• Anonym (TS)

Vad gäller om jag skriver på?

Jag ska på anställningsintervju nästa vecka. Om jag erbjuds den tjänsten och skriver på och anställningen startar om 3 mån och jag under den tiden blir erbjuden en tjänst jag hellre vill ha. Vad gäller då om jag redan skrivet på och jag 1 mån, eller kanske 2 veckor, innan jag ska börja får ett annat jobb?

Intervjun är för ett jobb jag egentligen inte alls vill ha men vikariatet jag har nu är slut om 3 mån och jag vill inte bli arbetslös. Men jag har skickat ut ansökningar till jobb jag mycket hellre vill ha. Men sär har inte ansökningstiden ens gått ut.

• Svar på tråden Vad gäller om jag skriver på?
  • Anonym (Chefen)

Avtalet är juridiskt bindande men du kan säga upp dig innan du börjat. I teorin kan AG be dig jobba din uppsägningstid om den sträcker över datumet då du skulle börjat. I praktiken händer det nästan aldrig. De släpper dig.

Ditt beteende gör att företaget behöver starta om rekryteringen. Säg att du är medveten om att det skapar merarbete för dem, ödmjukhet är klädsamt här. Man vet aldrig när man stöter på personer inom det företaget igen.

• Anonym (TS)
    Anonym (Chefen) skrev 2026-03-22 17:36:47 följande:

Avtalet är juridiskt bindande men du kan säga upp dig innan du börjat. I teorin kan AG be dig jobba din uppsägningstid om den sträcker över datumet då du skulle börjat. I praktiken händer det nästan aldrig. De släpper dig.

Ditt beteende gör att företaget behöver starta om rekryteringen. Säg att du är medveten om att det skapar merarbete för dem, ödmjukhet är klädsamt här. Man vet aldrig när man stöter på personer inom det företaget igen.

Jag förstår verkligen att det hade ställt till det och jag hade känt mig otroligt dum om detta hade blivit verklighet. Givetvis hade jag bett om ursäkt. 
    Men jag vet inte hur jag annars ska göra? Jag måste söka massa jobb, även såna jag egentligen inte vill ha, för att inte riskera att stå utan jobb sen. Men samtidigt har jag sökt 4 jobb jag jättegärna hade velat ha och säkert ytterligare 10 jag hellre hade velat ha än det jag ska på intervju för.
  • Anonym (Chefen)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-22 18:47:21 följande:
    Jag förstår verkligen att det hade ställt till det och jag hade känt mig otroligt dum om detta hade blivit verklighet. Givetvis hade jag bett om ursäkt. 
    Men jag vet inte hur jag annars ska göra? Jag måste söka massa jobb, även såna jag egentligen inte vill ha, för att inte riskera att stå utan jobb sen. Men samtidigt har jag sökt 4 jobb jag jättegärna hade velat ha och säkert ytterligare 10 jag hellre hade velat ha än det jag ska på intervju för.
    Sånt här händer rätt ofta, rekryterare vet om risken att folk hoppar av. Be om ursäkt och ta ett jobb du verkligen vill ha. Det blir bäst för alla parter. Lycka till!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Chefen) skrev 2026-03-22 18:53:42 följande:
    Sånt här händer rätt ofta, rekryterare vet om risken att folk hoppar av. Be om ursäkt och ta ett jobb du verkligen vill ha. Det blir bäst för alla parter. Lycka till!
    Tack!
  • Anonym (Ellen)

Du har fått jättebra svar från "Chefen". Och till syvende och sist är det ju bättre att du hamnar på en plats där du vill vara, och att någon som vill vara hos just den här arbetsgivaren får den tjänsten. Hör av dig så fort du vet bara så kanske de kan plocka upp någon annan kandidat från den här rekryteringen och spara lite tid.

Svar på tråden Vad gäller om jag skriver på?