• Anonym (Förälder)

Taskig kompis hur göra?

Mitt barns kompis kan vara väldigt taskig mot mitt barn. Säga saker som håll käften, dra åt helvete, du är vidrig osv. Tjata på oss om att köpa godis och kakor i affären. Tjatar om att få något sött hos oss hela tiden. Förklarar att här äter vi godis på lördagar, men lyssnar inte. Bestämmer vem mitt barn får leka med eller inte leka med både i skolan och hemma.
    Jag känner lite att det börjar bli för mycket. Samtidigt vill man hjälpa barnet för Beteendet kommer säkert från hemmet etc. Men börjar bli för mycket med allt.
    Ska vi bara sätta ner foten och säga att de helt enkelt inte får leka mer om barnet fortsätter så i vårt hem? Prata med föräldrarna, vilket vi gjort men inget hjälper.

• Svar på tråden Taskig kompis hur göra?
  • Anonym (Frida)

Självklart kan du säga till att barnet inte får komma till ditt hem om hen inte respekterar era regler. Jag har själv vuxit upp med föräldrar som inte satte gränser för barn som kom till oss och lekte och jag mådde inte alls bra av det.

• KimLinnefeldt

Klassiskt exempel på "mina barn - andras ungar".

Säg nej när hen tigger godis eller kakor. Uppfostran får föräldrarna sköta. Gör inte stor sak av det.

• Anonym (vanir)
    Anonym (Förälder) skrev 2026-03-11 11:21:24 följande:
    Taskig kompis hur göra?

Mitt barns kompis kan vara väldigt taskig mot mitt barn. Säga saker som håll käften, dra åt helvete, du är vidrig osv. Tjata på oss om att köpa godis och kakor i affären. Tjatar om att få något sött hos oss hela tiden. Förklarar att här äter vi godis på lördagar, men lyssnar inte. Bestämmer vem mitt barn får leka med eller inte leka med både i skolan och hemma.
    Jag känner lite att det börjar bli för mycket. Samtidigt vill man hjälpa barnet för Beteendet kommer säkert från hemmet etc. Men börjar bli för mycket med allt.
    Ska vi bara sätta ner foten och säga att de helt enkelt inte får leka mer om barnet fortsätter så i vårt hem? Prata med föräldrarna, vilket vi gjort men inget hjälper.

Vill ditt barn leka med det här barnet? Har ditt barn andra kompisar?

Hur gamla är barnen?

Jag tycker att ni ska avbryta umgänget om det andra barnet säger elaka saker samt försöker bestämma vem ditt barn får leka med. Det är ju uppenbart att det andra barnet har problem och behöver hjälp, men det får inte ske på ditt barns bekostnad.

Och att ta med det andra barnet till affären hade jag slutat med för länge sen i det läget.

Vad säger föräldrarna när du pratar med dem? Verkar det finnas problem i familjen?
  • Anonym (K)
    Anonym (Förälder) skrev 2026-03-11 11:21:24 följande:
    Taskig kompis hur göra?

Händer det i skolan också så prata med personalen där. Så att sonen inte hindras från att leka med vem han vill!

Du hjälper det barnet ifråga genom att säga till ordentligt och sätta gränser. 

Hjälper inte det kan du faktiskt ordna lekträffar med andra barn. Så att sonen får omväxling. Är det riktigt illa får du säga att din son inte får leka med det problematiska barnet.

Lär honom också att besvara dumheter, vad han kan säga som svar.
  • Tihi
    Anonym (Frida) skrev 2026-03-11 12:04:01 följande:

Självklart kan du säga till att barnet inte får komma till ditt hem om hen inte respekterar era regler. Jag har själv vuxit upp med föräldrar som inte satte gränser för barn som kom till oss och lekte och jag mådde inte alls bra av det.

Det här är rätt svar. 
  • Anonym (M)

Hej,

Du har redan fått många bra svar. Mina erfarenheter, det har hänt två gånger att min dotter har haft kompisar som jag ogillat. Hon har helt enkelt fått sluta umgås med dem. I ena fallet var hon yngre och hade en kompis som du beskriver. Kom hem och rykte i dörren till frysen och skrek att hon ville ha glass. Hoppade i sängar trots tillsägelse osv osv. Jag styrde in vår dotter mer på att umgås med andra genom att ordna playdates. Det blev ingen stor sak utan deras vänskap rann ut i sanden. Andra gången var när hon var 11 och kom hem och grät för att hennes kompis ville tvinga henne att röka. Hon fick aldrig mer träffa henne och det ville hon inte göra heller så det löste sig ju. 

Svar på tråden Taskig kompis hur göra?