• Anonym (bara sjung)

Visor jag kan sjunga för bebisen?

Jag kan inte så många barnvisor. Mina föräldrar sjöng aldrig för mig. De enda sångerna jag kommer ihåg från jag var liten är en om veckans dagar som börjar "Måndag är så mallig, först han är", och lite av Okända djur och en annan sång som börjar "Vid skorstenen sitter kolsvart en katt". Kanske fler om jag påminns.Jag minns att vi hade en gammal sliten visbok, men jag minns också att mina föräldrar alltid sa nej om jag tog fram den. Jag vet inte var den är någonstans,

Jag har inte råd just nu att köpa en visbok, de är ju jättedyra. Så jag sjunger de sångerna och Höstvisan och de disneysånger jag kan, kanske fem stycken. 

Vad sjunger eller sjöng ni för era bebisar?

• Svar på tråden Visor jag kan sjunga för bebisen?
  • Anonym (K)

Kollade en del på Barnkammarbandet på Youtube med barnen när dom var mindre. Jag är inte så musikalisk, sjöng jag var det vid nattning men då "vanliga sånger jag tycker om. Tex Dan Berglunds visor eller Lilla björn o och lilla tiger av Charta 77. Tror inte barnen bryr sig så mycket om vilken sång när dom är så små....

• Anonym (Sjung!)

Det viktiga är inte vad du sjunger utan att du sjunger!

När barnen är lite äldre och vill sjunga med så försök sjunga tonartsmässigt högre än din normala sångröst. Jobbigt,  jag vet! Men barns röster är ljusa och vill gärna härma det som de hör vilket gör att stämbanden inte alltid mår bra. 

Har man väl börjat så brukar det gå av sig själv. Men det är när du och barnet sjunger tillsammans. När du gnolar för dig själv väljer du ditt vanlig läge. 

Nu sjung bara sjung av hjärtats lust! Har hört om folk som sjungt det mesta. Sjung det du gillar. Bebisar gillar inte per automatik barnlåtar utan det du gillar. Du kan sjunga Bada bastu, Starkare, Bä bä vita lamm så länge du själv också gillar det. 

Ett tips är att låna böcker på biblioteket. Där finns exempelvis pekböcker med sånger i och då kan ni både läsa och sjunga samtidigt! Googla på Ellen och Olle sjunger så hittar du bilder på böckerna jag menar. Biblioteket har även andra sångblcker med ljud till,  fråga bibliotekarien om hjälp. 

Mina föräldrar sjöng inte så mycket för mig heller när jag var liten, de gillade musik men inte sjunga själva. Själv har jag alltid sjungit och varit med i flera körer. Mina barn fick väl sången med modersmjölken och en har alltid sjungt mycket och den andre mest till musik ibland. (Tonåringar nu så det är väl känsligt).

Sjung!

• KimLinnefeldt

Trollmors vaggsång
    Tula hem tula vall

Eller vad som helst som är långsamt och mjukt, sånger du gillar. Varför inte Lennons "Imagine" eller något ur din personliga repertoar.

• Anonym (LK)

Kan rekommendera Musik Från Topp Till Tå av Märith Bergström-Isacsson. väldigt bra visor för små barn som man kan göra rörelser till. Finns även på Spotify tror jag. 

Jag har varken bra sångröst eller tycker speciellt mycket om att sjunga, men jag sjöng så jag blev hes för min lille son. Då blev han snabbt jätteglad, han var verkligen high maintenance och krävde ständigt att något skulle hända, annars blev han ledsen, arg och otålig. Om jag sjöng, gärna med lite ljudeffekter instoppade, härmade ett djur el.dyl. och knäppte med fingrarna, klappade händerna, skakade på huvudet etc, var han ett strålande solsken även under tråkiga blöjbyten etc. Jag hittade på en speciell sång för tandborstning som var urfånig och väldigt uppskattad. 

Sjöng allt möjligt, han gillade tex Här dansar Herr Gurka och Ritsch-Ratsch när jag rörde honom i takt med musiken. Barnvisor, gamla poplåtar, lugna ballader, allt var bra. Han är den ende som någonsin uppskattat min sång, tror inte ens min mamma gjorde det när jag var liten!! 

