• Anonym (Trött)

Ingen förlossningsdepression, men...

Mitt barn har nyss fyllt ett, och jag tror att "milstolpen" fick mig att börja reflektera över året som varit och jag kan konstatera att jag inte alls trivs i rollen som mamma. Eller kanske snarare med omständigheterna runt föräldraskapet. 

Det har varit motigt från start med fysiska komplikationer efter graviditet och förlossning och en pappa till barnet som drabbades av en ganska omfattande depression. Han är fortfarande inte sig själv igen och jag har fortfarande smärtproblematik.

Älskar ungen men hade aldrig valt att bli mamma, om jag vetat hur det skulle bli. Känns som att jag backat så långt ifrån vem jag brukar vara och bara vaknar på morgonen för att hålla ihop allt ett dygn till. När blir det lättare?? 

• Svar på tråden Ingen förlossningsdepression, men...
  • Anonym (Amanda)

När blir det lättare?
    Ja det beror ju på vilken slags barn man har/får.
    Och sen som du är inne på, alla andra omständigheter och parametrar kring själva föräldraskapet.
    Allt från uppfostran (regler, moral, vanor, gränssättning - allt man vill eller behöver ge sitt barn) till val av förskola, relation till pedagoger och andra föräldrar, relationen till sin partner inkluderat de nya rollerna som föräldrar, relation till sin egen ursprungsfamilj, sitt arbete och den roll man har där..
    Det finns MYCKET!
    Lägg till ekonomi, planering, prioritering.. det tar typ aldrig slut.

Utan man får nog acceptera att det är en ny värld. Man har lagt ett nytt filter över världen och vardagen liksom. Visst, mycket går att göra med barn och såna människor brukar alltid dyka upp i liknande trådar. "Jag kunde minsann göra xx och mina ungar hakade på när vi skulle yy" och visst. Det mesta går att lösa om man vill. Men jag personligen har inte fått såna barn och vi har alltid utgått från vad som är rimligt. Är det rimligt att lägga 60 000kr på att backpacka i Costa Rica när vi vet att resan kanske bara till 60% kommer motsvara det som vi skulle önska att få ut av den? Pga behöver anpassa restider, resvägar, resmål, aktiviteter och precis allt utifrån ett barn? Spontant nej.
    En charter för 12000kr till Grekland kan vi fixa och där kommer förväntningarna att nås mest troligt. Men längre resor? Nej. Som sagt, det går men det är inte värt. Inte för oss.

Vi har tex också valt bort långa bilresor till fjällen. Vi försöker reducera användningen av skärm och jag skulle aldrig slänga åt mina kids en varsin iPad och ett 9-pack nuggets och köra bil 8h. Aldrig. Därav blir det inga såna resor. Och att anpassa genom att stoppa 5ggr på vägen upp, övernatta på hotell, leka rim och ramsor, ha barn som skriker och vill åla sig ur bilstolen...nej.

Och det är inte liksom att vi byggt upp nån vision som inte går att nå, vi vet att man kan resa på annat vis och det måste inte vara tipp topp. Men det är liksom inte värt. Och våra barn har än så länge varit precis lika nöjda med en halvdag på badhuset och sen en hämtpizza och film. Så man kan också fråga sig för vems skull man gör dessa saker? Jag skulle gärna ta mina barn till Skansen tex för det ser så mysigt ut när man går runt där och tittar lite på djur, äter glass, chillar i solen. Men no. Mitt ena barn har NPF vilket innebär att vi inte skulle få en lugn stund och den stressen... bara nej. Det vore inte snällt att sätta barnet i den situationen helt enkelt. Och hen äter varken glass eller våfflor heller så

Men ja, det är en kris att få barn. Så kände jag. Jag hade nog inte heller nån depression men livsomvälvande var det!

• Anonym (J.)
    Anonym (Amanda) skrev 2026-03-25 08:56:40 följande:

När blir det lättare?
    Ja det beror ju på vilken slags barn man har/får.
    Och sen som du är inne på, alla andra omständigheter och parametrar kring själva föräldraskapet.
    Allt från uppfostran (regler, moral, vanor, gränssättning - allt man vill eller behöver ge sitt barn) till val av förskola, relation till pedagoger och andra föräldrar, relationen till sin partner inkluderat de nya rollerna som föräldrar, relation till sin egen ursprungsfamilj, sitt arbete och den roll man har där..
    Det finns MYCKET!
    Lägg till ekonomi, planering, prioritering.. det tar typ aldrig slut.

