• Anonym (Extramamma)

Typ familjehem men med mycket kärlek och utan ekonomisk ersättning

Jag o maken har 3 egna tonåringar plus en extra. Den 4:e är en tjej som från början inte var en anhörig, närstående men som kom att bli det och vi tycker så otroligt mycket om henne. Hon har funnits i våra liv i 7 månader och har varit placerad med LVU o SoL, men inte hos oss, men det senaste halvåret är det vi som månat om henne, även under hennes placering. Så upphörde hennes SoL utan förvaring och hon riskerade att ryckas upp från sin fasta punkt, flyttas långt bort, till nytt familjehem igen eller hem till sin familj, också långt härifrån. Varken hennes mamma eller hon tyckte att det var en bra idé och var förtvivlade. Vi ville inte heller att hon skulle få sitt liv omkullkastat när hon etablerat sig och vi ville ha kvar henne i vårat liv. 
    Hennes mamma sa många gånger att det bästa för henne, vi kan kalla henne Emma, vore att bo hos oss. Hon står särskilt nära ett utav våra egna barn och hon blev snabbt en familjemedlem, trygg med oss och trivdes här. Vi har funnits där, ställt upp, stöttat, haft henne hos oss, mer än både HVB hem och familjeh.

Men socialtjänsten i hennes kommun ville inte ens utreda oss som familjehem. Däremot föreslog de att Emmas mamma kunde göra en överenskommelse med oss, en sk privatplacering,  utan ersättning och att Emmas SoL då skulle upphöra. 
    Vi har inte fett med stålar, jag har varit hemma under många år och har behövts. Men kärlek, omsorg och engagemang har vi massor! Hennes barnbidrag täcker egentligen bara en liten del av maten (hon är dessutom selektiv med maten o har haft ätstörningar vilket jag haft full förståelse för sen första gången jag erbjöd henne mat, då både jag själv har ätstörning och barn som är selektiva med maten. Jag gör annan mat om det behövs, bara alla blir mätta). Vi håller såklart med hygienartiklar, förbrukningsvaror, ja allt utom kläder o större kostnader. Jag har varit med i hennes kontakt med vården då hon velat ha mitt stöd, och då hennes hälsa varit lågprioriterad och hon blivit försummad under placering så har det blivit en hel del för att få ordning på hennes hälsa och få bukt med smärtor osv. 
    Jag skulle aldrig nånsin låta henne gå ha ont eller må dåligt på nåt sätt. Aldrig.

Med eller utan ersättning, jag och maken har lovat att hon får bo här så länge hon vill och att hon alltid är en del av familjen. Helhjärtat. 

Men dessvärre var ekonomin ansträngd redan innan, och jag prioriterar alltid barnen (alla 4) och att de ska få ha intressen, nöjen, vi gör mycket mysigt och roligt tillsammans, med det lilla vi har. Men det känns skitjobbigt när vi hela tiden behöver oroa oss för ekonomin och använda kredit för att kunna köpa mat sista veckan innan inkomst, medan familjehem får multum och ofta inte gör hälften av det vi gjort (finns såklart undantag). Min kurator säger att vi nog har rätt till någon form av ersättning men att vi kan behöva stångas för det. Någon som har erfarenhet eller kan sånt?

• Svar på tråden Typ familjehem men med mycket kärlek och utan ekonomisk ersättning
  • Anonym (Extramamma)
    Anonym (Förälder) skrev 2026-03-19 21:45:43 följande:

TS, du skriver att ni behöver köra barn till skolor eftersom det inte alltid går bussar som passar.
    När jag växte upp på landet så åkte alla ungar skolbuss, passade inte det så fick man cykla, åka EPA eller bland om träningen slutade sent sova över hos kompis som bodde nära samhället.
    Eran stackars Emma kommer ju dessutom vara i en fruktansvärd beroende gentemot er. Hon kan inte göra slut med eran tonåring utan att riskera att era varma känslor försvinner.

