• Anonym (Gift)

Ni som varit ihop med någon 20+ år...

Jag undrar om din partners åsikter/ideologi har förändrats under den tid ni varit ihop om och ja, på vilket sätt.

Min egen erfarenhet...  Min man är uppvuxen i ett riktigt vänster- och sossefäste och hela hans släkt är väldigt röd. När vi träffades var det ingenting jag reflekterade över. Vi var unga och politik inte så intressant. 

Men tiden går och framförallt sedan han blev chef märks en tydlig skillnad. Han tycker helt enkelt att han är lite bättre än dom flesta andra och att alla borde klara sig själva som i USA som i hans tycke styrs rätt bra av Trump. Han gnäller rätt friskt över släktens okunskap och röda åsikter. Och att exvis anmäla någon för en liten puss eller klapp på rumpan är totalt överdrivet vilket får dottern att gå åt andra hållet och blir superirriterad när sånt kommer på tal.

Jag känner inte riktigt igen honom längre och vet inte om jag hade accepterat dom åsikter han har idag om han uttryckt dom på samma sätt när vi träffades.

• Svar på tråden Ni som varit ihop med någon 20+ år...
  • Anonym (Gift)
    KimLinnefeldt skrev 2026-03-18 13:38:46 följande:

Vi har i grunden samma värderingar som för 25 år sen. 

Står ni på samma ställe ekonomiskt eller har någon av er gjort en "klassresa" uppåt eller nedåt? Man har så klart mer pengar ju äldre man blir (förhoppningsvis), men jag tänker ifall man så att säga är född med mycket pengar inom familjen eller inte, fått mer eller mindre "makt" familjemässigt.
  • Fjäril kär

Rent spontant känner jagg att hoppar man uppåt i karriärstegen får man annat umgänge och får man en chefstjänst kan det mycket väl finnas arslen att slicka för att hålla sig kvar på toppen . Så kallad kamratanda och grupptryck påverkar mer än folk fattar . 

Självklart kan din man ha sett sidor som gör att han tippat över i olika åsikter men grundvärderingar brukar aldrig gå ur..  zebran kan rulla sig i lera och se ut som en häst och låta som en häst men ränderna går aldrig ur liksom...

• Anonym (apa)

Nej, ideologiskt sätt står vi nog kvar på samma ställe. Kanske någon liten skitsak förändrats, men inget som faktiskt betyder något.

• Björng

Här är det skilsmässa som gäller efter 20 år och 2 barn o villa o allt därtill fick en bomb droppad över att jag inte gjort tillräckligt o allt möjligt så nog ändras människor o relationer väääldigt drastiskt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Gift)
    Björng skrev 2026-03-18 14:41:06 följande:

Här är det skilsmässa som gäller efter 20 år och 2 barn o villa o allt därtill fick en bomb droppad över att jag inte gjort tillräckligt o allt möjligt så nog ändras människor o relationer väääldigt drastiskt.

Jag tror det är självklart att folk förändras över tid pga erfarenhet mm, sen är frågan hur mycket. Påstår ditt blivande X att du aldrig gjort tillräckligt eller är det nåt som uppstod nyligen för att din respektive behövde en ursäkt för att stänga ner ert förhållande?
  • Anonym (vanir)

Tråkigt TS, att din man har blivit så omogen att han verkar tycka att tjejer och kvinnor (som er dotter!) ska acceptera sexuella närmanden, eller inte anmäla ofredanden.

Samt att han gillar Trump.

Tyvärr låter det som han har gått bakåt i utvecklingen, och det handlar inte om huruvida man är vänster eller höger. Jag hade haft svårt att acceptera sådana åsikter. Jag är själv mer vänster än höger, men inte i alla frågor. Jag skulle inte bry mig om min partner var vänster eller höger, så länge det inte var "extremt" åt något håll. Men din man låter tyvärr som en omogen skolpojke.

Din dotter låter mognare än sin pappa.

Jag var mer naivt vänster / idealistisk när jag var yngre. Nu är jag realist, men kommer aldrig att bli höger.

Min man har alltid varit ganska ointresserad av politik, men är nog mer höger än vänster. Men absolut inte ytterhöger, och inte en chans att han skulle tycka att Trump var vettig eller att det inte var så farligt om någon tafsade på vår tonårsdotter. (Eller son). Sådant skulle tvärtom göra honom fly förbannad.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Gift) skrev 2026-03-18 13:15:50 följande:
    Ni som varit ihop med någon 20+ år...

Jag undrar om din partners åsikter/ideologi har förändrats under den tid ni varit ihop om och ja, på vilket sätt.

Min egen erfarenhet...  Min man är uppvuxen i ett riktigt vänster- och sossefäste och hela hans släkt är väldigt röd. När vi träffades var det ingenting jag reflekterade över. Vi var unga och politik inte så intressant. 

Men tiden går och framförallt sedan han blev chef märks en tydlig skillnad. Han tycker helt enkelt att han är lite bättre än dom flesta andra och att alla borde klara sig själva som i USA som i hans tycke styrs rätt bra av Trump. Han gnäller rätt friskt över släktens okunskap och röda åsikter. Och att exvis anmäla någon för en liten puss eller klapp på rumpan är totalt överdrivet vilket får dottern att gå åt andra hållet och blir superirriterad när sånt kommer på tal.

Jag känner inte riktigt igen honom längre och vet inte om jag hade accepterat dom åsikter han har idag om han uttryckt dom på samma sätt när vi träffades.

24 år. Tror inte någon av oss har flyttat sig ideologiskt alls faktiskt.
  • Anonym (Elin79)

Ihop sen sena tonåren och inte ändrats när det gäller politik eller värderingar. 
    Men min man är inte så intresserad av sånt heller, han är en väldigt enkel person på det viset. Så jag diskuterar mer nuläge och politik med kollegor och vänner. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (Gift) skrev 2026-03-18 13:49:27 följande:
    Står ni på samma ställe ekonomiskt eller har någon av er gjort en "klassresa" uppåt eller nedåt? Man har så klart mer pengar ju äldre man blir (förhoppningsvis), men jag tänker ifall man så att säga är född med mycket pengar inom familjen eller inte, fått mer eller mindre "makt" familjemässigt.
    Vår ekonomi har inte påverkat våra ideal. Man kan ha trygghet och pengar på banken och ändå vara förespråkare för solidaritet och jämlikhet.
  • Anonym (apa)
    KimLinnefeldt skrev 2026-03-19 16:21:07 följande:
    Vår ekonomi har inte påverkat våra ideal. Man kan ha trygghet och pengar på banken och ändå vara förespråkare för solidaritet och jämlikhet.
    Håller med. Många blir dock förvånade över det så fort man tjänar mer än medelsvensson.
Svar på tråden Ni som varit ihop med någon 20+ år...