Utan man får nog acceptera att det är en ny värld. Man har lagt ett nytt filter över världen och vardagen liksom. Visst, mycket går att göra med barn och såna människor brukar alltid dyka upp i liknande trådar. "Jag kunde minsann göra xx och mina ungar hakade på när vi skulle yy" och visst. Det mesta går att lösa om man vill. Men jag personligen har inte fått såna barn och vi har alltid utgått från vad som är rimligt. Är det rimligt att lägga 60 000kr på att backpacka i Costa Rica när vi vet att resan kanske bara till 60% kommer motsvara det som vi skulle önska att få ut av den? Pga behöver anpassa restider, resvägar, resmål, aktiviteter och precis allt utifrån ett barn? Spontant nej.
    En charter för 12000kr till Grekland kan vi fixa och där kommer förväntningarna att nås mest troligt. Men längre resor? Nej. Som sagt, det går men det är inte värt. Inte för oss.

Vi har tex också valt bort långa bilresor till fjällen. Vi försöker reducera användningen av skärm och jag skulle aldrig slänga åt mina kids en varsin iPad och ett 9-pack nuggets och köra bil 8h. Aldrig. Därav blir det inga såna resor. Och att anpassa genom att stoppa 5ggr på vägen upp, övernatta på hotell, leka rim och ramsor, ha barn som skriker och vill åla sig ur bilstolen...nej.

Och det är inte liksom att vi byggt upp nån vision som inte går att nå, vi vet att man kan resa på annat vis och det måste inte vara tipp topp. Men det är liksom inte värt. Och våra barn har än så länge varit precis lika nöjda med en halvdag på badhuset och sen en hämtpizza och film. Så man kan också fråga sig för vems skull man gör dessa saker? Jag skulle gärna ta mina barn till Skansen tex för det ser så mysigt ut när man går runt där och tittar lite på djur, äter glass, chillar i solen. Men no. Mitt ena barn har NPF vilket innebär att vi inte skulle få en lugn stund och den stressen... bara nej. Det vore inte snällt att sätta barnet i den situationen helt enkelt. Och hen äter varken glass eller våfflor heller så

Men ja, det är en kris att få barn. Så kände jag. Jag hade nog inte heller nån depression men livsomvälvande var det!

Jag har fyra barn och jag håller med. När det blir lättare beror på vilket barn man får. Mina två äldsta tjejer skrek ganska mycket när de var bebisar i perioder men när de hade blivit 3-4 var det mycket lättare att göra saker med dom. Typ fika , gå ut och äta , åka på utflykter, det var ofta inga problem alls. Men äldsta var inte lätt sen när hon blev tonåring, då hatade hon mig ibland. Nu är hon snart 20 och utflyttad och vi är bästa vänner igen.

Min tredje (pojke) var lugnast som bebis men nu när han är 4 är han helt omöjlig ibland , jättevild så att göra saker med honom är verkligen en utmaning. Min yngsta (tjej) har nyss fyllt 1. Det är en rolig och jobbig ålder. Hon är väldigt mammig och har alltid varit det men sover nya på nätterna och har aldrig skrikit mycket bara hon får vara nära. Får se hur hon blir när hon blir äldre.

Men ja , det kan bli lättare. Men det vet man ju inte. Det är mycket som förändras när man får barn. Att ha flera barn i olika åldrar är en utmaning också. Förstår att det är jobbigt för TS med allt runtomkring. Hoppas hon har någon i sin närhet som kanske kan hjälpa till. Våga be om hjälp när det blir för mycket skulle väl vara mitt råd. 
  • Anonym (Trött)

Tack för era svar. Ja vi har rätt mycket hjälp av svärmor, men oftast bara när jag arbetar och pappan inte mäktar med riktigt. Själv har jag inget närverk på orten vi bor på så det är lite glest med hjälp i övrigt.

Men det är kanske mer en fråga om att omfamna och acceptera livet som småbarnsförälder än att försöka kämpa emot och sakna det man offrade. Jag faller nog ofta i fällan att jämföra med andra, men precis som ni säger så beror det ju mycket på vad för typ av barn man har. Men att jag känner viss sorg över att ha gett upp om det som tidigare utgjorde min identitet (fritidsintressen och sociala sammanhang) är nog ofrånkomligt...? Men så kanske det får vara. Alla säger att tiden går så fort och rätt som det är har barnen flyttat ut, så det är ju inte för alltid...

• Anonym (Tina)
    Anonym (Trött) skrev 2026-03-25 09:24:39 följande:

Tack för era svar. Ja vi har rätt mycket hjälp av svärmor, men oftast bara när jag arbetar och pappan inte mäktar med riktigt. Själv har jag inget närverk på orten vi bor på så det är lite glest med hjälp i övrigt.

Men det är kanske mer en fråga om att omfamna och acceptera livet som småbarnsförälder än att försöka kämpa emot och sakna det man offrade. Jag faller nog ofta i fällan att jämföra med andra, men precis som ni säger så beror det ju mycket på vad för typ av barn man har. Men att jag känner viss sorg över att ha gett upp om det som tidigare utgjorde min identitet (fritidsintressen och sociala sammanhang) är nog ofrånkomligt...? Men så kanske det får vara. Alla säger att tiden går så fort och rätt som det är har barnen flyttat ut, så det är ju inte för alltid...

Ja, det låter mkt bättre.

