• Megamindful

Tonåringars integritet ett skämt?

Är det bara jag som tycker det är urbota korkat att barn från och med 13 års ålder ska ha eget ansvar för sin egen vård och att föräldrar inte har rätt att ha insyn i barnens sjukjournal..?

Har en son som är 16 år och har ADHD diagnos sen flera år tillbaka. Nu senast hade han problem med knät och fick någon tid bokad till Fysioterapeut men han missade det och då fick vi föräldrar betala 200 kr för uteblivet möte och pusha på att han bokade en ny tid som han förhoppningsvis kommer ihåg att gå till....

Finns det någon som kan ge mig något vettigt argument till att det här är ett bra system?

• Svar på tråden Tonåringars integritet ett skämt?
  • Megamindful
    Freshandclean skrev 2026-03-27 11:14:59 följande:
    Det är väl alldeles utmärkt att tonåringar får prova på att ta eget ansvar så här? En fantastisk möjlighet att växa som person, istället för att få allt serverat? Det finns inget som hindrar barnet från att be om hjälp med att hålla koll på recept, osv, om det inte är moget.

Nu när han har ADHD har han ju särskilda svårigheter med detta, förstås, men du behöver han bara mera hjälp att försöka se till att han får till det, nästa gång.
    Just sjukvården känns korkat att börja med och det i så tidig ålder som 13 år.
    Varför inte starta med tandvården om det nu måste finnas något där barn börjar ta ansvar (eller kanske börja ta ansvar för sin tvätt, städning och matlagning hemma först???)...

Hade systemet varit som så att barn från och med 13 eller 15 års ålder med föräldrars medgivande kan få eget ansvar för sin sjukvärd så hade jag inte tyckt det varit lika korkat.
  • Anonym (Inga barn)
    Freshandclean skrev 2026-03-27 11:14:59 följande:
    Det är väl alldeles utmärkt att tonåringar får prova på att ta eget ansvar så här? En fantastisk möjlighet att växa som person, istället för att få allt serverat? Det finns inget som hindrar barnet från att be om hjälp med att hålla koll på recept, osv, om det inte är moget.

Nu när han har ADHD har han ju särskilda svårigheter med detta, förstås, men du behöver han bara mera hjälp att försöka se till att han får till det, nästa gång.

Hur länge sedan var det som du var barn/ tonårng?

"Jag kommer ihåg" intalar man sig själv men man glömmer. Barn glömmer bort att lämna tillbaka böcker tillbibblan, lappar från läraren som måste skrivas på. Hur många barn glömmer inte läxor, att ta med gymnasikpåsen?

Om de behöver hjälp och påminnelse om dessa saker hur ska de då kunna sköta läkartider, förnya, beställa och hämta ut mediciner?

• Anonym

Nuvarande situation vid 13 år är helt åt helvete. Man får verkligen hoppas att detta ändras.
    Är man 13 år är man inte mogen att helt och fullt ta ansvar för sig själv. Det är ju därför man har en målsman och blir försörjd. 
    Det är också därför föräldrar kan bli anmälda till soc för bristande omsorg. Och då har vården satt käppar i hjulet för föräldrarna att ta ansvaret. Moment 22.
    Från 15 år kan preventivmedel vara sekretessbelagt för föräldrar. Som någon skrev i tråden, påtryckningar från RFSU, där man vill att barn ska vara sexuellt tillgängliga utan inblandning från föräldrar.  När man fyllt 15 har man enligt lagen uppnått ålder för sexuellt självbestämmande. 

• Anonym (Piff)
    Megamindful skrev 2026-03-27 14:32:09 följande:
    Mycket enkelt att lösa det problemet, det är bara att det införs nån form av godkännande efter varje besök ifall barnet vill det. Dvs inte ett permanent godkännande gällande allt...
    Fast om föräldrar har tillgång till bokade tider, går de ju inte att dölja att sådana besök sker enbart genom att spärra journalen. Och vad händer om någon trycker fel? 

