• Anonym (Fundersam)

Bortskämd bonusson och felprioriterande partner?

Jag och min partner väntar vårt första barn, i samband med detta ska vi också flytta ihop. Jag har en 9-årig son sedan tidigare och han har en 13-årig son och en 16-årig dotter. Alla inblandade har bra relationer med varandra och jag är inte superorolig för samboskapet generellt. Även om jag såklart är förberedd på en den gnissel innan alla vänjer sig vid den nya situationen. 

Nu till mitt ?problem?. Min partners 13-åring är en superfin kille men otroligt bortskämd, både min partner och hans exfru daltar och har sig med pojken. Antagligen för att han är yngst. Allt från att han knappt kan städa sitt rum till att han blir skjutsad precis överallt. Jag har lyft detta tidigare med min partner då jag är av åsikten att han även bör lägga lite tid på sin 16-åriga dotter, men hans svar på det är att ?hon ändå hellre är med kompisar?. 

13-åringen tränar fotboll tre dagar i veckan + match två gånger i veckan (pga spelar i två lag). Jag har lite försiktigt försökt lyfta att när bebis kommer så kanske det inte är rimligt att min partner spenderar 4-6h antingen lördag eller söndag med att kolla på match, köra till ALLA träningar (det går buss från dörr till dörr) och att fotbollen kanske får stå tillbaka lite för resten av familjen för att fokusera på bebis och vår nya konstellation. Jag förstår givetvis att han vill kolla på någon match då och då, men som det är nu är han med på alla träningar, alla matcher, alla kring-aktiviteter som klubbens café osv. 

Jag vill absolut inte att han ska prioritera bort sin son, men önskar väl att han kunde prioritera alla sina barn lika mycket. Och handen på hjärtat så tycker jag nog även att en 13-åringen kan ta bussen till träningen. Är jag helt ute och cyklar?   

• Svar på tråden Bortskämd bonusson och felprioriterande partner?
  • Anonym (?)
    Anonym (Fundersam) skrev 2026-03-22 07:16:24 följande:

13-åringen spelar i två lag i samma förening.

Vår bebis är väldigt planerad och efterlängtad, både av mig, min partner och syskonen. 

Min partner har, tvärt emot vad man kan tro, ett icke existerande fotbollsintresse i övrigt. Och när 13-åringen var yngre, så var han inte särskilt engagerad utöver att fungera som taxi.

Vi har såklart pratat om det här, och min inställning är att inledningsvis så kommer samtliga större barn få stå tillbaka något/ta mer ansvar själva. Det gäller såväl min som som hans två barn. Det innebär givetvis inte att de större barnen ska glömmas bort, men att allt inte kommer kunna tuffa på som vanligt.

Min partner har haft samma inställning genom större delen av graviditeten, det är först nu är det börjar bli skarpt läge som han har börjat vackla. Tycker synd om 13-åringen som ?föredrar bil framför buss? osv

Min frågeställning handlar nog egentligen om hur stora krav man kan ställa på viss anpassningsförmåga från såväl min partners sida som från existerande barn (givetvis i förhållande till ålder). Jag personligen tycker det är svårt, och ingen bästa av världar hade ingen behövt göra några förändringar alls. Men så funkar ju inte livet. 

Om du ställer krav. Vad gör du om han inte uppfyller dina krav? 
  • Anonym (M)

Vår bebis är väldigt planerad och efterlängtad, både av mig, min partner och syskonen. 

Min partner har, tvärt emot vad man kan tro, ett icke existerande fotbollsintresse i övrigt. Och när 13-åringen var yngre, så var han inte särskilt engagerad utöver att fungera som taxi.

Vi har såklart pratat om det här, och min inställning är att inledningsvis så kommer samtliga större barn få stå tillbaka något/ta mer ansvar själva. Det gäller såväl min som som hans två barn. Det innebär givetvis inte att de större barnen ska glömmas bort, men att allt inte kommer kunna tuffa på som vanligt.

