Bortskämd bonusson och felprioriterande partner?
Jag och min partner väntar vårt första barn, i samband med detta ska vi också flytta ihop. Jag har en 9-årig son sedan tidigare och han har en 13-årig son och en 16-årig dotter. Alla inblandade har bra relationer med varandra och jag är inte superorolig för samboskapet generellt. Även om jag såklart är förberedd på en den gnissel innan alla vänjer sig vid den nya situationen.
Nu till mitt ?problem?. Min partners 13-åring är en superfin kille men otroligt bortskämd, både min partner och hans exfru daltar och har sig med pojken. Antagligen för att han är yngst. Allt från att han knappt kan städa sitt rum till att han blir skjutsad precis överallt. Jag har lyft detta tidigare med min partner då jag är av åsikten att han även bör lägga lite tid på sin 16-åriga dotter, men hans svar på det är att ?hon ändå hellre är med kompisar?.
13-åringen tränar fotboll tre dagar i veckan + match två gånger i veckan (pga spelar i två lag). Jag har lite försiktigt försökt lyfta att när bebis kommer så kanske det inte är rimligt att min partner spenderar 4-6h antingen lördag eller söndag med att kolla på match, köra till ALLA träningar (det går buss från dörr till dörr) och att fotbollen kanske får stå tillbaka lite för resten av familjen för att fokusera på bebis och vår nya konstellation. Jag förstår givetvis att han vill kolla på någon match då och då, men som det är nu är han med på alla träningar, alla matcher, alla kring-aktiviteter som klubbens café osv.
Jag vill absolut inte att han ska prioritera bort sin son, men önskar väl att han kunde prioritera alla sina barn lika mycket. Och handen på hjärtat så tycker jag nog även att en 13-åringen kan ta bussen till träningen. Är jag helt ute och cyklar?