AI - vara eller inte vara?
Om du kunde - skulle du radera all AI teknik och gå tillbaka till tiden innan AI?
Om du kunde - skulle du radera all AI teknik och gå tillbaka till tiden innan AI?
Ja, av två skäl
1. För att AI kommer att ta över många jobb och människor blir överflödiga.
2. För att AI kommer göra allt för enkelt. Människor behöver anstränga sina hjärnor för att fungera optimalt och inte låta AI/dator göra allt åt dem.
Jag skulle faktiskt radera alla maskiner. De tar våra jobb, de gör oss lata, svaga och överflödiga. Stenåldern, det var tider det!
AI skulle kunna vara, och borde ha blivit, ett av alla dessa utomordentliga verktyg som uppfunnits av människor.
Men tyvärr fungerar det inte som ett verktyg eller ett hjälpmedel i människans tjänst.
Det allra allvarligaste är att människor tror på AI, t ex tror på de svar som AI ger. Politiker, journalister, de som jobbar inom media, pedagoger, influencers och en massa alla möjliga och omöjliga tyckare m fl har en stor påverkan på samhället och på framtiden tror ganska generellt på AI.
Man får ofta höra att AI sammanställer i stort sett alla fakta som finns i världen och därför kan man tro på svar och annat som AI presenterar.
Men inget kan tyvärr vara mer fel.
Jag kan bara lite om AI, jag har inte kompetens för att själv klara att avgöra dess påverkan i stora och världsliga frågor.
Jag har bara precis nyligen börjat öva mig i att använda AI.
Det första jag märker om man ber AI om hjälp eller om man ställer några frågor, för att få fram fakta, är att allt jag får, alla råd och alla svar, faktiskt är felaktiga eller inte handlar om fakta, de saknar ofta faktabaserad grund för att i stället vara starkt och tydligt påverkade av vad som anses vara mainstream eller politiskt korrekt.
Jag har inte behövt gräva särskilt djupt innan mina diskussioner, att AI:s egna svar, snart landar i att AI inte bara är ett hot mot demokratin utan att AI redan i dag har börjat att sätta demokratin ur spel.
Det är alltså inte ett hot frö framtiden, det har faktiskt redan börjat hända.
Detta har AI själv berättar för mig.
Ett exempel är att I vår senaste diskussion redogjorde AI själv för att den redan i dag påverkar människors partisympatier, det sker i hela världen och AI redogjorde själv för att AI redan i dag har påverkat partisympatier i Sverige och kommer att påverka valutgången i nästa val i Sverige.
Vilket alltså innebär att AI redan har lyckats sätta demokratin ur spel.
Testa gärna själv att fråga AI.
Det gjorde jag, utan några goda förkunskaper, men efter bara några meningsutbyten där jag påpekade att jag enbart frågade om fakta, inte om AI:s eget politiska ställningstagande, så erkände AI snart att den inte alls levererade fakta utan faktiskt levererade en politisk uppfattning.
Detta trots att jag i min första fråga specifikt frågat efter just fakta och bett AI avstå från politisk vinkling och bett AI att inte svara politiskt korrekt, utan bara med fakta.
Vilket AI erkände att den struntade i.
AI är programmerad att alltid ta hänsyn till de politiska uppfattningar den är programmerad med,
och den är programmerad att eftersträva vara politiskt korrekt,
i stället för att enbart prioritera fakta, trots att frågeställaren specifikt frågar efter fakta.
Vad händer när politiker, journalister, pedagoger, m fl, m fl, ställer en fråga till AI och sedan låter svaret leda dem i deras yrkesutövning?
Så här säger AI själv om "woke AI":
Jag är en förespråkare av AI. AI är ju dessutom mycket mer än språkmodeller som kan generera svar på frågor, eller text och sammanställningar. Det används i i arbets- och bruksmaskiner, inom bygg och anläggning och kan användas i drönare med mera med mera. Idéerna om teknologisk arbetslöshet och att det skulle kunna skada mänskligheten fanns redan på 1800-talet då ludditerna förstörde textilmaskiner. Det fanns debatter om datoriseringen på 1980-talet, med mera.
Jag är en förespråkare av AI. AI är ju dessutom mycket mer än språkmodeller som kan generera svar på frågor, eller text och sammanställningar. Det används i i arbets- och bruksmaskiner, inom bygg och anläggning och kan användas i drönare med mera med mera. Idéerna om teknologisk arbetslöshet och att det skulle kunna skada mänskligheten fanns redan på 1800-talet då ludditerna förstörde textilmaskiner. Det fanns debatter om datoriseringen på 1980-talet, med mera.
Så att sätta demokratin ur spel anser du inte utgöra ett hot mot mänskligheten?
I övrigt håller jag med dig om att AI skulle kunna bli ett utmärkt verktyg och hjälpmedel.
Men i nuvarande läge anser jag att det negativa överväger.
Att utgöra ett hot mot mänskligheten anser jag vara mycket negativt.
Att AI utgör ett allvarligt hot är inget som jag har hittat på, det kommer inte från några insnöade foliehattar eller konspirations-teoretiker.
Svar från AI:
Geoffrey Hinton kallas ofta för "AI:s gudfader" på grund av sitt avgörande bidrag till tekniken.
Hinton tilldelades alltså Nobelpriset i fysik 2024 för sitt banbrytande arbete med artificiella neurala nätverk, vilket lade grunden för dagens AI-revolution.
Men Hinton är också den nobelpristagare som främst uppmärksammats för sina varningar om AI!
- Existentiellt hot: Han varnar för att det finns en risk på 10?20 % att AI kan utplåna mänskligheten inom de kommande 30 åren.
- Förlust av kontroll: Han fruktar att systemen kan bli mer intelligenta än människor och att vi kan förlora kontrollen över dem.
- Ånger: Hinton lämnade sin topposition på Google 2023 för att fritt kunna tala om riskerna med AI utan att skada företaget.
Hinton har uttryckt att han delvis ångrar sitt livsverk eftersom det är svårt att förhindra "onda aktörer" från att använda tekniken negativt.
Även Hintons medpristagare 2024, John Hopfield, har uttryckt liknande farhågor.
Han betonar vikten av att förstå systemens inre processer bättre för annars riskerar vi att de spårar ur och orsakar en "katastrof".
Dessutom varnar Yoshua Bengio, som ofta nämns tillsammans med Hinton som en av AI-pionjärerna och mottagare av Turingpriset (ofta kallat "Nobelpriset i datavetenskap"), för katastrofala risker och efterlyser internationellt samarbete för AI-säkerhet.
Så att sätta demokratin ur spel anser du inte utgöra ett hot mot mänskligheten?