Det jag försökte förklara är att vi ställer upp betydligt mer för att underlätta vardagen för Emma (likväl som för våra egna barn) än vad både familjehemmet och HVB hemmet gjorde. Det går ingen skolbuss. Men snart börjar de gymnasiet i närheten av bostaden så då slipper vi den biten för de 2. Jo jag vet jag har också tänkt på det, och jag försäkrat henne att hon har vår omsorg och ett hem här oavsett vad som händer. Självklart får de göra slut om de vill, men jag fattar att hon hamnar i en viss beroendeställning, det känns hemskt och allt vi kan göra är att försäkra henne om att vår omsorg och kärlek inte är villkorad utifrån hennes förhållande med sonen, eller nånting annat heller för den delen. Han har haft förhållanden tidigare och de tjejerna har också tytt sig mkt till mig och känt sig hemma här, men jag hade inte tagit med an de som med Emma. Emma är liksom vår skyddsling för att hon behöver oss och att vi månar om henne och tycker så oerhört mycket om henne är för att hon är hon, inte för att hon är sonens flickvän. Sen är vi naturligtvis oerhört glada över deras kärlek och hoppas det håller, men samtidigt är vi inte födda bakom en sten och vi om några vet hur livet kan förändras och att det aldrig finns några garantier, framförallt inte i kärlek. Så jag kan inte annat än försäkra dig också om att våran "stackars " Emma aldrig kommer bli övergiven. 
    Men barn som är placerade i familjehem står ju till viss del i beroendeställning till de också och kan sällan känna sig helt trygga i att familjehemsföräldern står kvar oavsett vad. En placering kan nörsomhelst sägas upp. Anser du att vi gjorde fel som öppnade vårat hem och våra famnar för Emma?
  • Anonym (b)

De kan vara hur "mogna" som helst i sitt förhållande nu, ingen vet hur det skulle bli om det tog slut. Det är fortfarande barn vi pratar om. Ja, socialtjänsten kanske tog en lättare väg men kan också varit för att de inte skulle godkänt er som familjehem under omständigheterna och då gav de er en annan möjlighet.

• Anonym (Mammans ansvar)

Men mamman ska väl också betala underhåll till er? Det lär hon ha gjort när barnet var placerat med. Som förälder har man ju kostnader för sina barn. Så med underhåll från båda föräldrarna och barnbidrag borde ni komma upp i nästan 5000 kr/mån 

• Anonym (?)

Ja, fullt av soc men ni har frivilligt åtagit att låta henne bo hos er. Det finns inget beslut om omhändertagande eller annat.

Situationen är i sig inte unik. En familj låter någon annans barn bo hemma hos sig efter överenskommelse med vårdnadshavare.Händer då och då av olika anledningar

Ni har backat in er i ett hörn då ni lovat henne bo hos er oavsett.  

Nu verkar ni kunna få underhåll. Kolla bostadsbidrag också.

Situationen lär väl inte vara för evigt. Hon tar väl studenten inom några år och sen flytta till eget. 

• Anonym (Extramamma)
    Anonym (?) skrev 2026-03-19 22:18:22 följande:

Ja, fullt av soc men ni har frivilligt åtagit att låta henne bo hos er. Det finns inget beslut om omhändertagande eller annat.

Situationen är i sig inte unik. En familj låter någon annans barn bo hemma hos sig efter överenskommelse med vårdnadshavare.Händer då och då av olika anledningar

Ni har backat in er i ett hörn då ni lovat henne bo hos er oavsett.  

Nu verkar ni kunna få underhåll. Kolla bostadsbidrag också.

Situationen lär väl inte vara för evigt. Hon tar väl studenten inom några år och sen flytta till eget. 

Ja vi kanske har backat in oss i ett hörn då, vi borde kanske stått på oss om ekonomisk ersättning från socialtjänsten eller från mamman, det är väl där vi gjort fel i så fall, men jag kan inte se hur vi gjort fel i att lösa situationen till det bästa för Emma. Emmas familj, skola mm upplever att Emma känns lugnare, gladare och mer harmonisk sen hon flyttade in helt och hållet hos oss. Hennes skratt, leenden, att få krama om henne och berätta hur mycket jag tycker om henne och få höra henne själv säga att hon mår så bra hos oss och att hon trycker så himla mycket om oss och att bo med oss, det är i alla fall en bekräftelse för mig att vi tog rätt beslut. 

