om hon inte vill läsa teori.
Mamman kommer inte fram till henne längre och vet inte vad hon ska göra. Har ni några tips?
Jätteallvarligt om hon inte klarar gymnasiet! Det blir svårt att få ett vettigt jobb då!
Tala med henne om att vi har 6,5 % arbetslöshet, om man tar bort de som vill ha extrajobb/sommarjobb ur arbetslöshetsstatistiken. Det betyder att mer än var 20'de person hon möter på stan är arbetslös. Hon kan ju räkna själv när hon är ute och går. Vill hon bli en av dem med allt vad det innebär i att inte ha pengar?
Prata med henne om framtiden. Vad skulle hon vilja arbeta med och framtidsutsikterna inom det? Arbetsförmedlingens och SACOS hemsida har, åtminstonde förr, haft info om framtidsutsikter.
Låt henne fylla i den enkät som Arbetsförmedlingen har (om den finns kvar). Där fyller man i om sådant man är intresserad av, sådant man är bra på och sådant man har svårt för/inte tycker om. Ur det kommer det förslag på yrken som man kanske inte hade en aning om fanns.
Det är lättare att sträva mot att få godkänt i skolan om man vet vart man är på väg.
Eller har hon alltid haft svårigheter i skolan? Har hon alltid hafr trögt med att läsa? Kanske att hon har dyslexi?