Hjälper antibiotika mot en abcess?
Jag har fått en abcess en infektion alltså precis under bröstet där stålvajern ligger om man har bh på sig. Den är ungefär 2 x 2.5 cm stor just nu.
Idag var jag hos en hudläkare som skrev ut antibiotika i 14 dagar i förhoppning om att hon inte ska behöva skära/tömma den alls utan att antibiotikan tar bort den och jag ska på återkoll om en månad.
Hon sa att det går att försöka tömma den idag men att det inte skulle bli bra för att den är så hård just nu och därför är det svårt att få ut allt. Och helst vill hon inte skära i den i onödan om det försvinner med medicin. Det lät vettigt och sansat tycker jag men min man gav mig dåliga tankar när han sa att hon bara sa så för att hon inte hade tid att skära bort den idag eftersom att jag fick en akuttid.
Egentligen tror jag inte att så är fallet men min fråga är ändå till endera någon annan som har haft en abcess eller någon inom sjukvården som råkar läsa det här: Försvinner abcessen i dom flesta fallen med antibiotika?
Stämmer det att det är lättare att få bort allt om jag har tagit antibiotika först om hon nu måste skära i den om några veckor?