Bostadsbidrag har vi inte rätt till, har kollat det. 
    Nej precis, detta varar ej för evigt, snart börjar de gymnasiet, om 2 år fyller både Emma och sonen 18 år och oavsett om de sen flyttar ihop tillsammans eller var och en för sig så finns vi kvar i hennes liv så mycket hon vill och behöver oss. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Extramamma) skrev 2026-03-19 22:55:07 följande:
    Ja vi kanske har backat in oss i ett hörn då, vi borde kanske stått på oss om ekonomisk ersättning från socialtjänsten eller från mamman, det är väl där vi gjort fel i så fall, men jag kan inte se hur vi gjort fel i att lösa situationen till det bästa för Emma. Emmas familj, skola mm upplever att Emma känns lugnare, gladare och mer harmonisk sen hon flyttade in helt och hållet hos oss. Hennes skratt, leenden, att få krama om henne och berätta hur mycket jag tycker om henne och få höra henne själv säga att hon mår så bra hos oss och att hon trycker så himla mycket om oss och att bo med oss, det är i alla fall en bekräftelse för mig att vi tog rätt beslut. 

Bostadsbidrag har vi inte rätt till, har kollat det. 
    Nej precis, detta varar ej för evigt, snart börjar de gymnasiet, om 2 år fyller både Emma och sonen 18 år och oavsett om de sen flyttar ihop tillsammans eller var och en för sig så finns vi kvar i hennes liv så mycket hon vill och behöver oss. 
    Det är säkert jättebra att ni gör detta för Emma. Men det sker på bekostnad av er ekonomi  
  • Anonym (Extramamma)
    Anonym (Mammans ansvar) skrev 2026-03-19 22:16:36 följande:

Men mamman ska väl också betala underhåll till er? Det lär hon ha gjort när barnet var placerat med. Som förälder har man ju kostnader för sina barn. Så med underhåll från båda föräldrarna och barnbidrag borde ni komma upp i nästan 5000 kr/mån 

Mamman tänkte swisha mig underhållsstödet så fort försäkringskassan började betala ut det till henne, och med barnbidraget hade det ju blivit 3500:-, men så fick jag ju fram att hon inte alls har rätt till underhållsstöd (även om hon bara är en mellanhand så att säga) eftersom Emma bor här och står skriven här o mamman kommer troligtvis få avslag på ansökan. Egentligen borde även barnbidraget betalas ut direkt till oss fr försäkringskassan eftersom det följer med barnet. 
    Men mamman borde alltså själv, från sin egen inkomst betala oss 5000:-, bortsett från bidragen? 
    Det låter ju faktiskt logiskt med tanke på att tonåringar kostar ca 5000 i månaden eller mer när de är i en viss ålder, tror det var 14-17 eller nåt sånt. 
  • Anonym (Pernilla)

En tanke - om hennes biomamma bor långt bort - se om ni kan få inackoderingsbidrag. Ingen aning om det ens funkar men värt en chansning. 

En tanke till. Tror inte de kan hjälpa egentligen, men prata med kyrkans diakonissa. De kan vara ett bra bollplank som har koll på många saker. Om inte annat kanske hon kan ge tips på vad ni ska göra? 

• Anonym (Extramamma)
    Anonym (b) skrev 2026-03-19 22:10:25 följande:

De kan vara hur "mogna" som helst i sitt förhållande nu, ingen vet hur det skulle bli om det tog slut. Det är fortfarande barn vi pratar om. Ja, socialtjänsten kanske tog en lättare väg men kan också varit för att de inte skulle godkänt er som familjehem under omständigheterna och då gav de er en annan möjlighet.

