• Anonym (TS)

Varför får personal på förskolan inte ha med barnen hem?

Jag är nyfiken på en sak.

Hört föräldrar som behövt lämna barnen på förskolan 5:45 senast för att kunna ta sig till jobbet och förskolan öppnar 6:00 eller att dom behöver hämta 18:30 trots att förskolan stänger 18:00.

Förskolorna har då även bara 1 barn den första eller sista timmen. 

Personal har då erbjudit sig att få barnen lämnade hos sig på morgonen och att dom tar med barnen hem efter jobbet, dom har bott 400-900 meter från förskolan. 

Rektorn har sagt nej till den här typen av lösningar. Frågan är varför? 

Personal har bara sett det som en enkel lösning, dom kan Inte öppna tidigare på förskolan eller stänga senare. Det är enbart ett barn kvar sista timmen och så vidare. 

Varför är detta dåligt? 

• Svar på tråden Varför får personal på förskolan inte ha med barnen hem?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2026-03-12 11:15:32 följande:
    Jag menar att den anställde som ska ta ett barn med sig hem inte kan strunta i att åka hem efter jobbet. Den måste fortsätta arbeta.

Om dagiset har öppet tidiga morgnar och sena kvällar så kan personalen alternera när det gäller öppning och stängning, istället för att en ska börja tidigt och jobba sent varje dag, i sitt hem dessutom. 

Dessutom, om den som ska ta hand om barnet är sjuk en morgon, ska då föräldern skippa jobb den dagen fast det finns barnomsorg? Då är det bättre att den ordinarie barnomsorgen har bättre öppettider.

Det fungerar inte rent praktiskt och dessutom handlar det om arbetsmiljö och försäkringar. 

Nu behöver inte förskolan erbjuda bättre öppettider när det handlar om 1 barn. Att ha 1 barn kvar på förskolan förstör ju dessutom bemanningen för resten av barngruppen. Om en i personalen behöver börja 5 på morgonen så slutar den personen 13:30 och då är det många barn kvar. Plus att den som ska jobba till 19:00 ska börja 10:30. Så dom tiderna som har flest barn ska det vara färre pedagoger För att 1 barn ska gå tidigare och senare än alla andra. Jag själv skulle kunna tänka mig att ta dessa pass så länge jag får äta middag hemma med mina barn och samtidigt ha med ett extra barn vid bordet. Det handlar ju om att faktiskt hjälpa familjer och samtidigt tänka på helheten. Om jag får en unge extra på morgonen vid köksbordet så är det inte några problem för mig. Det måste ju dessutom vara trevligare för det barnet. 

Alla har inte ett stort kontaktnät och folk som kan hjälpa till. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-12 11:32:52 följande:

Nu behöver inte förskolan erbjuda bättre öppettider när det handlar om 1 barn. Att ha 1 barn kvar på förskolan förstör ju dessutom bemanningen för resten av barngruppen. Om en i personalen behöver börja 5 på morgonen så slutar den personen 13:30 och då är det många barn kvar. Plus att den som ska jobba till 19:00 ska börja 10:30. Så dom tiderna som har flest barn ska det vara färre pedagoger För att 1 barn ska gå tidigare och senare än alla andra. Jag själv skulle kunna tänka mig att ta dessa pass så länge jag får äta middag hemma med mina barn och samtidigt ha med ett extra barn vid bordet. Det handlar ju om att faktiskt hjälpa familjer och samtidigt tänka på helheten. Om jag får en unge extra på morgonen vid köksbordet så är det inte några problem för mig. Det måste ju dessutom vara trevligare för det barnet. 

Ja, du får ju tycka vad du vill. Nu fungerar det inte så, och kommer inte heller att göra det i framtiden. Bättre att jobba för att det finns barnomsorg när det passar föräldrarna. Inte bara dagis utan även dagmammor. 
  • Anonym (X)

Då får man bygga ut sitt kontaktnät och lösa det.

• Anonym (B)

Beror på att man inte kan garantera att lokalerna i någons privata hem är säkra bl.a. inte heller förhållandena i någons hem. Där bor ju fler än den anställde. Sedan ska det finnas en planering av aktiviteter som uppfyller förskolans krav.

• Anonym (B)

Det borde finnas vissa förskolor med länge öppettider. 

• Anonym (M)

Arbetspasset är dock inte 05.00-13.30. Minns jag rätt så ska arbetsveckan i gruppen ligga runt 38h och 2h till planering, möten, dokumentation. 