Sedan är ni två vuxna som arbetar, ni borde kunna gå ner i tid så att ni får mer tid både för familjen men även egentid. Och även om ni inte går ner i tid så är ni två, så ni kan ge varandra egentid på kvällar och helger.

De flesta klarar av att kombinera familj med egna hobbys, även om det inte blir i samma utsträckning som innan. 
  • Anonym (Amanda)
    Anonym (Trött) skrev 2026-03-25 09:24:39 följande:

Nej på ett sätt är det så.
    Samtidigt har man bara ett liv och det pågår liksom nu!
    Så det finns nog ett ganska stort värde i ändå att försöka hålla fast i NÅGONTING av det som är/har varit en stor del av sig själv så att man inte bara går in i en dimma och sen kommer ut om 19 år.
    Det får man diskutera ihop med sin partner, släpper man det helt så tror jag inte att man mår bra. Eller så riskerar man att bli bitter.
    Vi har tex valt att dra ner på vår budget och jobbar inte heltid pga vi behöver få till en vardag där vår träning, matlagning och allt möjligt annat får plats. Om min vardag ska bestå av lämna, jobba, hämta, handla, servera halvfabrikat och inte hinna med den där löprundan jag så väl behöver för att reboota mitt system så mår inte jag bra. Nu kan jag antingen ta en 2h lunch och hinna med träningen eller checka ut kl 15 med gott samvete och hinna lägga en stund på matlagning. För att vi alla gagnas av det.

Och att försöka att inte jämföra är jättesvårt. Men man får intala sig själv att det man ser där är sånt som någon aktivt valt att visa. Vad som hände precis före eller precis efter har man ingen aning om. Eller vilka 47 bilder som valdes bort....

Jag är född på 80-talet så jag försöker att hålla det lite på den nivån. Folk som jag följer eller är kompis med på SOME är inte "mina vänner ".  Utan vi försöker värna vänskaper som det var förr, man ses (oavsett det är städat eller inte), har små hemmafester, hänger i lekparker med kaffe och mariekex i en korg. 
  • Grässtrå77

Det låter inte som att du får någon avlastning alls utan tar hand om barnet fullt ut när du inte jobbar. Att pappan inte orkar göra sin del utan hjälp från farmor. Klart att det blir en slitig situation för dig då. Kanske att ni som familj inte heller kan göra roliga aktiviteter tillsammans på helgen pga din mans depression?

Jag skulle nog säga att det är din mans ohälsa som ställer till det mest. Jag hoppas han får bra behandling och mår bättte snart så ni kan njuta av sommaren. Fram tills att han mår bättre tycker jag att du ska åka iväg ibland på helgerna med barnet och träffa vänner och familj. Du behöver få in positiv energi i ditt liv för att orka med att vara familjens stöttepelare.

• Anonym (Trött)
    Grässtrå77 skrev 2026-03-25 09:48:04 följande:

Det låter inte som att du får någon avlastning alls utan tar hand om barnet fullt ut när du inte jobbar. Att pappan inte orkar göra sin del utan hjälp från farmor. Klart att det blir en slitig situation för dig då. Kanske att ni som familj inte heller kan göra roliga aktiviteter tillsammans på helgen pga din mans depression?

Jag skulle nog säga att det är din mans ohälsa som ställer till det mest. Jag hoppas han får bra behandling och mår bättte snart så ni kan njuta av sommaren. Fram tills att han mår bättre tycker jag att du ska åka iväg ibland på helgerna med barnet och träffa vänner och familj. Du behöver få in positiv energi i ditt liv för att orka med att vara familjens stöttepelare.

Ja precis så är det. Vi har inte världens bästa ekonomi just nu heller men jag försöker komma iväg så gott det går på helger, med barnet. Dessvärre är jag nog dålig på att prioritera utflykter när så mycket annat praktiskt behöver göras på helgerna. 

Tyvärr är det inte bara energin som påverkas hos min man utan i samband med depressionen blev han också ganska elak. Som att han tar ut sitt dåliga mående på familjen. Vi har bra dagar och dåliga dagar men det påverkar såklart. Och som så många andra män tog det väldigt lång tid och mycket påtryckningar för att han skulle söka hjälp, så det känns som en plågsamt lång väg tillbaka nu. 
  • Jemp

Vilken jobbig start ni verkar haft! 

Föräldraskapet och dess utmaningar går upp och ner tycker jag. Det utvecklas hela tiden. Att ha (/ta) sig tiden till fritidsintressen blir absolut enklare med tiden. Med
    tiden hittar man också nya sammanhang, för man utvecklas ju själv också som person.

Jag tänker på två saker när jag läser dina inlägg.
    - Har DU någon hjälp med ditt mående, tex samtalskontakt? (Jag utgår från att pappan har det, annars gäller hjälpbehovet såklart även honom). 
    - Sörj och var missnöjd med starten, men försök separera det från barn/föräldraskap som helhet. 

Svar på tråden Ingen förlossningsdepression, men...