Naturligtvis kan ingen sia om framtiden, även om vi som är föräldrar till tonåringarna vet mer om dom och deras förutsättningar att faktiskt hålla ihop, så är det ju inget vi förutsätter. Men ha i åtanke att även om man erhåller ekonomisk ersättning för att ta emot ett barn, som ett familjehem gör, så finns det inga garantier för att barnet får stanna. Ett familjehem kan när som helst säga upp sitt åtagande, vilket Emma blev varse om. Det finns ju inte några känslomässiga band oftast och barnet/tonåring kanske aldrig riktigt kan slappna av, vara sig själv eller vågar vara minsta "krävande" för då kanske hen upplevs som kvävande o inte får stanna.
  • Anonym (Extramamma)
    Anonym (Pernilla) skrev 2026-03-19 23:12:05 följande:

En tanke - om hennes biomamma bor långt bort - se om ni kan få inackoderingsbidrag. Ingen aning om det ens funkar men värt en chansning. 

En tanke till. Tror inte de kan hjälpa egentligen, men prata med kyrkans diakonissa. De kan vara ett bra bollplank som har koll på många saker. Om inte annat kanske hon kan ge tips på vad ni ska göra? 

Tack för bra tips och förslag! Det uppskattas :)
  • Anonym (jurist)
    Blir så ledsen att höra att soc tar den lätta vägen. Skiter verkligen i barnets bästa. Är beredd att rycka upp henne helt till hur långt bort som helst ...konstigt verklgien.
    Familjehemmet dom godkänt kanske bara tänkte på pengarna...hur snabbt kan man ens säga upp ett barn från placeringen....verkar som att dom godkänner olämpliga hem.... och dem som har hjärta kan gör det gratis....
    Och sen ni som tänker med hjärtat ja då vill dom inte godkänna er, men tycker uppenbarligen att barnet ska bo hos er. Så indirekt har dom ju redan godkänt er men vill inte betala för det. 
    Kanske bra och ta kontakt med en jurist angående ekonmiskt bistånd etc....
    Jag tror ändå på att det lönar sig att göra goda gärningar.....
  • Tow2Mater
    Anonym (Extramamma) skrev 2026-03-19 23:20:56 följande:
    Naturligtvis kan ingen sia om framtiden, även om vi som är föräldrar till tonåringarna vet mer om dom och deras förutsättningar att faktiskt hålla ihop, så är det ju inget vi förutsätter. Men ha i åtanke att även om man erhåller ekonomisk ersättning för att ta emot ett barn, som ett familjehem gör, så finns det inga garantier för att barnet får stanna. Ett familjehem kan när som helst säga upp sitt åtagande, vilket Emma blev varse om. Det finns ju inte några känslomässiga band oftast och barnet/tonåring kanske aldrig riktigt kan slappna av, vara sig själv eller vågar vara minsta "krävande" för då kanske hen upplevs som kvävande o inte får stanna.
    Med tanke på att de ännu inte börjat gymnasiet, men han har redan haft flera olika flickvänner och förhållanden, antar jag du inte ska ha för stora förhoppningar att detta ska hålla. 
  • Jemp
    Anonym (Extramamma) skrev 2026-03-19 23:03:05 följande:
    Mamman tänkte swisha mig underhållsstödet så fort försäkringskassan började betala ut det till henne, och med barnbidraget hade det ju blivit 3500:-, men så fick jag ju fram att hon inte alls har rätt till underhållsstöd (även om hon bara är en mellanhand så att säga) eftersom Emma bor här och står skriven här o mamman kommer troligtvis få avslag på ansökan. Egentligen borde även barnbidraget betalas ut direkt till oss fr försäkringskassan eftersom det följer med barnet. 
    Men mamman borde alltså själv, från sin egen inkomst betala oss 5000:-, bortsett från bidragen? 
    Det låter ju faktiskt logiskt med tanke på att tonåringar kostar ca 5000 i månaden eller mer när de är i en viss ålder, tror det var 14-17 eller nåt sånt. 
