• Anonym (P)

Gå på begravningen eller inte?

Min svärfar gick bort hastigt i en tragisk olycka. mina föräldrar har träffat honom vid 3-4 tillfällen, vid födelsedagar av deras gemensamma barnbarn. 
    hur ska man tänka kring begravning?  är det fel av de att gå på den då det är deras svärson som de träffar jätte oftast pappa? Eller blir det fel? Hur hade ni tänkte?

• Svar på tråden Gå på begravningen eller inte?
  • Anonym (?)
    Anonym (P) skrev 2026-03-25 10:06:45 följande:
    Gå på begravningen eller inte?

Min svärfar gick bort hastigt i en tragisk olycka. mina föräldrar har träffat honom vid 3-4 tillfällen, vid födelsedagar av deras gemensamma barnbarn. 
    hur ska man tänka kring begravning?  är det fel av de att gå på den då det är deras svärson som de träffar jätte oftast pappa? Eller blir det fel? Hur hade ni tänkte?

Om inte begravning är endast för inbjudna ser jag inget fel i att de går 
  • Anonym (Jessica)

Du menar om dina föräldrar ska gå på din svärfars begravning? 

Det är ju frivilligt men skulle kunna vara en stor gest av stöttning för din man så absolut kan dom gå .  Jag tänker att allt stöd är skönt . 

• EpicF

Det är fint gest om inte annat. Men det är väl upp till de själva att välja. 

• EpicF

• Anonym (P)
    EpicF skrev 2026-03-25 17:21:17 följande:

Dom vill gå själva. Men de var rädda att det skulle uppfattas fel då de träffats så få gånger.  men det kanske bara är fint som du säger
  • Anonym

Det är bara fint att de går.
    Har väldigt svårt att tänka mej att någon skulle bli stött av att svärföräldrar eller andra nära till den dödes son går på begravningen. 

• Anonym (L)

Har de möjlighet och vill så är de välkomna om begravningen inte sker för endast inbjudna.

Mina svärföräldrar var inte med på min pappas begravning men de bor 6 timmar bort så det var väl ändå ganska naturligt.

• EpicF
    Anonym (L) skrev 2026-03-26 07:34:46 följande:

Har de möjlighet och vill så är de välkomna om begravningen inte sker för endast inbjudna.

Mina svärföräldrar var inte med på min pappas begravning men de bor 6 timmar bort så det var väl ändå ganska naturligt.

Kyrkan är öppen för alla, så där behövs ingen inbjudan. Däremot är inte alla bjudna till begravningskaffe/minnesstund om man har det. 
  • Anonym (Blah)

När min pappa gick bort så kom min svärmor som aldrig hann träffa honom på begravningen. En självklarhet för både henne och mig, vi är ju alla en del av familjen. Mycket uppskattat från min sida.

Svar på tråden Gå på begravningen eller inte?