• Anonym (Förkrossad och olycklig)

Icke fungerande bonusfamilj…

Jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen just nu, så jag skriver här för att få ventilera och kanske få råd från någon som varit i liknande situation.

Jag lever i en bonusfamilj med min sambo. Vi väntar vårt andra gemensamma barn och jag är höggravid. Utöver det har jag två barn sedan tidigare, och han har också två barn sedan tidigare, varav minst ett har NPF.

Just nu känns allt kaos. Det är mycket konflikter, vi når inte fram till varandra och det känns som att inget fungerar i vardagen. Jag är helt slut, både fysiskt och psykiskt, och ligger bokstavligen och gråter.

Jag försöker få ihop allt, vara en bra mamma, bonusmamma, partner och samtidigt orka med graviditeten, men det känns som att jag håller på att gå sönder. Jag vet inte hur man får en sådan här situation att fungera när alla har olika behov och det ständigt blir bråk.

Är det någon som lever eller har levt i en liknande bonusfamilj med många barn och extra utmaningar? Hur får man det att fungera? Hur gör ni andra? Mina barn sedan tidigare är 8 och 6 år, hans tidigare barn är 10 och 7 år, vårat gemensamma är snart 2 år. Vi har varit tillsammans i snart 4 år. Så inte jättesnabbt tycker jag ändå det har gått..

• Svar på tråden Icke fungerande bonusfamilj…
  • Anonym (Mira)

Det har framgått att du tycker så. Själv har jag en helt annan uppfattning än den du har. Du verkar gilla att berätta om "hur det var förr". Som jag ser det är det inte relevant i den här tråden. Jag tycker inte att att du låter trovärdig och jag litar inte på din "fakta". Dessutom är jag inte intresserad av det där du pratar om. Men fortsätt du att upprepa samma sak om du får ut nåt av det. Låt inte mig störa.

Anonym (M.) skrev 2026-03-22 19:12:13 följande:
    Ja, och egentligen spelar det ingen roll om de är i exakt eller runt samma ålder heller. Finns ju även "syskongrupper" på dagis, och barnhem med barn i alla åldrar från 0 till 16 (eller 14, förr, vid 14 - eller rentav tidigare - fick de börja arbeta och lämna barnhemmet). Poängen var, att har man så många barn så är det inte längre två eller tre små individer i en familj som man ska se efter, utan det är en hel BARNGRUPP. Och då måste man lära sig tekniker för att hantera dem som det, alltså kollektivt, om det överhuvudtaget ska fungera.

OBS att JAG inte rekommenderar så många barn! Två är ett vettigt antal. Man kan ha tre-fyra också, men då måste de spridas ut ordentligt i åldrarna, så att man har typ fyra år mellan varje. Så att det bara finns ett barn åt gången som inte kan äta själv och gå på toaletten själv. I annat fall måste man ha en inneboende barnflicka som hjälper till, annars orkar man ju inte.

Eller som sagt: tvinga barnen att mogna fortare och ta vara på sig själva och varandra, men det får man ju inte dag. På gott och ont naturligtvis, jag har stött på nyblivna mammor som inte kunde laga mat (de hade bara ätit mackor och färdigmat sedan de flyttade hemifrån), inte kunde städa, inte kunde tvätta, inte kunde sköta pengar... Och det var inte p.g.a. ett begåvningshandikapp, de hade bara aldrig fått göra det i föräldrahemmet.
  • Anonym (M.)
    Anonym (Mira) skrev 2026-03-23 02:41:43 följande:

Det har framgått att du tycker så. Själv har jag en helt annan uppfattning än den du har. Du verkar gilla att berätta om "hur det var förr". Som jag ser det är det inte relevant i den här tråden. Jag tycker inte att att du låter trovärdig och jag litar inte på din "fakta". Dessutom är jag inte intresserad av det där du pratar om. Men fortsätt du att upprepa samma sak om du får ut nåt av det. Låt inte mig störa.

Nu är det inte egentligen för dig jag skriver, utan för TS...
  • Anonym (Mira)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-23 05:53:35 följande:
    Nu är det inte egentligen för dig jag skriver, utan för TS...
    Men du citerar mig och inte TS. Ser inte heller att TS kommenterar dina inlägg eller att hon ställt frågor om "hur man gjorde förr" (enligt dig). 
  • Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (Mira) skrev 2026-03-23 12:07:16 följande:
    Men du citerar mig och inte TS. Ser inte heller att TS kommenterar dina inlägg eller att hon ställt frågor om "hur man gjorde förr" (enligt dig). 
    Nåja, ts har inte svarat på något alls sedan i torsdags.

