• Anonym (Johanna)

Hjälper antibiotika mot en abcess?

Jag har fått en abcess en infektion alltså precis under bröstet där stålvajern ligger om man har bh på sig. Den är ungefär 2 x 2.5 cm stor just nu. 

Idag var jag hos en hudläkare som skrev ut antibiotika i 14 dagar i förhoppning om att hon inte ska behöva skära/tömma den alls utan att antibiotikan tar bort den och jag ska på återkoll om en månad. 

Hon sa att det går att försöka tömma den idag men att det inte skulle bli bra för att den är så hård just nu och därför är det svårt att få ut allt. Och helst vill hon inte skära i den i onödan om det försvinner med medicin. Det lät vettigt och sansat tycker jag men min man gav mig dåliga tankar när han sa att hon bara sa så för att hon inte hade tid att skära bort den idag eftersom att jag fick en akuttid.

Egentligen tror jag inte att så är fallet men min fråga är ändå till endera någon annan som har haft en abcess eller någon inom sjukvården som råkar läsa det här: Försvinner abcessen i dom flesta fallen med antibiotika?
    Stämmer det att det är lättare att få bort allt om jag har tagit antibiotika först om hon nu måste skära i den om några veckor?

• Svar på tråden Hjälper antibiotika mot en abcess?
  • Anonym (vem vet)

Personligen har jag aldrig varit med om att få antibiotika först och mini-op sen, bara tvärt om.

• Anonym (Vanna)

Rent instinktivt tycker jag det låter mycket konstigt. Antibiotika är ju ingen mirakelkur. Den biter bara på bakterier. Beror din abcess på bakterier? 

Nämnde hon om det fanns risk för blodförgiftning pga den? I så fall kan jag förstå resonemanget. Annars inte. 

• Anonym (Johanna)
    Anonym (vem vet) skrev 2026-03-09 23:27:29 följande:

Personligen har jag aldrig varit med om att få antibiotika först och mini-op sen, bara tvärt om.

Hmm... där ser man. Vad hade du för abcess?
    Anonym (Vanna) skrev 2026-03-10 01:07:24 följande:

Rent instinktivt tycker jag det låter mycket konstigt. Antibiotika är ju ingen mirakelkur. Den biter bara på bakterier. Beror din abcess på bakterier? 

Nämnde hon om det fanns risk för blodförgiftning pga den? I så fall kan jag förstå resonemanget. Annars inte. 

En abcess är väl bakterier? Som jag skrev i ts så sa hon att den var för hård nu för att kunna tömmas bra och att hon ville att den ska bli mjuk först så att hon får bort allt. Tydligen blir den mjuk med antibiotika eller försvinner helt med medicinen. 

Nu råkade det sig så att den tömdes ganska mycket av sig själv igår kväll helt plötsligt. Skumt sammanträffande. Nu är den mycket mindre men det hårda är kvar om än mindre. Jag tar medicinen tills den är slut och så får jag se vad hon säger vid återbesöket. Förhoppningsvis har allt försvunnit då. 

Men jag är fortfarande nyfiken på mina frågor i ts- vad ni andra säger om det? 
  • LaFontaine

Jag hade en i armhålan. Då valde man att ge antibiotika först och sen, eventuellt, skära när den minskat. Nu försvann den helt av antibiotikan, så man behövde aldrig ta till kniven. 

• FtS70

Din läkare har följt medicinsk praxis. Hade hen varit stressad, hade hen i stället för att resonera, skriva ut medicin och boka återbesök bara lagt ett snabbt snitt och tömt. 

• Anonym (Johanna)
    LaFontaine skrev 2026-03-10 14:28:44 följande:

Jag hade en i armhålan. Då valde man att ge antibiotika först och sen, eventuellt, skära när den minskat. Nu försvann den helt av antibiotikan, så man behövde aldrig ta till kniven. 

Uppskattar att du tog dig tid att svara! Vad skönt att du slapp kniven.

Var din abcess stor?
    Min var ungefär 2x2.5 cm innan mycket dränerades av sig själv igår nu är den kanske 1x0,5 cm men det har inte ens gått ett dygn sen den självdränerade och jag har bara hunnit ta två tabletter. Hoppas att antibiotikan tar kol på resten då jag ska ta den i 14 dagar.

Minns du hur länge du tog medicin? 

Till mitt svar tidigare så har jag googlat nu och en abcess är bakterier. 
  • Anonym (Johanna)
    FtS70 skrev 2026-03-10 14:37:15 följande:

Din läkare har följt medicinsk praxis. Hade hen varit stressad, hade hen i stället för att resonera, skriva ut medicin och boka återbesök bara lagt ett snabbt snitt och tömt. 

Tack för lugnande svar. Jag tror egentligen bara bra om henne då hon har varit min hudläkare i 5-7 år och jag träffar henne två gånger om året pga hudcancer-risk och jag har bara haft bra bemötande och vård av henne förut. Det var min man som satte griller i huvudet på mig. Obestämd 

Hon sa återbesök om 3-4 veckor och receptionen satte 4 veckor så jag hoppas att det inte är för lång tid mellan avslutad kur och återbesök då återbesöket är två veckor efter sista tabletten. Men jag får vänta och se antar jag och försöka boka om om det är något som inte ser bra ut eller känns bra. 
  • Anonym (Johanna)

I tillägg till storleken på abcessen så menar jag bredd och längd. Jag vet ju inte hur djupt ner den gick då jag inte kan mäta ner i bröstkorgen ha ha. 

• LaFontaine
    Anonym (Johanna) skrev 2026-03-10 14:43:15 följande:
    Uppskattar att du tog dig tid att svara! Vad skönt att du slapp kniven.

Var din abcess stor?
    Min var ungefär 2x2.5 cm innan mycket dränerades av sig själv igår nu är den kanske 1x0,5 cm men det har inte ens gått ett dygn sen den självdränerade och jag har bara hunnit ta två tabletter. Hoppas att antibiotikan tar kol på resten då jag ska ta den i 14 dagar.

Minns du hur länge du tog medicin? 

Till mitt svar tidigare så har jag googlat nu och en abcess är bakterier. 
    Jag minns inte hur stor den var, men jag kunde till slut inte lyfta armen för att den var så stor och ömmade så mycket. Jag tror jag tog antibiotika i tio dagar vill jag minnas.
  • Anonym (Johanna)
    LaFontaine skrev 2026-03-10 16:32:08 följande:
    Jag minns inte hur stor den var, men jag kunde till slut inte lyfta armen för att den var så stor och ömmade så mycket. Jag tror jag tog antibiotika i tio dagar vill jag minnas.
    Jösses, den var stor. Skönt att det löste sig med bara medicin. Hoppas på detsamma för mig själv. 
Svar på tråden Hjälper antibiotika mot en abcess?