Min partner har haft samma inställning genom större delen av graviditeten, det är först nu är det börjar bli skarpt läge som han har börjat vackla. Tycker synd om 13-åringen som ?föredrar bil framför buss? osv

Min frågeställning handlar nog egentligen om hur stora krav man kan ställa på viss anpassningsförmåga från såväl min partners sida som från existerande barn (givetvis i förhållande till ålder). Jag personligen tycker det är svårt, och ingen bästa av världar hade ingen behövt göra några förändringar alls. Men så funkar ju inte livet. 

Du får ställa hur stora krav du vill, inget hindrar dig. Men han kan neka, fortsätta som han gör. 
    Och det är ditåt det verkar röra sig, att det bara var snack. 

Du får nog ställa in dig på att ta det mesta ansvaret själv. 

• Anonym (Steff)

Men vad jag förstår är bebisen inte här ännu? Varför är det ett problem att han är med sonen nu? Sen kan man planera hur mycket som helst, det blir ändå sällan som man tänkt. Sonen kanske tar det lätt med förändring eller kanske inte. 

I min mening är det bra med en pappa som är engagerad, det ökar chanserna att han även kommer vara närvarande och skjutsa ert gemensamma barn när det är dags för det. 

Jag är inte det minsta intresserad av fotboll men jag kollar på min pojk när han spelar. Jag sitter även i soffan bredvid honom när han vill kolla på någon match och vi går och tittar på hans favoritlag ibland. Vill man umgås med sina tonåringar är det så man får göra. 

• Jemp
    Jårdi skrev 2026-03-21 23:00:58 följande:

Varför tror vissa i den här tråden att man diskuterar upplägget kring fotbollsträningar i detalj innan man blir gravid med sitt gemensamma barn? Som om det är vad som avgör frågan. Känns mer som ni vill platta till ts. 

Kanske inte just fotbollsträningar men om
    man har tid med ett till barn, hur ansvarsfördelningen ska se ut och vad man har för gemensamma tankar om uppväxten är ju rimliga diskussioner att ha.
  • Jemp

Era barns anpassningsförmåga lär ju prövas rätt enormt och fotbollen vara det minsta i det hela. 

Hur stora krav man kan ställa på en förälder? Att han tar hand även om det nya barnet naturligtvis. 

• Anonym (H)

Det kommer förmodligen bli pannkaka av allting. Synd att du redan är gravid...

• Anonym (hh)
    Anonym (H) skrev 2026-03-22 13:11:33 följande:

Det kommer förmodligen bli pannkaka av allting. Synd att du redan är gravid...

Synd att du är otrevlig.
  • Queen Ice

Hur stora krav? Du ska inte behöva ställa några krav alls. Pappan ska ta sitt ansvar för bebisen precis som du. Fattar han inte det så sätt bebisen i hans knä och dra själv när det är match så får han lösa det bäst fan han vill.
  • Anonym (ojdå)
    Anonym (Fundersam) skrev 2026-03-21 09:31:53 följande:
    Bortskämd bonusson och felprioriterande partner?

Jag och min partner väntar vårt första barn, i samband med detta ska vi också flytta ihop. Jag har en 9-årig son sedan tidigare och han har en 13-årig son och en 16-årig dotter. Alla inblandade har bra relationer med varandra och jag är inte superorolig för samboskapet generellt. Även om jag såklart är förberedd på en den gnissel innan alla vänjer sig vid den nya situationen. 

Nu till mitt ?problem?. Min partners 13-åring är en superfin kille men otroligt bortskämd, både min partner och hans exfru daltar och har sig med pojken. Antagligen för att han är yngst. Allt från att han knappt kan städa sitt rum till att han blir skjutsad precis överallt. Jag har lyft detta tidigare med min partner då jag är av åsikten att han även bör lägga lite tid på sin 16-åriga dotter, men hans svar på det är att ?hon ändå hellre är med kompisar?. 

13-åringen tränar fotboll tre dagar i veckan + match två gånger i veckan (pga spelar i två lag). Jag har lite försiktigt försökt lyfta att när bebis kommer så kanske det inte är rimligt att min partner spenderar 4-6h antingen lördag eller söndag med att kolla på match, köra till ALLA träningar (det går buss från dörr till dörr) och att fotbollen kanske får stå tillbaka lite för resten av familjen för att fokusera på bebis och vår nya konstellation. Jag förstår givetvis att han vill kolla på någon match då och då, men som det är nu är han med på alla träningar, alla matcher, alla kring-aktiviteter som klubbens café osv. 

