Megamindful skrev 2026-03-27 14:37:31 följande:
Just sjukvården känns korkat att börja med och det i så tidig ålder som 13 år.
Varför inte starta med tandvården om det nu måste finnas något där barn börjar ta ansvar (eller kanske börja ta ansvar för sin tvätt, städning och matlagning hemma först???)...
Hade systemet varit som så att barn från och med 13 eller 15 års ålder med föräldrars medgivande kan få eget ansvar för sin sjukvärd så hade jag inte tyckt det varit lika korkat.
Rimlig invändning.
Anonym (Inga barn) skrev 2026-03-27 14:49:19 följande:
Hur länge sedan var det som du var barn/ tonårng?
"Jag kommer ihåg" intalar man sig själv men man glömmer. Barn glömmer bort att lämna tillbaka böcker tillbibblan, lappar från läraren som måste skrivas på. Hur många barn glömmer inte läxor, att ta med gymnasikpåsen?
Om de behöver hjälp och påminnelse om dessa saker hur ska de då kunna sköta läkartider, förnya, beställa och hämta ut mediciner?
Jadu, jag ör vuxen och glömmer fortfarande ibland att ta med min hemlagade mat till jobbet eller att ge patienterna sina mediciner (är därför jag dubbel, trippel och kvadrupelkollar alltid). Det här innebär bara att man behöver träning och verktyg för att strukturera det. Att glömma är inte samma sak som att inte kunna.
Om man inte övar på detta så kommer man inte kunna det när man fyllt 18, heller. Sen var jag Jag ör förstås lite medvetet provocerande, också. Men jag tycker faktiskt VEEKLIGEN att en 16-åring behöver öva på att boka och gå på en fysiotid själv. Det är dags, i den åldern, att att säga.