Det här är oerhört komplext och inte alls enkelt. Hade det varit enkelt hade det varit löst för länge sen.
  • Megamindful
    Anonym (Piff) skrev 2026-03-27 14:51:31 följande:
    Fast om föräldrar har tillgång till bokade tider, går de ju inte att dölja att sådana besök sker enbart genom att spärra journalen. Och vad händer om någon trycker fel? 

Det här är oerhört komplext och inte alls enkelt. Hade det varit enkelt hade det varit löst för länge sen.
    Men snälla...
    Då kan det vara så enkelt att bokas en tid för något "integritetsskyddande" ärende så så får inte föräldrar någon insyn i det... Allt digitaliserat utan någon mänsklig faktor inblandad.

Som det är nu så är allt upplagt för att skydda de förhållandevis få barn med idiotiska föräldrar. Istället borde det anpassas för massan och sen löser man de problem som uppstår för vissa individer.

Det är ungefär som att alla människor i Sverige skulle ha skyddad identitet då det finns några som behöver det...
  • cosinus

jag tyckte ändå det var mycket mindre tjorvigt än jag befarande.

Under covid var det ett elände eftersom svaret kom i journalen som ingen av oss kunde läsa. Men i övrigt.

Har kunnat ringa och boka tider i barnens namn
    Har fått påminnelser från tandläkare och vård fortfarande
    Kan lägga in ärenden på vårdcentralen digitalt (kommer en fråga om det gäller mig eller barnen)
    På barnmottagningen i stan har de gjort så att föräldrar kan lägga till avdelningen på sig själv i 1177 och sen skriver man bara ?gäller barn med personnr? och så får man tider och recept som vanligt.
    Recept hämtas ut bara man vet vad man vill ha 

o s v.

Så ja det kan låta vansinnigt men iaf här har de löst det så det funkar helt drägligt efter 13 och då kan jag tycka att fördelarna för det fåtalet barn som behöver den här sekretessen överväger 

• Anonym (l)
    Tow2Mater skrev 2026-03-27 02:18:12 följande:
    Och det finns  de som inte har en aning om att blodproppar finns i familjen och lever på lånad tid med sina utskrivna hormonet föräldrarna inte vet om.
    Och då får föräldrarna skylla sig själva för att de inte informerat om detta i samband med övriga pubertetssnacket ,samt det finns alternativ. Jag har vetat om det sedan jag var kring 10 och då har läkare senare i livet bedömt "i släkten" som för långt bort för att det ska vara viktigt. 
  • Anonym
    Anonym (l) skrev 2026-03-27 17:03:41 följande:
    Och då får föräldrarna skylla sig själva för att de inte informerat om detta i samband med övriga pubertetssnacket ,samt det finns alternativ. Jag har vetat om det sedan jag var kring 10 och då har läkare senare i livet bedömt "i släkten" som för långt bort för att det ska vara viktigt. 
    Det är barnet som får blodproppen, inte föräldrarna....
  • Anonym (l)
    Anonym skrev 2026-03-27 14:49:56 följande:

Nuvarande situation vid 13 år är helt åt helvete. Man får verkligen hoppas att detta ändras.
    Är man 13 år är man inte mogen att helt och fullt ta ansvar för sig själv. Det är ju därför man har en målsman och blir försörjd. 
    Det är också därför föräldrar kan bli anmälda till soc för bristande omsorg. Och då har vården satt käppar i hjulet för föräldrarna att ta ansvaret. Moment 22.
    Från 15 år kan preventivmedel vara sekretessbelagt för föräldrar. Som någon skrev i tråden, påtryckningar från RFSU, där man vill att barn ska vara sexuellt tillgängliga utan inblandning från föräldrar.  När man fyllt 15 har man enligt lagen uppnått ålder för sexuellt självbestämmande. 

