Anonym (Umi) skrev 2026-03-22 22:38:46 följande:
Kan ni utmana lite mer istället? Ställa lite krav? Något som kräver ansträngning och koncentration av barnet, som tex lära sig lite piano eller öva på bokstäver, solfege, siffror ...
Eller ge barnet ansvar för något, som att sortera besticken, hämta posten, fixa mellis eller vattna blommorna?
Vad jag vill komma åt är att ändra lite på dynamiken ibland så att det barnet bidrar med något och presterar något, inte bara är mottagare och konsument.
En annan sak ni kan jobba på är att aktivt träna på tålamod och kontroll genom lekar som tränar på just de färdigheterna. Dansstopp, rött ljus/grönt ljus, smyglekar, kungen befaller etc.
Massor av lekar med nallarna och dockorna om de sociala interaktionerna som barnet har problem med. Nallar som slåss, nallar som kastar saker, dockor som inte vill gå hem eller som måste vänta på sin tur, eller vad som nu kan vara mest problematiskt. Låt barnet ta på sig rollen som offer, förövare, förälder, kompis, pedagog, superhjälte, polis ...
En sista tanke är att var noga med att inte belöna de problematiska beteendena ni ser. Alltså barnet blir uttråkat och uppför sig illa och ni går till en ny rolig plats (belöning!). Ska ni ändå byta miljö och lekplats så se till att göra det innan de dåliga uppförandet uppstår, och träna intensivt på att ge barnet andra sätt att be om att få byta miljö än genom att bryta mot sociala koder.
Instrument spelar hen sedan typ 1 års ålder. Hen är bra på piano nu och älskar att sjunga till och memorera låttexter.
Hen dukar, sorterar sopor, plockar alltid undan efter sig men även efter andra.
När hen är hungrig tar hen fram en stol och öppnar skåpet till skafferiet och ordnar en macka till sig själv.
Så dessa förmågor finns.
Vi är på aktiviteter på fritiden när den här typen av lekar finns.
Hen är även mycket duktig på att sortera tvätt och gör detta väldigt ofta.
Sedan jobbar jag aktivt med då att bryta aktiviteter innan det spårar ur. Men jag vet att om jag inte läser av allt innan och bryter innan, då blir det inte kul.
Hen är jätteduktig på massa saker också.
Som musik, låttexter, piano, motoriskt, prata, hen är bara enormt framåt och måste ständigt göra saker. Som att spela piano i 45 minuter, men inte längre, det är för krävande.
Så det handlar om variationen över en dag. Vi kan inte bara sitta hemma på morgonen och så kan hen spela piano? Nej nej, vi måste göra 100 saker innan det.
Personalen på förskolan ser ju detta också. Men samtidigt blir det så lätt att det blir kaos om man inte balanserar rätt.
En utmaning hen kan ha är att om andra barn slarvar på förskolan att hänga upp sina jackor på sina krokar så ska hen göra detta och detta uppskattas inte av andra barn och då blir det bråk. För jackan ska hänga på kroken. Det bara är så,