Anonym (Olycklig) skrev 2026-03-25 14:32:50 följande:
Varit gifta i 15 år
Vi träffades unga där vi båda haft tidigare relationer. Men vart förälskade.. där jag fann en stor trygghet och ett bästa vän. Vi hade ett bra sexliv där vi tagit hänsyn till att både ska få orgasm osv. Fick barn tidigt & de resulterade i 5 st. För två år sedan fick vi en kris och attraktionen försvann mot den ena parten. den har inte kommit tillbaka och jag känner inte en saknad längre på samma sätt till honom som jag gjorde förr. Hur ska man tänka? känner att vi är bästa vänner men vill inte ha sex längre. Vi har gjort allting ihop och alltid satt varandra först. båda känner ni att situationen är ohållbar då han vill ha sex och jag vill ha en familj bara och låta livet flyta på.
Jag har varit med min man ungefär lika länge som ni varit gifta. Ärligt talat känns det orättvist att förvänta sig att han (i ert fall) ska nöja sig med en kompisrelation, när han hade kunnat ha en romantisk relation. Det låter ju själviskt att du säger att du bara vill att familjelivet ska flyta på som vanligt, utan att ni ska ha en romantisk relation längre.
Är du inte attraherad av honom längre och inte vill ha den typen av relation ska du ju självklart inte tvinga dig att ha det, men du kan ju inte förvänta sig att han inte ens ska ha en chans att hitta en sån kärlek igen. Jag kan inte ens föreställa mig min och min mans relation utan den romantiska närhet och kärlek vi har till varandra. Det skulle liksom inte fungera.