    Ja, från både henne och pappan. Inte 5000 var, schablonen hamnar väl på ca 5 totalt tror jag.
  • Anonym (Extramamma)
    Tow2Mater skrev 2026-03-19 23:41:47 följande:
    Med tanke på att de ännu inte börjat gymnasiet, men han har redan haft flera olika flickvänner och förhållanden, antar jag du inte ska ha för stora förhoppningar att detta ska hålla. 
    Jag vet inte om det ens är någon idé att fortsätta svara på dina inlägg för när allt kommer omkring så ger det inget utan tar mest energi. 
    Ja, min son har haft några enstaka seriösa relationer före Emma, men oftast är han den som varit mest seriös i relationen och verkligen kämpat för att få det att fungera. Han har alltid varit mogen och seriös, ingen som ligger runt, inte ens som singel (ja jag vet detta med säkerhet då han är otroligt öppen med mig och vi kan prata om allt). Så nej, han har inte haft många seriösa relationer men tillräckligt för att kunna känna att det är annorlunda med Emma. Emma är väldigt annorlunda mot tidigare flickvänner, inget drama t ex. Både Emma och sonen är medvetna om att deras relation är annorlunda mot bådas tidigare relationer. Det är svårt att förklara för någon som inte känner dom, och som är cynisk till allt jag skriver. Men de har tillräckligt med erfarenhet av dåliga relationer, oseriösa relationer och kaosiga relationer, för att kunna avgöra att detta är en sund och stabil relation. Samtidigt som båda såna personer som, hur ska jag förklara... När de väljer att investera i en person gör de det till 100%, känslomässigt osv. Och då släpper de liksom inte taget lättvindigt. Med det sagt så valde min son att avsluta sin förra, ovanligt långa relation, när han insåg att den inte var sund och varken han eller dåvarande partnern mådde bra i relationen och att de drog ner varandra (naturligtvis oavsiktligt). Om du ska fortsätta ifrågasätta och diskutera emot, något som ändå inte tillför något och är ot, så undanbeder jag dig att fortsätta kommentera. 
  • Anonym (Extramamma)
    Anonym (jurist) skrev 2026-03-19 23:29:57 följande:
    Blir så ledsen att höra att soc tar den lätta vägen. Skiter verkligen i barnets bästa. Är beredd att rycka upp henne helt till hur långt bort som helst ...konstigt verklgien.
    Familjehemmet dom godkänt kanske bara tänkte på pengarna...hur snabbt kan man ens säga upp ett barn från placeringen....verkar som att dom godkänner olämpliga hem.... och dem som har hjärta kan gör det gratis....
    Och sen ni som tänker med hjärtat ja då vill dom inte godkänna er, men tycker uppenbarligen att barnet ska bo hos er. Så indirekt har dom ju redan godkänt er men vill inte betala för det. 
    Kanske bra och ta kontakt med en jurist angående ekonmiskt bistånd etc....
    Jag tror ändå på att det lönar sig att göra goda gärningar.....
    Tack för att du förstår och sätter ord på det jag försöker förklara. Ja, hennes sista familjehem var verkligen bara intresserade av mera inkomst. Hon var inte dugg intresserad av att ens försöka skapa en relation med Emma utan behandlade henne som en inneboende men med ställde ändå orimliga krav på henne, samtidigt som hon struntade helt i henne. När detta påtalades för soc och familjehemsföräldern, så slog denna ifrån sig och menade att hon inte "orkade med" eller klarade av Emma, en månad han Emma som sagt bo där. 
    Ja precis som du skriver- indirekt har socialtjänsten godkänt oss men tycker inte att vi behöver någon ersättning, för till skillnad mot familjehemsföräldern så tänker vi med hjärtat och inte plånboken. 

