• Anonym (Ana)

Liberala väljare! Hur ställer ni er till den nya inställningen t SD?

Jag är nyfiken på att höra ffa från er som ser er som liberaler/liberala väljare hur ni ställer er till den helomvändning L nu gjort angående SD. Ändrar det er syn på SM och/eller partiet? Känner ni att ni fortfarande kan lita på SM och partiet - och i så fall vad är det som gör att ni känner det? - eller har ni i och med detta tappat förtroendet för dem?

Jag hoppas på en intressant tråd med diskussion och analys, där alla kan hålla en god ton och respektera varandras åsikter. Personangrepp, glåpord, allmän härskarteknik undanbedes, tack! 

• Svar på tråden Liberala väljare! Hur ställer ni er till den nya inställningen t SD?
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Liberal) skrev 2026-03-15 20:01:50 följande:

Jag skulle mycket hellre rösta på Moderaterna än liberalerna. Jag är liberal och skulle inte komma på tanken att rösta på liberalerna. Dom är totalt opålitliga och saknar en ideologisk kompass. Hellre C eller moderaterna då, då vet man åtminstone vad man får. T o m hellre SD också, man vill ju ha ett parti man litar på oavsett om det betyder att jag ogillar deras politik. 

Jag kan delvis känna igen mig i det resonemanget - även om jag är så långt ifrån SD man kan komma så vete fan om jag inte hellre hade röstat på dem än på nåt annat av mitten/högerpartierna om jag var tvungen att välja nåt av dem, just för att jag iaf vet vad de står för. Jag delar inte Åkessons åsikter, men jag respekterar hans raka och tydliga sätt att förmedla sin politik. Jag håller däremot inte med om moderaterna - jag känner absolut inte att jag vet vad jag får med Kristersson - och centern är så förvirrat nuförtiden, med ständiga partiledarbyten och allmänt kaos, att jag hade vetat ännu mindre vad man skulle få med dem.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Fd L) skrev 2026-03-15 20:03:28 följande:
    Jag har röstat på L. Men hade bestämt mig för att släppa redan innan detta.
    Vad var det som fick dig att göra det (om du vill svara)?
  • Anonym (Micke)

Fram till 2019 så röstade jag på Liberalerna i varje val men när dom
    böt sida och gjorde upp med Stefan Löfven och vänstern fick jag nog.

Deras motstånd mot SD har raderat ut hela partiet.
    Helt förödande.

Precis samma väg som Centern nu är på väg mot. 

• Anonym (Ana)
    Anonym (Qwerty) skrev 2026-03-15 22:23:07 följande:

Jag kan absolut tänka mig att komma tillbaka till liberalerna efter detta. Jag skulle aldrig rösta på SD men jag vill ha en borgerlig regering så L är uteslutet så länge de röstar emot den statsminister de själva vill ha för att de inte gillar andra partier som M också samarbetar med.

Min ena förälder röstade på L/folkpartiet i varje val sedan 18-årsdagen. Besvikelsen när man valde att tillsammans med C rösta nej till M för att man brydde sig mer om att inte rösta lika som SD istället för att rösta för den statsminister man faktiskt ville ha gjorde sedan att hen i nästa val som var det sista i livet inte rösta på L för första gången i livet utan istället lägga en blankröst.

C är ännu värre (jag växlade förut mellan C och FP/L) med att vägra rösta på både M och S för att de inte tänker rösta lika som varken V eller SD.

Ja, det där är ju knepigt. Personligen känner jag nog tvärtom, att jag respekterar dem som inte tummar på sina egna värderingar och sin politik bara för att säkra sin maktposition. 
  • Anonym (Fd L)
    Anonym (Ana) skrev 2026-03-16 13:39:35 följande:
    Vad var det som fick dig att göra det (om du vill svara)?
    Tycker de tappat sin linje. Det är nog rörelsen åt höger jag inte gillar så SD var droppen.
  • Jemp
    Anonym (Ana) skrev 2026-03-16 13:27:25 följande:
    Lite trist att kalla någon för snopplogga oavsett vad man tycker om personen (förvisso aldrig hört ordet innan, men det låter ju inte speciellt trevligt ...), men blir så klart nyfiken på vilka sakliga argument du har för att ogilla henne? Skulle vara intressant att se om du har samma argument som jag 😉
    Du tror inte att det är just loggan som åsyftas?
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Ana) skrev 2026-03-16 13:43:27 följande:
    Ja, det där är ju knepigt. Personligen känner jag nog tvärtom, att jag respekterar dem som inte tummar på sina egna värderingar och sin politik bara för att säkra sin maktposition. 
    Och jag tycker det är just det de gör när de släpper alla sina egna frågor och sätter motstånd mot ett parti före allt annat. De tummade bort allt för att ha motstånd mot SD som överordnat.

Nu när de kan prata sakpolitik igen så blir det intressant att höra vad de kommer komma med.

Ärligt talat så tror jag de flesta som är upprörda är sådana som ändå inte hade röstat på L. De stötte bort en stor del av sina väljare när de blev ett enfrågeparti mot SD, de som stannade var den lilla klick väljare som tyckte det var viktigare än den faktiska politiken. Och de väljarna lär ju försvinna nu, men de som försvunnit är fler och tiden får utvisa om de kommer tillbaka. 
  • Anonym (Bengt)

Jag tänker så här: Rimligen har L gjort en grundlig analys av hur de ska få igenom så mycket av sin politik som möjligt, och kommit fram till att det är i en borgerlig regering. Ska en sådan bli verklighet behövs (tyvärr) stöd av SD på något sätt. Om det är i eller utanför en regering spelar nog egentilgen mindre roll.

Jag har röstat på L de senaste valen, och kanske gör jag det igen. De tillför lite vett och sans till en borgerlig regering, även om de tyvärr är så små att de inte får något större inflytande.

• Mr Obvious
    Anonym (Ana) skrev 2026-03-16 13:27:25 följande:
    Lite trist att kalla någon för snopplogga oavsett vad man tycker om personen (förvisso aldrig hört ordet innan, men det låter ju inte speciellt trevligt ...), men blir så klart nyfiken på vilka sakliga argument du har för att ogilla henne?
    Har du helt missat att L's logotyp ser ut som en penis?
  • Anonym (Fd L)
    För mig är det otydligt var de egna värderingarna ligger, det har varit för mycket svängningar redan innan denna sista sväng.

Som någon annan skrev så röstar jag hellre på ett parti som är tydligt så man vet vad man röstar på. Även om man ogillar vissa delar av det partiets politik. 

Generellt är det knepigt om ett parti som vill ha blå politik vägrar samarbeta med ett blått parti som har 20% väljarstöd.
  • Anonym (Micke)
    Mr Obvious skrev 2026-03-17 03:01:32 följande:
    Har du helt missat att L's logotyp ser ut som en penis?
    Om man har en mognadsgrad av en femåring så tycker man så klart 
    att sånt är kul. 
  • Anonym (Jan Jönsson partiledare nu)
    De har ju tummat duktigt med sin egen politik för godsets signalering.
Svar på tråden Liberala väljare! Hur ställer ni er till den nya inställningen t SD?