Hon fick inte det medhåll hon önskade kanske, inte ovanligt att en trådstartare piper iväg när medhållet uteblir.
  • nihka
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2026-03-23 16:10:31 följande:
    Nåja, ts har inte svarat på något alls sedan i torsdags.

Hon fick inte det medhåll hon önskade kanske, inte ovanligt att en trådstartare piper iväg när medhållet uteblir.
    Medhåll? Hon ville ha råd och det var lite tunt med det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • elmadumle
    Anonym (M.) skrev 2026-03-22 19:12:13 följande:
    Ja, och egentligen spelar det ingen roll om de är i exakt eller runt samma ålder heller. Finns ju även "syskongrupper" på dagis, och barnhem med barn i alla åldrar från 0 till 16 (eller 14, förr, vid 14 - eller rentav tidigare - fick de börja arbeta och lämna barnhemmet). Poängen var, att har man så många barn så är det inte längre två eller tre små individer i en familj som man ska se efter, utan det är en hel BARNGRUPP. Och då måste man lära sig tekniker för att hantera dem som det, alltså kollektivt, om det överhuvudtaget ska fungera.

OBS att JAG inte rekommenderar så många barn! Två är ett vettigt antal. Man kan ha tre-fyra också, men då måste de spridas ut ordentligt i åldrarna, så att man har typ fyra år mellan varje. Så att det bara finns ett barn åt gången som inte kan äta själv och gå på toaletten själv. I annat fall måste man ha en inneboende barnflicka som hjälper till, annars orkar man ju inte.

Eller som sagt: tvinga barnen att mogna fortare och ta vara på sig själva och varandra, men det får man ju inte dag. På gott och ont naturligtvis, jag har stött på nyblivna mammor som inte kunde laga mat (de hade bara ätit mackor och färdigmat sedan de flyttade hemifrån), inte kunde städa, inte kunde tvätta, inte kunde sköta pengar... Och det var inte p.g.a. ett begåvningshandikapp, de hade bara aldrig fått göra det i föräldrahemmet.
    vi har tre barn med två år mellan varje, den svåraste omställningen var med första barnet, där kunde jag gå i nattkläder flera timmar innan jag kom i dusch och kläder. Andra barnet hade man mer rutin och tvåan hängde bara på. Nummer tre var ju en barnlek;) städa, laga mat, umgås med kompisar, ut och leka, handla med barn var inga problem. Har haft två blöjbarn samtidigt, behöver ingen barnflicka till det. 
  • Anonym (M.)
    elmadumle skrev 2026-03-23 23:20:13 följande:
    vi har tre barn med två år mellan varje, den svåraste omställningen var med första barnet, där kunde jag gå i nattkläder flera timmar innan jag kom i dusch och kläder. Andra barnet hade man mer rutin och tvåan hängde bara på. Nummer tre var ju en barnlek;) städa, laga mat, umgås med kompisar, ut och leka, handla med barn var inga problem. Har haft två blöjbarn samtidigt, behöver ingen barnflicka till det. 
    Jaha, grattis. Men det betyder inte att alla klarar det, eller ens majoriteten. Trebarnsnormen får många mammor att gå in i väggen, och särskilt om mamman dessutom tror att man måste göra karriär och bo i villa (som måste renoveras) med tomt (som måste skötas) samtidigt som barnen är små.
  • EpicF
    Anonym (Förkrossad och olycklig) skrev 2026-03-19 08:49:02 följande:

Jag förstår hur du tänker, och i teorin låter mycket av det du skriver rimligt. Problemet är att verkligheten inte riktigt är så enkel.

De andra föräldrarna är inte sådana man bara ?kopplar in mer? hur som helst. Det finns redan strukturer och begränsningar, och det är inte bara att be om avlastning i den omfattning som skulle behövas. Hade det varit så enkelt hade vi redan gjort det.

Socialen känns också som ett väldigt stort steg, och ärligt talat något som skrämmer mer än det hjälper just nu. Jag är inte ute efter att någon ska komma in och bedöma om vi ?klarar av? våra barn, utan jag försöker få vardagen att fungera.

När det gäller att de större barnen ska ta mer ansvar, jag håller med i grunden. Men det är också en balans, särskilt när det finns NPF med i bilden. Det går inte bara att ?säga till på skarpen? och förvänta sig att det landar rätt. Mycket av konflikterna handlar ju just om att saker inte funkar så smidigt.

