Anonym (TS) skrev 2026-03-12 11:32:52 följande:
Nu behöver inte förskolan erbjuda bättre öppettider när det handlar om 1 barn. Att ha 1 barn kvar på förskolan förstör ju dessutom bemanningen för resten av barngruppen. Om en i personalen behöver börja 5 på morgonen så slutar den personen 13:30 och då är det många barn kvar. Plus att den som ska jobba till 19:00 ska börja 10:30. Så dom tiderna som har flest barn ska det vara färre pedagoger För att 1 barn ska gå tidigare och senare än alla andra. Jag själv skulle kunna tänka mig att ta dessa pass så länge jag får äta middag hemma med mina barn och samtidigt ha med ett extra barn vid bordet. Det handlar ju om att faktiskt hjälpa familjer och samtidigt tänka på helheten. Om jag får en unge extra på morgonen vid köksbordet så är det inte några problem för mig. Det måste ju dessutom vara trevligare för det barnet.
Alla har inte ett stort kontaktnät och folk som kan hjälpa till.
Arbetspasset är dock inte 05.00-13.30. Minns jag rätt så ska arbetsveckan i gruppen ligga runt 38h och 2h till planering, möten, dokumentation.
Standardpassen på förskolor jag jobbat på är 06.30-13.30 (30 min lunch), 07.30-16,30 (30 min lunch) samt 09.30-18.00 (30 min lunch). Sedan rullar man måndagar och fredagar. Få, om ens några, förskolor har en person som jobbar bara tidigt eller bara sent. Bara mitten vet jag har förekommit av olika anledningar.
Det du behöver för din idé är en dagmamma eller ett nattas. Den bistra sanningen. I en utopi anställer de fler personal på färre barn och det går att ha utökade öppettider. Utopier är just dock en utopi.