Jag har också alltid tänkt att goda gärningar lönar sig, karma osv. Men efter alla dessa år så börjar man tvivla...
    Ja, en jurist vore nog en idé. Tack snälla för ditt svar.
  • Jemp
    Anonym (Extramamma) skrev 2026-03-20 09:47:42 följande:
    Jag vet inte om det ens är någon idé att fortsätta svara på dina inlägg för när allt kommer omkring så ger det inget utan tar mest energi. 
    Ja, min son har haft några enstaka seriösa relationer före Emma, men oftast är han den som varit mest seriös i relationen och verkligen kämpat för att få det att fungera. Han har alltid varit mogen och seriös, ingen som ligger runt, inte ens som singel (ja jag vet detta med säkerhet då han är otroligt öppen med mig och vi kan prata om allt). Så nej, han har inte haft många seriösa relationer men tillräckligt för att kunna känna att det är annorlunda med Emma. Emma är väldigt annorlunda mot tidigare flickvänner, inget drama t ex. Både Emma och sonen är medvetna om att deras relation är annorlunda mot bådas tidigare relationer. Det är svårt att förklara för någon som inte känner dom, och som är cynisk till allt jag skriver. Men de har tillräckligt med erfarenhet av dåliga relationer, oseriösa relationer och kaosiga relationer, för att kunna avgöra att detta är en sund och stabil relation. Samtidigt som båda såna personer som, hur ska jag förklara... När de väljer att investera i en person gör de det till 100%, känslomässigt osv. Och då släpper de liksom inte taget lättvindigt. Med det sagt så valde min son att avsluta sin förra, ovanligt långa relation, när han insåg att den inte var sund och varken han eller dåvarande partnern mådde bra i relationen och att de drog ner varandra (naturligtvis oavsiktligt). Om du ska fortsätta ifrågasätta och diskutera emot, något som ändå inte tillför något och är ot, så undanbeder jag dig att fortsätta kommentera. 
    Är det inte 15- åringar eller däromkring vi pratar om?

Givetvis riskerar Emma att få svårare att avsluta relationen IOM sin beroendeställning. Det bör ni ju diskutera med dem båda och vara medvetna om. 
  • Anonym (Extramamma)

Tack till alla som engagerat sig och kommit med bra synpunkter och förslag. Jag har varit i kontakt med försäkringskassan som förklarade att varken jag eller mamman har rätt till underhållsstöd, men att socialtjänsten har underhållsskyldighet för Emma fortfarande, trots att detta är en privatplacering, hon står skriven hos oss men inte längre är placerad. De sa att jag skulle kontakta Emmas fd socialsekreterare i hennes hemkommun och det har jag gjort. Om socialtjänsten sätter sig på tvären går vi vidare till en jurist, det är omöjligt att försörja en 16-åring med bara 850:- i månaden (det som är kvar av barnbidraget efter månadspeng). Jag kommer inom kort ta bort tråden. 

• Anonym (?)
    Anonym (Extramamma) skrev 2026-03-20 11:36:48 följande:

Tack till alla som engagerat sig och kommit med bra synpunkter och förslag. Jag har varit i kontakt med försäkringskassan som förklarade att varken jag eller mamman har rätt till underhållsstöd, men att socialtjänsten har underhållsskyldighet för Emma fortfarande, trots att detta är en privatplacering, hon står skriven hos oss men inte längre är placerad. De sa att jag skulle kontakta Emmas fd socialsekreterare i hennes hemkommun och det har jag gjort. Om socialtjänsten sätter sig på tvären går vi vidare till en jurist, det är omöjligt att försörja en 16-åring med bara 850:- i månaden (det som är kvar av barnbidraget efter månadspeng). Jag kommer inom kort ta bort tråden. 

Ja 850 kr räcker inte långt. Men ni har frivilligt valt denna lösning.  Går inte ekonomin ihop får ni låta hennes mamma ta hand om henne 
  • Tow2Mater
    Anonym (Extramamma) skrev 2026-03-20 09:47:42 följande:
    Lycka till då. Du ska veta att jag hållit tillbaka en del av bad jag verkligen skulle vilja säga. Hoppas det går bra för er trots allt.
  • Aiphos1972
    Anonym (Extramamma) skrev 2026-03-20 11:36:48 följande:

Men varför menar du att föräldrarna inte ska försörja sitt barn? Båda föräldrarna borde betala underhåll och så barnbidraget på det. Både mamman och pappan har varit skyldiga att betala underhåll när hon var placerad. Varför ska de inte göra det nu? 
Svar på tråden Typ familjehem men med mycket kärlek och utan ekonomisk ersättning