• Anonym (Katoliken som fastar innan påsk)

Islam uppoffrande

Det pågår ju en debatt om att ta bort griskött från skolmaten.

För att underlätta för barn att leva som muslimer ( även judisk lära).
    Tänkte vi kunde neka vuxna alkohol på samma grunder.
    Men alkohol är det inte också förbjudet?
    Jag som nykterist tycker det är konstigt att många som själva säger att de absolut inte kan/ får äta gris kan sitta med ett glas vin och t.o.m. lovorda hummer.
    Är det verkligen värre att äta en ekologisk frisk köttbit än att dricka alkohol?

• Svar på tråden Islam uppoffrande
  • Mentat
    Anonym (Katoliken som fastar innan påsk) skrev 2026-03-21 17:17:40 följande:
    Islam uppoffrande

Det pågår ju en debatt om att ta bort griskött från skolmaten.

För att underlätta för barn att leva som muslimer ( även judisk lära).
    Tänkte vi kunde neka vuxna alkohol på samma grunder.
    Men alkohol är det inte också förbjudet?
    Jag som nykterist tycker det är konstigt att många som själva säger att de absolut inte kan/ får äta gris kan sitta med ett glas vin och t.o.m. lovorda hummer.
    Är det verkligen värre att äta en ekologisk frisk köttbit än att dricka alkohol?

Fläsk ingår sedan gammalt i svensk mat. Skolorna publicerar sina menyer långt i förväg. Föräldrar som absolut inte vill tillåta sina barn att äta fläsk får väl skicka med dem en matlåda de dagar fläsk serveras. Det borde inte vara något problem
  • Anonym (Wtf)

Det finns inte bara en rätt att välja på. Problem solved.

• Anonym (vanir)

Kan du hänvisa till debatten om att ta bort griskött från ALLA skolor? Jag har inte sett någon sådan debatt.

Skolor med många muslimska elever slutar ofta servera fläsk av praktiska skäl. Gissningsvis serverar inte heller judiska och muslimska friskolor fläskkött.

Men våra barn får fläsk i skolan minst en dag i veckan. Det är dock ett icke-problem, eftersom det alltid finns ett vegetariskt alternativ.

Svar på tråden Islam uppoffrande