• Bunny s

Flytta med barnen mot pappans vilja?

Hej ni fina, som sitter på mycket kunskap. Vore så tacksam över hjälp. 

Är det någon som vet vad som händer om: 

Vi separerar och jag vill flytta till vår hemort 20 mil bort? 
    Pappan och jag är skrivna på samma adress här, förstås, men han jobbar borta i ett annat land. Det varierar vecka för vecka men han är minst borta söndag em - torsdag kväll. 
    Men kan också lika gärna bli söndag em - fredag kväll. Vissa helger stannar han kvar och jobbar även helgen och blir alltså borta nästan 2 veckor då. 

Så länge han jobbar borta, vilket jag är säker på att han kommer att fortsätta med, så kommer han få vårdnad varannan helg och jag resten av tiden. Eller hur? För en förälder (han) kan väl inte få alla helger och jag endast vardagar? Ifall han ordnar så han kommer hem varje helg.

Om jag skulle säga att jag vill ta med mig barnen och flytta så tror jag att han säger nej. 

Inget handlar på något vis om att jag vill ta barnen ifrån honom för jag vet att han också skulle flytta till vår hemort om jag "vann" i en tvist och flyttade dit. 

Men min fråga är om ni vet eller tror att jag kan vinna i en tvist och få flytta dit med barnen? 
    Jag tänker på ifall man har mer att bestämma då jag kommer ha den större delen av vårdnaden?
    Båda barnen är födda i staden jag vill flytta tillbaka till, om det på något vis påverkar. 

Jag misstänker att jag nekas en flytt med barnen, om inte han godkänner. 
    Då undrar jag vad som händer om jag vill flytta ensam? Och vara den som har barnen varannan helg? 
    Då tvingas ju han att söka arbete här så han kan ha barnen. 
    Vems rätt väger tyngst här? Dvs hans rätt att fortsätta jobba borta och ha dem bara varannan helg vs min rätt att flytta tillbaka till min hemstad och istället ha dem varannan helg? 

Jag förstår om den här frågan låter hemsk och det gör så ont i mitt hjärta att ens tänka den tanken då jag älskar mina barn över allt annat. Problemet är att jag även älskar min man precis lika mycket. Vi har varit tillsammans i 22 år och jag vill inte separera. Kommer gå igenom en enorm livskris och kan bara se mörker, allt är nattsvart. 
    Vi flyttade upp hit för hans släkt. Jag har ingen här som står mig nära.

Kan inte se något ljus om jag stannar kvar här utan vill flytta hem av ren överlevnad. Allt här påminner om oss, som en lycklig familj. Orten är liten och alla känner alla. Känns fruktansvärt att tänka mig att fortsätta bo här. 

Barnen är 11 och snart 13 så ja, det skär i samvetet att ta dem med mig. Men jag vet inte hur jag ska kunna vara en bra och stabil mamma genom den här livskrisen om jag stannar kvar. 

Vore så OERHÖRT snällt om ni som kan och vet kan jag hjälpa mig 💕
  • Svar på tråden Flytta med barnen mot pappans vilja?
  • Grässtrå77

Om du vill fortsätta vara med din man men känner att du behöver flytta för att överleva så är det bästa om du kan få din man att förstå dig. Gissar att du pratat med honom utan att nå fram. Då är nästa steg att involvera någon utomstående för att hjälpa dig. Familjerådgivning är toppen för ändamålet.

• Anonym (Olga)

Han har rätt att jobba borta och du har rätt att flytta. Sociala myndigheterna kan se till att någon annan tar hand om barnen. 

• Anonym (O)

Börja med att prata med honom och se hur han ställer sig till det.

Han kanske inte är beredd att ha boendet och därmed byta arbete. Och eftersom han inte verkar prioritera barnen så mycket, så går han kanske med på din flytt. 

Men börja där innan du gör något annat. Det behöver inte bli problem. Dessutom är barnen ganska stora och kan också ha en åsikt i frågan. 

• Bunny s
    Anonym (O) skrev 2026-03-19 15:04:57 följande:

Börja med att prata med honom och se hur han ställer sig till det.

Han kanske inte är beredd att ha boendet och därmed byta arbete. Och eftersom han inte verkar prioritera barnen så mycket, så går han kanske med på din flytt. 

Men börja där innan du gör något annat. Det behöver inte bli problem. Dessutom är barnen ganska stora och kan också ha en åsikt i frågan. 

Tack snälla för ditt svar.
  • Bunny s
    Grässtrå77 skrev 2026-03-19 14:55:24 följande:

Om du vill fortsätta vara med din man men känner att du behöver flytta för att överleva så är det bästa om du kan få din man att förstå dig. Gissar att du pratat med honom utan att nå fram. Då är nästa steg att involvera någon utomstående för att hjälpa dig. Familjerådgivning är toppen för ändamålet.

Nej, det är inte så jag menar. Om det kunde fortsätta vara vi så bor jag gärna kvar. Men att bli lämnad gör att jag ser allt nattsvart och känner att jag hade behövt gå igenom den här livskrisen med mina närmsta, som bor i min hemort. 
  • Bunny s
    Anonym (Olga) skrev 2026-03-19 15:01:15 följande:

Han har rätt att jobba borta och du har rätt att flytta. Sociala myndigheterna kan se till att någon annan tar hand om barnen. 