Jag vill absolut inte att han ska prioritera bort sin son, men önskar väl att han kunde prioritera alla sina barn lika mycket. Och handen på hjärtat så tycker jag nog även att en 13-åringen kan ta bussen till träningen. Är jag helt ute och cyklar?   

Det låter som att ni inte har diskuterat alls hur det ska bli med ny bebis och ny bonusfamilj? Var det oplanerat barn och nu tvingas ni flytta ihop. Låter tyvärr som att det är dömt från början. Vill pappan ens börja om med bebis och allt, eller blev det bara så och han gick med på det för din skull?

Troligen vill pappan vara med på 13-åringen träningar, kanske inte ens har med 13-åringen att göra, utan att pappan är intresserad av träningen. Synd att skaffa en bebis in i detta, kommer bli tufft för er. 
  • Anonym (ojdå)
    Jårdi skrev 2026-03-21 23:00:58 följande:

Varför tror vissa i den här tråden att man diskuterar upplägget kring fotbollsträningar i detalj innan man blir gravid med sitt gemensamma barn? Som om det är vad som avgör frågan. Känns mer som ni vill platta till ts. 

Nä men man diskuterar väl hur man vill ha det i familjen och hur man ska lägga upp familjelivet och annat. I synnerhet när man ska slå ihop en bonusfamilj och bebis är på väg innan man ens bor tillsammans. 
  • Anonym (Julia)

Jag tror inte det är läge att göra några större förändringar i 13-åringens liv när han redan får en ny styvmamma, nytt hem, nytt syskon och nytt styvsyskon. Jag hade nog valt att flytta ihop först och se till att vardagen faktiskt fungerade med de barn ni har innan man skaffar ett till barn.

Det är du och din partner som har gjort fel här och det ska i princip inte barnen bli lidande av. 

Som flera har påpekat är din styvson förmodligen väldigt duktig på fotboll och spelar kanske i två årskullar eller på två olika nivåer samtidigt. Det kommer inte bli mindre träning och matcher, men om sisådär 2 år kommer han utan problem kunna ta sig hit och dit själv med moppe eller med en kompis. Eller så har han slutat på fotbollen då som många andra gör i femtonårsåldern. Precis som din partner har sagt vill äldre tonåringar inte så gärna hänga med mamma och pappa. Med andra ord kommer allt att lösa sig inom kort. Håll ut. 

Det är nog bättre att fokusera på hur ni ska ha det långsiktigt tillsammans än att panika över den kommande föräldraledigheten och bebisåren. Det finns redan tre barn här som behöver olika sorters stöttning och närvaro från er föräldrar. Det är ju ni som har valt att skaffa ett fjärde. 

Att säga att din bonusson är bortskämd är fel ingångsvinkel. Det är bättre att resonera med din kille hur mkt tid han kommer lägga på bebisen utan att ens nämna 13-åringen. Tror inte att han har tänkt skaffa en bebis och sen aldrig hinna träffa den. 

• Anonym (?2)

Åker dom väldigt långt till matcherna på helgerna? När sonen hade fotboll så låg matcherna oftast på förmiddagen eller eftermiddagen. Så halva dagen var oftast fri. Ibland var det cup och då gick hela dagen. Men det var sällan och vi hade ofta kort att åka, kanske max 45 minuter. 

I tonåren är det genom deras sporter man umgås som förälder är min erfarenhet. Min äldsta försvann nånstans vid 18, med körkort blev behovet av skjuts mindre, tävlingarna låg längre bort (elitnivå) och var oftare uppstyrt med buss från klubben. Sen var jag såklart på tävling ändå men det där kontinuerliga tuggandet varje vecka som ger så många fina möjligheter till bra samtal i bilen försvann. Så att bara släppa 13-åringens fotboll nu med både flytt och nytt syskon kanske inte är en bra idé.

En kompromiss kan vara att han tar buss till träningen och att din sambo åker och ser sista delen och sen skjutsar hem?

Svar på tråden Bortskämd bonusson och felprioriterande partner?