Preventivmedel är inte enbart för sex... Jag hade aldrig sökt för intimare fysiska problem i den åldern om jag visste att mina anhöriga skulle meddelas. Inte heller psykiska problem. Det sistnämnda var mer aktuellt än det andra men tur UMO finns.
  • Anonym (l)
    Anonym skrev 2026-03-27 17:09:04 följande:
    Det är barnet som får blodproppen, inte föräldrarna....
    Jag tror du får läsa vad jag svarade på igen...
  • Anonym
    Anonym (l) skrev 2026-03-27 17:11:20 följande:
    Jag tror du får läsa vad jag svarade på igen...
    du skrev att föräldrarna får skylla sig själva
    Det är i första hand den som får blodproppen som blir lidande, dvs barnet
  • Anonym (l)
    Anonym skrev 2026-03-27 17:14:08 följande:
    du skrev att föräldrarna får skylla sig själva
    Det är i första hand den som får blodproppen som blir lidande, dvs barnet
    Ah, du vill bara vrida på ord. Ok. Jag står fast vid vad jag faktiskt menade.
  • Anonym (l)

För det är föräldrarnas fel i den situationen även om barnet får ta en större smäll (eller inte, beroende på utgång)

• Freshandclean
    Megamindful skrev 2026-03-27 14:37:31 följande:
    Just sjukvården känns korkat att börja med och det i så tidig ålder som 13 år.
    Varför inte starta med tandvården om det nu måste finnas något där barn börjar ta ansvar (eller kanske börja ta ansvar för sin tvätt, städning och matlagning hemma först???)...

Hade systemet varit som så att barn från och med 13 eller 15 års ålder med föräldrars medgivande kan få eget ansvar för sin sjukvärd så hade jag inte tyckt det varit lika korkat.
    Rimlig invändning. 
    Anonym (Inga barn) skrev 2026-03-27 14:49:19 följande:

Hur länge sedan var det som du var barn/ tonårng?

"Jag kommer ihåg" intalar man sig själv men man glömmer. Barn glömmer bort att lämna tillbaka böcker tillbibblan, lappar från läraren som måste skrivas på. Hur många barn glömmer inte läxor, att ta med gymnasikpåsen?

Om de behöver hjälp och påminnelse om dessa saker hur ska de då kunna sköta läkartider, förnya, beställa och hämta ut mediciner?

Jadu, jag ör vuxen och glömmer fortfarande ibland att ta med min hemlagade mat till jobbet eller att ge patienterna sina mediciner (är därför jag dubbel, trippel och kvadrupelkollar alltid). Det här innebär bara att man behöver träning och verktyg för att strukturera det. Att glömma är inte samma sak som att inte kunna.

Om man inte övar på detta så kommer man inte kunna det när man fyllt 18, heller. Sen var jag Jag ör förstås lite medvetet provocerande, också. Men jag tycker faktiskt VEEKLIGEN att en 16-åring behöver öva på att boka och gå på en fysiotid själv. Det är dags, i den åldern, att att säga.
  • Freshandclean

Alltså, man behöver lära sig att det inte duger att "intala sig själv" att man kommer ihåg att göra det där som ska göras om tre veckor, utan man skriver upp det i kalendern och slår på påminnelser. Jag skulle inte heller klara sånt här, utan verktyg. 

• Tow2Mater
    Anonym (l) skrev 2026-03-27 17:21:11 följande:
    Ah, du vill bara vrida på ord. Ok. Jag står fast vid vad jag faktiskt menade.
    Och vad menade du med 'föräldrarna får skylla sig själva' då? föräldrarna får skylla sig själva när deras barn kanske dör. Det är ju ett enkelt sätt att skjuta ifrån sig problemet.
    Säger du samma sak om barnet missbrukar herion; de har ju fått veta det inte är nyttigt, så tuff shit bara om de dör av det. 
Svar på tråden Tonåringars integritet ett skämt?