Standardpassen på förskolor jag jobbat på är 06.30-13.30 (30 min lunch), 07.30-16,30 (30 min lunch) samt 09.30-18.00 (30 min lunch). Sedan rullar man måndagar och fredagar. Få, om ens några,  förskolor har en person som jobbar bara tidigt eller bara sent. Bara mitten vet jag har förekommit av olika anledningar.

Det du behöver för din idé är en dagmamma eller ett nattas. Den bistra sanningen. I en utopi anställer de fler personal på färre barn och det går att ha utökade öppettider. Utopier är just dock en utopi.
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2026-03-12 23:53:40 följande:
    Arbetspasset är dock inte 05.00-13.30. Minns jag rätt så ska arbetsveckan i gruppen ligga runt 38h och 2h till planering, möten, dokumentation. 

Standardpassen på förskolor jag jobbat på är 06.30-13.30 (30 min lunch), 07.30-16,30 (30 min lunch) samt 09.30-18.00 (30 min lunch). Sedan rullar man måndagar och fredagar. Få, om ens några,  förskolor har en person som jobbar bara tidigt eller bara sent. Bara mitten vet jag har förekommit av olika anledningar.

Det du behöver för din idé är en dagmamma eller ett nattas. Den bistra sanningen. I en utopi anställer de fler personal på färre barn och det går att ha utökade öppettider. Utopier är just dock en utopi.

Jag tycker du ska läsa det du kommenterar en vända till. Du pratar om hur det är, jag förklarar ju det orimliga med att ha dessa tider som jag beskriver. Alla kommuner har varken nattis eller dagmammor. Så jag kan inte förstå varför en sån här lösning inte skulle kunna godkännas av kommun och rektor för dom som faktiskt inte kan jobba pga detta. Att man ändå kan vara tillmötesgående. Jag vill inte jobba till 19:00 på jobbet, men om 1 barn hänger på hem och käkar middag och har mer omsorg eller kommer när mina bara käkar frukost, det är ju inte särskilt betungande. 

Så vem förlorar på detta? Mamman som inte kan jobba, pga att hon har vissa enstaka pass på obekväm arbetstid. 

• Jemp

Men nu säger du ju emot dig själv. För precis: att en person som jobbar två timmar extra (vare sig det är hemma eller på förskolan) påverkar ju schemaläggningen och ekonomin oavsett. 

• Ascendere
    Anonym (TS) skrev 2026-03-11 10:41:27 följande:
    Varför får personal på förskolan inte ha med barnen hem?

Jag är nyfiken på en sak.

Hört föräldrar som behövt lämna barnen på förskolan 5:45 senast för att kunna ta sig till jobbet och förskolan öppnar 6:00 eller att dom behöver hämta 18:30 trots att förskolan stänger 18:00.

Förskolorna har då även bara 1 barn den första eller sista timmen. 

Personal har då erbjudit sig att få barnen lämnade hos sig på morgonen och att dom tar med barnen hem efter jobbet, dom har bott 400-900 meter från förskolan. 

Rektorn har sagt nej till den här typen av lösningar. Frågan är varför? 

Personal har bara sett det som en enkel lösning, dom kan Inte öppna tidigare på förskolan eller stänga senare. Det är enbart ett barn kvar sista timmen och så vidare. 

Varför är detta dåligt? 

På riktigt? 
    Självklart ska en rektor med vettet i behåll säga nej till en sån sak 
  • Anonym (TS)
    Jemp skrev 2026-03-13 06:28:44 följande:

Men nu säger du ju emot dig själv. För precis: att en person som jobbar två timmar extra (vare sig det är hemma eller på förskolan) påverkar ju schemaläggningen och ekonomin oavsett. 

Man kan väl Välja att ha 9 timmars arbetsdag om jag vill? 

Om jag ändå ska gå hem och laga middag till mina barn så blir det inte betungande att ha ett barn till med mig hem. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-13 08:49:26 följande:

Man kan väl Välja att ha 9 timmars arbetsdag om jag vill? 

Om jag ändå ska gå hem och laga middag till mina barn så blir det inte betungande att ha ett barn till med mig hem. 

Nej, det kan man inte, arbetstiden är reglerad, du bestämmer inte själv.
  • Anonym (Sibel)
    Anonym (Mia) skrev 2026-03-13 09:11:58 följande:
    Nej, det kan man inte, arbetstiden är reglerad, du bestämmer inte själv.
    Vad menar du?
    Många arbetspass är längre än 8h (min man jobbar dygn... tex).
    Och har man flex kanske man arbetar 9h en dag och 7h en annan. Fullt avtalsenligt.

Svar på tråden Varför får personal på förskolan inte ha med barnen hem?