Vi försöker absolut ta hjälp där det går, mor- och farföräldrar, kompisar osv. Men det är inte alltid det finns så mycket att ta av där heller.

Det jag nog försöker få fram är att vi redan gör mycket av det som ?låter logiskt?, men att det ändå inte räcker just nu. Jag är helt slut, och det är mer det som är kärnan, hur man själv ska orka stå kvar i allt det här när energin är helt borta.

Men jag uppskattar ändå perspektiven, även om det inte riktigt är så lätt att genomföra i praktiken.

Det kan vara en av sakerna Socialen kan hjälpa er med att strukturera upp vardagen. 

Och rent krasst, jo ni flyttade ihop och skaffade barn alldeles för fort. 
  • EpicF
    Anonym (Förkrossad och olycklig) skrev 2026-03-19 08:52:51 följande:

Man går inte in i en relation och tänker att ?nu ska vi skapa en ohållbar situation?. Man blir kär, man försöker få ihop livet, man anpassar sig efter barnens behov, och saker förändras längs vägen. NPF, dynamik mellan barn, energinivåer, graviditet, allt det där påverkar mer än man tror innan man står mitt i det.

Dessutom är det väldigt lätt att sitta utifrån och tänka att man skulle gjort helt andra val. I verkligheten handlar det om kompromisser, känslor och att försöka göra det bästa av situationen man är i.

Så frågan är kanske inte så mycket ?hur tänkte du då??, utan snarare ?vad gör man nu när det inte blev som man hoppats?? vilket är det jag faktiskt försöker få hjälp med.

Det är väl det ni inte har gjort.... Hade ni gjort det hade ni inte flyttat ihop så fort och absolut inte skaffat två till barn inom loppet av 4 år. 
  • Anonym (Tofsvipa)
    EpicF skrev 2026-03-25 18:01:44 följande:
    Det är väl det ni inte har gjort.... Hade ni gjort det hade ni inte flyttat ihop så fort och absolut inte skaffat två till barn inom loppet av 4 år. 
    Precis min tanke.
    Det gick alldeles för fort och nu sitter ts där sönderstressad.
  • EpicF
    Anonym (Mira) skrev 2026-03-20 06:23:30 följande:

Nu går ni för långt när ni skriver att folk i TS närhet borde lämna in orosanmälningar och att risken för övergrepp skulle öka i en bonusfamilj. Alltså ge er! Det där står jag INTE bakom, bara så alla vet det. Jag ser ingen anledning till att det skulle vara befogat med orosanmälning bara för att de har många barn och bråkar ibland. Risk för övergrepp finns väl alltid men ska man påstå att det skulle vara vanligt förekommande i bonusfsmiljer så anser jag att man bör ha belägg för det och kunna styrka sitt påstående med åtminstone en trovärdig källa. Det där är inte okej. 

En orosanmälan kan för ts och hennes sambo innebär att de får hjälp med strategier för att få vardagen att gå ihop. I deras fall hade en orosanmälan varit positivt. Och det verkar även som att det är befogat med en orosanmälan. 
  • Anonym (M.)
    EpicF skrev 2026-03-25 18:11:22 följande:
    En orosanmälan kan för ts och hennes sambo innebär att de får hjälp med strategier för att få vardagen att gå ihop. I deras fall hade en orosanmälan varit positivt. Och det verkar även som att det är befogat med en orosanmälan. 
    Problemet med att koppla in soc, är att det kan gå åt vilket håll som helst. Det beror helt och hållet på vilka handläggare som får ärendet på sitt bord. Det är också så att skulle de inleda ett LVU-förfarande, eller försöka tvinga familjen till någon mer omfattande utredning (i värsta fall på utredningshem), så kommer TS att få allt som hon har sagt emot sig. "Du har ju själv sagt att du inte orkat med dina barn, att du inte har någon energi kvar, att det är konflikter mellan barnen, att barnet med NPF vållar dig stora problem" etc. etc..

Samtidigt finns det ju någon gräns, där man måste inse att man inte klarar det själv längre, och då får man kontakta soc och hoppas på det bästa. Samt tänka på hur man uttrycker sig, eftersom allt som sagt kan användas emot en. Men om TS' familj skulle kunna få en avlastningsfamilj för i alla fall några av barnen varannan helg, så skulle det göra stor skillnad. 

