Fler med syskon som leker högljutt och hårdhänt? Mor- och farföräldrar försöker dämpa lek/ljud
Hej!
Jag har två ungar som är c. 3 och 6 år och som gärna leker rätt så "hårt" med varandra. Det busas, brottas, fajtas med lasersvärd, sitter på varandra, nyps, skriks och allt däremellan. Ibland blir det rätt så högljutt och ibland eskalerar det och blir bråk, då ingriper vi såklart. Men jag har lärt mig att höra och se skillnad på lek och bråk, även om det är högljutt oavsett. Ibland verkar båda kikna av skratt och de fortsätter puckla på varandra fast ser utifrån ser väldigt hårt ut.
Ja, det är 2 pojkar jag har :) Jag är mest glad när de inte bråkar och har börjat acceptera att leken är högljudd och att de ändå leker tillsammans.
Dock så har en av våra kära mor- och farföräldrar reagerat starkt på barnens ljudnivå (förståeligt för det är riktigt högt ibland) och den kan be barnen upprepade gånger att lugna ner sig, vara försiktiga med varandra, fråga om de inte ska läsa en bok istället (haha no way) och säger till dom på skarpen flera gånger att de inte ska leka på det sätt de gör. Vid såna här tillfällen är pojkarna helt inne i sin lek med varandra och lyssnar inte för fem öre. Det blir bara ett evigt nej-ande som de ändå inte lyssnar på.
Gör jag helt fel som ibland ignorerar deras högljudda lek? När behöver man ingripa och när behöver man ingripa för gästernas skull?