• Anonym (LE)

Kan en 12 åring snart 13 vara hemma medan man arbetar kvällspass

Kan en 12 åring som snart blir 13 vara hemma medan mar arbetar kvällspass? 

Tanken är i så fall att jag förbereder mat som kan värmas i mikron. Sedan att hon går o lägger sig själv. 

Alternativt att hon får sova över hos en kompis dessa två pass jag ska arbeta kväll.  

Hon har AUTISM men är hög fungerande o vi kan prata på telefonen under passet. 

Hon sitter och spelar på dator och är social med vänner där. 

• Svar på tråden Kan en 12 åring snart 13 vara hemma medan man arbetar kvällspass
  • Anonym (Mia)

Om hon vill själv och du litar på henne, så tycker jag det är OK.

Så länge det finns back-up, t ex ringa till dig, någon granne att gå till. 

• Tom Araya

Det är jättesvårt för oss här att bedöma hur din dotter fungerar, men normalt skulle jag säga att det inte borde vara några problem.

• Anonym (s)

I den åldern älskade jag att vara själv. Inga problem alls bara det fanns mat /autist

• Anonym (LE)
    Anonym (s) skrev 2026-03-16 15:46:37 följande:

I den åldern älskade jag att vara själv. Inga problem alls bara det fanns mat /autist

Det är intressant att höra från någon som själv har autism. Tack för svar. Hon säger själv att hon gillar att vara själv hemma. 

• Anonym (LE)
    Anonym (Mia) skrev 2026-03-16 14:16:09 följande:

Om hon vill själv och du litar på henne, så tycker jag det är OK.

Så länge det finns back-up, t ex ringa till dig, någon granne att gå till. 

Hon vill själv. Jag litar på henne är bara lite osäker på om hon äter ordentligt men hon är inte stor i maten. Jag vet att hon äter när hon är hungrig. O jag ser till att det finns ordentligt med mat och snax hemma. 

Ett alternativ är att hyra Nanny som kan komma o hjälpa henne att förbereda mat. och/ eller vara där på kvällen tills jag kommer hem. 3400 för 10 timmar. Man behöver köpa 10 kort. Är mycket pengar men kanske värt det. Är på gränsen att det går ihop sig. Tills hon o jag är helt säkra på att de fungerar. 

Hon kan alltid nå mig på telefon. 

• Anonym (s)

En nanny verkar väldigt överdrivet. Hon är inte 7 år eller verkar vara vild av sig.

• Anonym (vanir)

Från jag var ca 12 och min syster 8, var vi ibland själva hemma till 21-22 på kvällen. Det var aldrig några problem. Och då fanns ändå inga mobiltelefoner, men det fanns alltid ett nummer vi kunde nå mamma på, eller så kunde vi ringa mormor. Som inte bodde i samma stadsdel, men i samma stad.

Mamma var ensamstående, men jobbade inte kväll. Men hade ibland andra kvällsaktiviteter.

Enstaka gånger var mamma borta över natten, men då sov mormor hos oss, eller så sov vi hos henne. Från det vi var 14-15 var vi ibland själva över natten.

Mina egna barn är 13 och har ibland varit själva hemma på kvällarna det senaste året. Förmodligen skulle det funka även över natten, men än så länge har det inte varit aktuellt. När de var yngre sov de ibland hos sin farmor och farfar. Nu tror jag inte att det skulle behövas om jag och deras pappa bara var borta någon enstaka natt. Våra barn är dessutom inte själva, de har varandra.

Om din dotter vill och är mogen för det, så absolut. Hon är inte för ung.

• Anonym (Elly)

Du ska ge henne chansen. Hon kommer att klara det och kommer att känna att du litar på henne och att hon är vuxen. 

• Anonym (vanir)

Ni kan inte veta säkert förrän ni har provat. Men en hyfsat mogen 12-13-åring som själv vill och är pålitlig, borde absolut klara det. Autism eller ej.

• Jemp

Hur länge brukar hon vara ensam, hur långt är ditt arbetspass osv? Har hon lagt sig själv tidigare?
    Om hon inte äter ordentligt (men har möjlighet) gör ju egentligen inte så mycket i sig, det jämnar ut sig. 

Som riktlinje får man inte längre vabba en tolvåring då de förväntas klara sig själva. Kanske lite annorlunda vid autism (beroende på hur gravt osv) och kvällstid men ändå.

• Ikaros12

Jag tror att det absolut kan gå om hon är med på det och att ni tillsammans planerar för det. Jag tror till och med att det kan vara bra för ett barn då. Bra för självkänslan och självförtroendet. Men var öppen och prata med henne innan och efter, så att hon vågar prata med dig om det skulle vara svårt för henne.

Finns det möjlighet så skulle jag nog testa innan och vara någonstans där du snabbt kan komma hem. I annat fall så skulle jag ha en plan för vad ni ska göra om något händer. 

• Anonym (Qwerty)

Om hon själv vill så absolut. Det ska mycket till för att ett barn i den åldern inte skulle klara det, oavsett diagnoser. 

Skulle snarare säga att det handlar om barnets egna vilja med att det också känns bra och det kan bara ni svara på. Jag hade absolut inte velat vara själv i den åldern för att jag tyckte det var obehagligt att vara ensam I vårt hus, mina barn inga problem för de är inte mörkrädda så som jag var.

• Anonym (Majs)

Min mamma lämnade mig ensam under majoriteten av dagen och kvällen när jag var runt 8. Fick matlåda så fungerade helt ok. Är också högfungerande autist. 

• Anonym (LE)

Tack för alla svar. Jag känner min lite mer trygg i att kanske arbeta o hon får vara hemma utan att lägga massa pengar på någon som kommer och tittar till henne. 

Jag ska i så fall arbeta ett helt pass. ca 8 h. 

Hon får ha ansvar för att gå ut med hunden 1 gång innan jag kommer hem. 

Annars har jag tänkt att bara arbeta dagpass utöver dessa två kvällar. 

• Jemp
    Anonym (Majs) skrev 2026-03-17 01:39:16 följande:

Min mamma lämnade mig ensam under majoriteten av dagen och kvällen när jag var runt 8. Fick matlåda så fungerade helt ok. Är också högfungerande autist. 

DET låter å andra sidan olämpligt.
  • Anonym (LE)
    Grässtrå77 skrev 2026-03-19 14:57:44 följande:

Vad säger dottern själv om upplägget?

Har redan svarat på detta ovan. Men hon vill prova själv. Vi har provat innan ( vid 11år) o de har fungerat ok. Men är orolig för om de är rätt eller ej. Är ensamstående och har inte många att prata med.
  • Anonym (Majs)
    Jemp skrev 2026-03-19 14:29:12 följande:
    DET låter å andra sidan olämpligt.
    Olämpligt? Kanske. Hon hade dock inte så många andra val då. Men det funkade. 
Svar på tråden Kan en 12 åring snart 13 vara hemma medan man arbetar kvällspass