Andra som läser kan förhoppningsvis lära sig en läxa. Att skaffa nya barn i en styvfamilj på en gång är som att BE om problem. Överhuvudtaget, om jag ska gå till det jag sett IRL, så är "det lilla gemensamma kääääärleksbarnet som ska knyta ihop familjen" ofta en dålig idé. Det blir bara mer konflikter, och de stora barnen retar sig på att allt nu måste anpassas till ett spädbarns - och sedan småbarns - behov. Helgaktiviteter, semestrar... Sådana familjer spricker väldigt ofta. 
  • EpicF
    Anonym (M.) skrev 2026-03-25 20:58:24 följande:
    Problemet med att koppla in soc, är att det kan gå åt vilket håll som helst. Det beror helt och hållet på vilka handläggare som får ärendet på sitt bord. Det är också så att skulle de inleda ett LVU-förfarande, eller försöka tvinga familjen till någon mer omfattande utredning (i värsta fall på utredningshem), så kommer TS att få allt som hon har sagt emot sig. "Du har ju själv sagt att du inte orkat med dina barn, att du inte har någon energi kvar, att det är konflikter mellan barnen, att barnet med NPF vållar dig stora problem" etc. etc..

Samtidigt finns det ju någon gräns, där man måste inse att man inte klarar det själv längre, och då får man kontakta soc och hoppas på det bästa. Samt tänka på hur man uttrycker sig, eftersom allt som sagt kan användas emot en. Men om TS' familj skulle kunna få en avlastningsfamilj för i alla fall några av barnen varannan helg, så skulle det göra stor skillnad. 

Andra som läser kan förhoppningsvis lära sig en läxa. Att skaffa nya barn i en styvfamilj på en gång är som att BE om problem. Överhuvudtaget, om jag ska gå till det jag sett IRL, så är "det lilla gemensamma kääääärleksbarnet som ska knyta ihop familjen" ofta en dålig idé. Det blir bara mer konflikter, och de stora barnen retar sig på att allt nu måste anpassas till ett spädbarns - och sedan småbarns - behov. Helgaktiviteter, semestrar... Sådana familjer spricker väldigt ofta. 
    Därför allra bäst att ta kontakt med Soc själv och be om hjälp. 
  • Anonym (M.)
    EpicF skrev 2026-03-25 22:27:21 följande:
    Därför allra bäst att ta kontakt med Soc själv och be om hjälp. 
    Ja men även då kan de inleda LVU-förfarande. Att man tar kontakt själv är ingen garanti för att de inte ska göra det, det beror helt och hållet på vilka socialsekreterare som får ärendet. Det är det som är så läskigt med soc, att samtidigt som de ÄR den myndighet som ska hjälpa - så kan de stjälpa. 
  • Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-25 23:25:00 följande:
    Ja men även då kan de inleda LVU-förfarande. Att man tar kontakt själv är ingen garanti för att de inte ska göra det, det beror helt och hållet på vilka socialsekreterare som får ärendet. Det är det som är så läskigt med soc, att samtidigt som de ÄR den myndighet som ska hjälpa - så kan de stjälpa. 
    Ja, det är verkligen trist att det är så.

Jag vet personer som inte vågar ta kontakt med vården pga psykiska problem, för rädslan att läkaren orosanmäler, samt en med beroendeproblematik. Samma anledning där, vågar inte pga risken för anmälan.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2026-03-26 05:22:29 följande:
    Ja, det är verkligen trist att det är så.

Jag vet personer som inte vågar ta kontakt med vården pga psykiska problem, för rädslan att läkaren orosanmäler, samt en med beroendeproblematik. Samma anledning där, vågar inte pga risken för anmälan.
    Grundproblemet är väl socialtjänstens låga kompetens för att bedöma olika typer av psykisk ohälsa. De släpper personer som Hässelbypappan och går hårt på personer med för barnen ofarlig psykisk ohälsa.

Sen om det beror på bristande kompetens, bristande rutiner eller bristande resurser kan ju alltid diskuteras. Men faktum kvarstår att de missar de farliga föräldrarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVQp8G/uppgifter-socialen-larmades-om-familjen-i-hasselby-fore-dadet 
  • Anonym (Rune)

Det går inte att ge några råd. Det finns inget ni kan göra annat än att ta er igenom det. Ni har sett till att skaffa er sex (6!) barn sammanlagt. Varför, kan man undra. 

Vi har två barn var, och var nöjda med det. Jag steriliserade mig. Jag ville gå vidare till nästa fas i livet, inte bli kvar och gegga i bebislivet. 

Men det är för sent för abort, uppenbarligen. Så det är bara att tugga i sig det ni ställt till med. Försöka lösa akuta lägen på bästa sätt.

Svar på tråden Icke fungerande bonusfamilj…