• Anonym (Trött)

Frågar exakt allt om graviditet

det kanske är jag som är elak men ibland blir det för mycket. Jag fick barn för 3 år sedan. Nu är min syster gravid med sitt första barn. Och hon frågar ut mig om exakt allt! O jag antar det bara kommer bli värre. Jag är helt ok med att svara på frågor, diskutera större saker. Men nu har vi på 2 veckor diskuterat sgi typ 10 gånger. Jag är hel ok med att svara på frågor som hälsa, vagn, mm men nu kommer dagligen frågor som: vart köpte du din skötväska, vart köpte du nappflaskor, vart köpte du regnskydd ?
    jag menar, hittar hon en skötvöska så köp den bara. Kan säga att det var absolut inte så att min skötvöska var bra, snarare ganska stor o klumpig?
    jag försöker vara snäll o fråga men när jag jobbar o hon just är o köper grejer o jag får 10 sms blir man irriterad?.

• Svar på tråden Frågar exakt allt om graviditet
  • Anonym (M)

Men säg åt henne att inte störa dig på arbetet med SMS. 

• Anonym (E)

Men alltså, hon är din syster och vill ha din hjälp/stöd, för vissa är graviditeten lite övermäktig, men självklart kan du ju bara skriva tillbaka, jag jobbar nu så vi kan prata senare.

Jag hade en kompis som också frågade om allt, när man inte själv är gravid längre så har man inte samma intresse för det men det är ju bara att svara, jag köpte väskan där men var inte så nöjd, skulle velat ha någon lättare, du får tänka att du är nu den hon kan se upp till och vill få råd/erfarenheter ifrån, men jag fattar ju att det kan bli lite mycket, tipsa henne att söka upp någon mammagrupp på nätet där hon kan bolla sina frågor med folk i samma situation. När min kompis tjatade om allt möjligt så försökte jag se mig själv som hennes mentor typ, rätt smickrande när man ser det från det hållet ;)

• Anonym (Trött)
    Anonym (E) skrev 2026-03-11 14:36:25 följande:

Men alltså, hon är din syster och vill ha din hjälp/stöd, för vissa är graviditeten lite övermäktig, men självklart kan du ju bara skriva tillbaka, jag jobbar nu så vi kan prata senare.

Jag hade en kompis som också frågade om allt, när man inte själv är gravid längre så har man inte samma intresse för det men det är ju bara att svara, jag köpte väskan där men var inte så nöjd, skulle velat ha någon lättare, du får tänka att du är nu den hon kan se upp till och vill få råd/erfarenheter ifrån, men jag fattar ju att det kan bli lite mycket, tipsa henne att söka upp någon mammagrupp på nätet där hon kan bolla sina frågor med folk i samma situation. När min kompis tjatade om allt möjligt så försökte jag se mig själv som hennes mentor typ, rätt smickrande när man ser det från det hållet ;)

Jo jag fattar?.
    jag tror att det som stör mig mest är att när jag var gravid så fick vi knappt prata om det då hon var så avundsjuk.. så jag kunde inte gå o handla öppet eller något. 

det har alltid varit lite daltande med henne så jag o min mamma fick smyga när vi köpte saker. Därför kunde jag inte prata om det på samma sätt. 

men det är liksom om allt?.. hur berättade du för föräldrarna, hur berättade du på jobbet, hur berättade du r vår kusin, mormor, jag kan väl tycka att kan hon inte bara göra på det sättet som hon vill?

• KimLinnefeldt

Ett bra sätt att hantera tjatiga människor är att sätta dem i arbete. Skötväska? Jag tror att det finns på nätet, man kan sy själv också. Googla. 

Nappflaskor kan du också läsa om på nätet. Ing mig på fredag om du inte hittar svaren...

Och regler för ledighet vet Försäkringskassan. 

• Anonym (E)
    Anonym (Trött) skrev 2026-03-11 14:56:42 följande:

Jo jag fattar?.
    jag tror att det som stör mig mest är att när jag var gravid så fick vi knappt prata om det då hon var så avundsjuk.. så jag kunde inte gå o handla öppet eller något. 

det har alltid varit lite daltande med henne så jag o min mamma fick smyga när vi köpte saker. Därför kunde jag inte prata om det på samma sätt. 

men det är liksom om allt?.. hur berättade du för föräldrarna, hur berättade du på jobbet, hur berättade du r vår kusin, mormor, jag kan väl tycka att kan hon inte bara göra på det sättet som hon vill?

Ok, jag förstår att det kan kännas orättvist men man kan välja vart man lägger fokuset, istället för att tänka "fan jag löste ju allt själv" så kan man ju vrida på det till "åh, det här hade jag velat ha tips om" och hjälpa till, jag antar att hon är nygravid om hon frågar hur man ska berätta och frågorna kommer att avta, just nu är hon i bebisbubblan och till slut så har man faktiskt inget mer att fråga om framtill förlossningen typ
  • Anonym (S)

Jo jag fattar?.

Då förstår vi var skon klämmer, Du är irriterad för att du inte kunde dela din graviditet med din syster och nu vill hon att du ska engagera dig i hennes. Jag förstår dig men om du kan lägga dina besvikelser åt sidan och istället se det som att hon söker sig till dig för att hon ?ser upp till dig som mamma?. Allt är tyvärr inte rättvist. Relationer är knepiga och ibland är andra knepiga mot dig och tvärtom. 

Kan du prata med henne om hur du känner eller blir det inget bra utav det? 

• Anonym (?)

Jo jag fattar?.

Så din syster var avundsjuk på att du var gravid och då kunde ni inte prata om det? Kan det vara så att hon haft svårt att bli gravid? Bara en tanke men det kan ju vara helt fel. 

Själv hade jag blivit glad om min syster frågat mig om något alls men alla relationer är olika.
  • Anonym (Machiavelli)

1. Ge henne boken "Barn de första fem åren" av Penelope Leach och be henne återkomma med eventuella frågor som inte blivit besvarade efter att hon har läst den.

2. Dirigera henne till detta forum, gärna till en tråd med mammor som är gravida just nu så kan de följas åt och bubbla i sin tråd/grupp några år och så slipper du.

Svar på tråden Frågar exakt allt om graviditet