När han var 2-3 år och det spöregnade så vi inte kunde vara ute, hade vi hemmadisco. Antingen barnpop från YouTube eller klassisk, dramatisk musik tex I Bergaskungens Sal, och vi dansade som troll. 

• Tobben

Enklaste texten att lära sig är "Hela familjen går ut med geten"
    Enkel och rolig på sitt egna lilla vis.

• Anonym (LK)
    Tobben skrev 2026-03-19 18:27:35 följande:

Enklaste texten att lära sig är "Hela familjen går ut med geten"
    Enkel och rolig på sitt egna lilla vis.

Ja! Och bebisen kommer inte att klaga på den något enformiga texten. Annars är Mehnämänä ett säkert kort!
  • Anonym (bara sjung)

Tack allihop jättemycket för tipsen!

Det låter säkert jättefånigt, men de flesta sånger jag kan är opera! JAg har varit med i en operakör sen jag var 16, och jag tror att varken bebisen eller grannarna skulle uppskatta att jag sjöng opera hemma, haha.

Men jag har samlat ihop alla era förslag, och nästa vecka ska jag åka till en stor second hand, jag ka se om de har några sångböcker där.

• Anonym (LK)
    Anonym (bara sjung) skrev 2026-03-19 19:52:42 följande:

Tack allihop jättemycket för tipsen!

Det låter säkert jättefånigt, men de flesta sånger jag kan är opera! JAg har varit med i en operakör sen jag var 16, och jag tror att varken bebisen eller grannarna skulle uppskatta att jag sjöng opera hemma, haha.

Men jag har samlat ihop alla era förslag, och nästa vecka ska jag åka till en stor second hand, jag ka se om de har några sångböcker där.

Äsch vaddå? Lågmäld opera med lite handklappning till blir väl perfekt! Lägg till lite vovv-vovv och mjau här och var så blir det perfekt!!
  • Anonym (piggelina)

Men du har väl Spotify?

Lyssna på Sagor och sånger av Astrid Lindgren, spellistan Svenska barnsånger, Barnens brevlåda, Tigerjakt/mora träsk, Trazan och Banarne, smurfarna osv.

Finns hur mycket som helst.

• Anonym (piggelina)

Och är man riktigt "go vintage" så drämmer man till med Gullan Bornemark.

Nynnar: Sudda sudda sudda sudda bort din sura min.... Skrattande

• Anonym (bara sjung)
    Anonym (piggelina) skrev 2026-03-20 19:57:40 följande:

Men du har väl Spotify?

Lyssna på Sagor och sånger av Astrid Lindgren, spellistan Svenska barnsånger, Barnens brevlåda, Tigerjakt/mora träsk, Trazan och Banarne, smurfarna osv.

Finns hur mycket som helst.

Nej, jag har faktiskt inte Spotify. 
  • Anonym (piggelina)
    Anonym (bara sjung) skrev 2026-03-20 20:11:37 följande:
    Okej, men det finnns mycket på youtube också- bara sök på svenska barnsånger.
  • Anonym (Sjung!)
    Anonym (bara sjung) skrev 2026-03-20 20:11:37 följande:
    Det kan ju vara ett tips. Man behöver inte ha ett betalabbonemang utan ett med reklam. Då kan du ju lyssna på musiken där också. 

Även opera finns på Spotify 😉
  • Anonym (Ek)

Dessa är lätta att sjunga själv också, de går att söka upp på YouTube så du kan lära dig dem ☺️ 
  • Anonym (piggelina)
    Anonym (Sjung!) skrev 2026-03-21 00:46:55 följande:
    Det kan ju vara ett tips. Man behöver inte ha ett betalabbonemang utan ett med reklam. Då kan du ju lyssna på musiken där också. 

Även opera finns på Spotify 😉
    Spotify är utan konkurrens den app som ger mig mest livsglädje och gott humör i vardagen.

Hela vägen från Vivaldis Credo till "Käre lille snickerbo".
Svar på tråden Visor jag kan sjunga för bebisen?