• Anonym (Semestern)

Hur firar ni semestern

Hur gör ni på semestern, spenderar ni alla veckor ihop? Hur många veckor?
    Vill ni samma saker? Hur gör man om man vill olika? En vill vara hemma o ta de lugnt (kanske nån dagsutflykt) o den andra vill passa på att göra saker..

• Svar på tråden Hur firar ni semestern
  • Anonym (A)

Alltid semester ihop och det innebär oftast en resa och lite tid på landet blandat med hemma i stan.

• Aliona

Man kompromissar om man vill olika. En dag sticker man iväg och gör något, en annan dag är man hemma och slappar och en tredje gör var och en sitt. 

Vi gör generellt saker tillsammans men vid tex släktbesök (vi har släkten i andra delen av Sverige och utomlands) så åker vi själva ca varannan gång. Det blir för dyrt om båda ska följa med på allt, och dessutom kan det vara skönt att få träffa sin släkt själv ibland. Den som stannar hemma passar på att jobba undan lite och/eller göra det den har behov av. 

• Anonym (Moa)

Här har vi alltid 1 vecka på egen hand. Resten av tiden blir både gemensamma saker och det man gillar ofta beroende på vädret. Semestern är till för både vila, återhämtning och kul saker.

• Anonym (vi)
    Anonym (Semestern) skrev 2026-03-19 11:34:33 följande:
    Hur firar ni semestern

Vill ni samma saker? Hur gör man om man vill olika? En vill vara hemma o ta de lugnt (kanske nån dagsutflykt) o den andra vill passa på att göra saker..

Fira semester?

Vi brukar oftast ha några veckor tillsammans och någon vecka överlappad för att barnen ska få längre ledighet. Oftast gör vi en eller två gemensamma resor eller större aktiviteter, men även mindre egna grejer men nåt eller alla barnen, helt själv eller vad som passar. Försöker också ta semester vid andra tider på ,året, som jul, sportlov och då blir det ju mindre till sommaren. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Semestern) skrev 2026-03-19 11:34:33 följande:
    Hur firar ni semestern

Förhoppningsvis är man hyfsat kompatibla om man är gifta eller sambos med familj. 

Sedan har man oftast flera veckor så man kan kompromissa, så att båda blir nöjda. Man måste ju inte göra allt tillsammans. Den som vill göra saker kan göra det själv eller med barnen/kompis/släkt och då kan den andre ta det lugnt hemma. 
  • Anonym (Rodney)

Frun åker en vecka på körläger. Jag brukar ta en sommarkurs på en folkhögskola, en vecka med akvarell, poesiskrivande eller betongkonst. Sen tillbringar vi resten av semestern tillsammans, och har något att berätta för varandra. Låter dagarna gå.

• TL12

En resa på en vecka , Grekland 
    hemma vid huset och fixar 
    Ingen planering tar dagarna som de kommer 
    grillningar - go mat , umgås   cykelturer , bad å sol , bil tur över dagen , 
    fiske , motion , inte en massa måsten 

• Anonym (vi)
    Anonym (Rodney) skrev 2026-03-19 17:45:58 följande:

Frun åker en vecka på körläger. Jag brukar ta en sommarkurs på en folkhögskola, en vecka med akvarell, poesiskrivande eller betongkonst. Sen tillbringar vi resten av semestern tillsammans, och har något att berätta för varandra. Låter dagarna gå.

Vilken bra idé med sommarkurs på folkhögskola! Jag gick genast in och kollade utbudet, låter väldigt roligt och inspirerande. Tack!
  • Anonym (Familj)

När barnen var små hade vi kanske 4 veckor ihop och sen tre veckor var själva med barnen så de skulle få långt lov. När dom blivit större har vi gjort lite olika. Kanske en vecka gemensam resa, två veckor hemma. Sambon har intressen som innebär resa utomlands ibland, ca 1 vecka, 1 eller 2 ggr/år. Jag reser mer med barnen. Jag gillar också att vara i stugan, där kan jag vara själv eller kanske med ett eller två av barnen. Sambon är då hemma. Det passar oss då sambon har en stressproblematik som gör att det kan vara bra att bara vara hemma för att hålla stressnivån i schack.

• Plupp73

Vi gör alltid allting tillsammans. Reser, går kurser osv. Så har det liksom alltid varit. 

• Postman

Vi har alltid semester tillsammans, däremot så varierar det hur många veckor vi får ihop. Som bäst 4 veckor men oftast 3. Vad vi gör på semestern bestämmer vi alltid gemensamt, vi gör allt tillsammans. Det skulle vara mycket märkligt om någon av oss plötsligen skulle vilja åka på en egen semester, det skulle vi nog båda tolka som vi har något problem i relationen. 

• Anonym (Glitter)

Vi har alltid sommarsemester tillsammans, men det händer att någon av oss tar en långhelg på resa med en kompis eller till en kompis utomlands också någon gång. Resten av tiden är vi på landet och grejar men då odlar jag saker, och han snickrar saker, för det är vad vi vill göra.

Svar på tråden Hur firar ni semestern