Det skulle ingen av oss någonsin låta hända. 
    Jag undrar bara vem som måste tänka om ifall våra önskningar krockar. Jag kring flytt och han kring att fortsätta jobba borta. 
  • Anonym (J)
    Bunny s skrev 2026-03-19 15:12:00 följande:
    Jag undrar bara vem som måste tänka om ifall våra önskningar krockar. Jag kring flytt och han kring att fortsätta jobba borta. 
    Den som ger upp först. 

Ingen av er kommer tvingas tänka om.
  • Bunny s
    Anonym (J) skrev 2026-03-19 15:20:03 följande:
    Den som ger upp först. 

Ingen av er kommer tvingas tänka om.
    Okej, tack så mycket för ditt svar.
  • Anonym (J)
    Bunny s skrev 2026-03-19 15:25:05 följande:
    Okej, tack så mycket för ditt svar.
    Kan du och pappan inte komma överrens om saker som boende och schema får ni ta det till tingsrätten. Ni kommer innan dess få möjlighet med hjälp av familjerätten att hitta en lösning.

Där kommer ni båda få föreslå ett upplägg samt hur ni tänker lösa det praktiska. Sen bestämmer tingsrätten. 
  • Anonym (Terese)

Om ni har delad vårdnad får du inte flytta med barnen utan hans godkännande, oavsett hur mycket umgänge ni har med dem (varannan vecka/varannan helg etc).

Har du ens pratat med honom hur han ser på en flytt? Om han ändå inte jobbar där ni bor just nu, utan är utomlands större delen av veckan kanske han inte är så bestämd i att ni måste bo kvar?

• KimLinnefeldt

Om du älskar dina barn över allt annat som du skriver, så bör du inse att barnen behöver sin pappa lika mycket som de behöver dig. För det är väl barnens behov som är viktigast, eller hur?

Och då ser man till att bo nära varandra om möjligt, och att man har barnen varannan vecka. Det är bäst för barnen.

Bästa tiden vi hade efter skilsmässan var när vi bodde 200 meter från varandra. Vi hade barnen varannan vecka, men de kunde hälsa på hos den andra eller hämta något de glömt.

Mitt ex valde sen att flytta några kilometer längre bort, vilket jag tyckte var taskigt för mig och barnen. Men jag kunde ju inte tvinga henne.

En gång till: Sätt barnens behov i första rummet om du verkligen älskar dem.

• Anonym (Q)

Vad tror du att barnen skulle tycka om flytten? De är ju ganska stora och deras känslor bör beaktas.

Du får ta hand om i princip alla vardagar med barnen, därför är det viktigast att du kan få det att fungera för dig och göra tillvaron så bra som möjligt för dig och barnen. Jag tycker därför att det är rimligt att du flyttar till din hemort.

Skulle du kunna ta med barnen dit över sommaren? Det skulle ge er en chans att testa hur ni trivs och hur umgänget med pappan skulle fungera. Kanske är det smidigare än vad ni tror? Alternativt så kanske pappan inser att det inte kommer att funka med hans nuvarande jobb och kan leta efter ett mer kompatibelt.

• Anonym (Olga)
    Bunny s skrev 2026-03-19 15:12:00 följande:

Visst, jag menar bara att eftersom ni har gemensam vårdnad (när du skriver vårdnad menar du nog boende, vårdnad är en juridisk term), måste du och den andre föräldern besluta gemensamt. Det spelar ingen roll för boendet var barnen är födda eller varför föräldrarna inte bor på samma ställe. Eller att de nu bor mest bara hos dig. 

Om du vill fortsätta med din man förstår jag inte varför han inte vill att du och barnen ska bo där du har det bäst, eftersom han inte bor i Sverige så ofta. Juridiskt sett ger det dig inga pluspoäng att han jobbar borta (han måste ändå godkänna en flytt för barnen), men från en praktisk synvinkel skulle det förstås tala till din fördel, när han inte kan erbjuda barnet ett hem i Sverige under vardagarna. 

• Anonym (Terese)
    KimLinnefeldt skrev 2026-03-19 17:32:40 följande:

Om du älskar dina barn över allt annat som du skriver, så bör du inse att barnen behöver sin pappa lika mycket som de behöver dig. För det är väl barnens behov som är viktigast, eller hur?

Och då ser man till att bo nära varandra om möjligt, och att man har barnen varannan vecka. Det är bäst för barnen.

Bästa tiden vi hade efter skilsmässan var när vi bodde 200 meter från varandra. Vi hade barnen varannan vecka, men de kunde hälsa på hos den andra eller hämta något de glömt.

Mitt ex valde sen att flytta några kilometer längre bort, vilket jag tyckte var taskigt för mig och barnen. Men jag kunde ju inte tvinga henne.

En gång till: Sätt barnens behov i första rummet om du verkligen älskar dem.

Pappan jobbar ju utomlands större delen av tiden, så varannan vecka går ju bort om inte han byter jobb eller får ändra roll på sitt nuvarande jobb till en på hemmaplan. Så om barnen behöver pappa lika mycket är det ju lite upp till pappan att faktiskt finnas där, inte TS.

Hon skriver ju också att om hon skulle flytta, skulle nog han också flytta för att vara närmare barnen, så poängen är ju aldrig att utesluta pappan.
  • Anonym (Nej)

Du och din man har ingen rätt. 
    Man har inte vårdnad över en helg. 

Vårdnad har man 100% eller ingen. 
    Det är barnens rätt till sina föräldrar. 

Om din man inte byter jobb så kommer domstolen dömma till din fördel såklart. 
    Däremot kan du inte dra och tvinga på honom barnen. Om han inte vill så får soc ta över.

Svar på tråden Flytta med barnen mot pappans vilja?