• Anonym (???)

Vad får dig att lämna ett förhållande?!

Ingen relation fungerar helt friktionsfritt men var går din gräns för vad du accepterar?!

• Svar på tråden Vad får dig att lämna ett förhållande?!
  • Anonym (Separerad)
    Zoegazz skrev 2026-03-27 21:11:26 följande:
    Vilken märklig inställning. Fullt rimliga saker att förvänta sig i en relation. 
    Tack.
    Moana skrev 2026-03-27 21:15:09 följande:
    Tycker du? Jag kan känna att den här personen är iakttagen på alla sätt och vis i sitt så kallade förhållande. 
    Ja, jag var bedömd konstant och det var alltid en anpassning till vilket humör han var på. Han var aldrig ansvarig för sitt beteende utan allt var alltid mitt fel när det blev bråk. 

Men, gissningsvis är väl "Doktorn" som mitt ex. 

• Anonym (Doktorn)
    Zoegazz skrev 2026-03-27 21:11:26 följande:
    Vilken märklig inställning. Fullt rimliga saker att förvänta sig i en relation. 

Absolut inte. Vad du ser är en person som inte tar något som helst ansvar för sina egna känslor, utan skyller allt på honom.

Nej, det är inte legitimt, det är inte okey. Det är bara barnunge, barnunge.

Så vidrigt att skylla ens egna känslor och sin egen personlighet, sina egna brister på någon annan.

Jag hade dumpat en sådan kvinna ögonblickligen.

• Farbror Grön
    Anonym (Doktorn) skrev 2026-03-27 21:44:28 följande:

Absolut inte. Vad du ser är en person som inte tar något som helst ansvar för sina egna känslor, utan skyller allt på honom.

Så vidrigt att skylla ens egna känslor och sin egen personlighet, sina egna brister på någon annan.

Så bra, då slipper hon dumpa dig.
  • Anonym (Nilsson)
    Farbror Grön skrev 2026-03-27 21:53:33 följande:
    Så bra, då slipper hon dumpa dig.
    Mata inte dom gröna med svans... bara ute efter att provocera ... 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Doktorn) skrev 2026-03-27 21:44:28 följande:

Japp, det var exakt det HAN gjorde. Lade skulden för HANS känslor, HANS beteende och HANS agerande på mig (och sedan även barnen och då tog det stopp). 

Nu är jag lyckligt fri och han lägger fortfarande skulden på uppbrottet på mig, 2 år senare.
  • Anonym (Doktorn)
    Anonym (Separerad) skrev 2026-03-27 22:03:50 följande:
    Japp, det var exakt det HAN gjorde. Lade skulden för HANS känslor, HANS beteende och HANS agerande på mig (och sedan även barnen och då tog det stopp). 

Nu är jag lyckligt fri och han lägger fortfarande skulden på uppbrottet på mig, 2 år senare.
    Stämmer säkert.

Men jag ser också att du har blivit likadan. Inte så konstigt kanske efter ett långt förhållande tillsammans.

Komihåg, förnekelse hjälper inte.
    Självinsikt hjälper.
  • Anonym (456)

När samlivet är borta. När man slutat vara varandras livspartner. När det övergått till att bli någon slags ekonomisk förening.

• Anonym (Fågel blå)

Att jag inte längre vill vara i förhållandet.

För det är den enda anledning som behövs.

Rent praktiskt avslutar jag när jag står på noll- alltså att relationen i helhet är neutral, varken bu eller bä. Den ger mig inget positivt överskott.

Att gå ner på minus leder bara till bitterhet så jag konstaterar att vi inte är rätt för varandra, tack för den här tiden och lycka till.

En del har klart blivit ledsna en tid men jag är inte osams med något ex och träffar fortfarande två av dem socialt utan problem.

Det är inte jag som ska godkänna eller underkänna dig, det är vi som provar en sak tillsammans. Ingen av oss måste vara fel, vi är bara inte tillräckligt samspelta.

• Anonym (Chanserar)

När han chanserar utseendemässigt och inte gör något för att bibehålla attraktionen, när han slutar hjälpas åt hemma och med barnen. När han börjar dricka för mycket, röka eller äta för mycket skräpmat.

Och när han trots detta kräver att vi ska ha sex. Då är det dörren som gäller.

• Mayjel

Om han bryter mot någon av reglerna vi satt upp för relationen. Eller villkor, krav, om man hellre vill kalla dem detta.

Vissa regelbrott skulle få mig att lämna relationen direkt medan andra tar längre tid, det beror på allvaret i hans svek. Men svek överlag är något respektlöst, något som skulle få mig att tvivla starkt på hans kärlek till mig och om relationen är värd att hållas vid liv.

• Anonym (Respekt)

Generellt bristande respekt. Apropå annan tråd så tycker jag vanskött ekonomi är bristande respekt om man lever tillsammans. Hade nog lämnat om det flutit upp skulder, kronofogden och liknande. Då tar man inte ansvar.

• Mandel

Jag ger upp när jag efter en längre tid känner mig som hushållerska och inget annat.
    När jag inte blir sedd/bekräftad. När jag aldrig är viktig. När sexet inte fungerar osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (456) skrev 2026-03-28 00:00:25 följande:

När samlivet är borta. När man slutat vara varandras livspartner. När det övergått till att bli någon slags ekonomisk förening.

Ja, om hon deklarerar att hon inte vill vara intim längre, då är det en dealbreaker.

Mycket annat här i tråden också - svek, vägran att lyssna, aggressivt gnäll med mera.
  • Ikaros12
    Anonym (Doktorn) skrev 2026-03-27 20:10:30 följande:
    Här är det extremt tydligt att försöker lägga över massor av ansvar på din partner. Som att du vill få partner ansvarig för hur du känner dig. 
    Du vill vara ett barn. Ett barn som bestämmer över en vuxen man. Får du inte som du vill så gör du slut, eller hur?

Du har dock rätt att inte bli slagen och att slippa bli kallad fula saker såvida du själv inte utsätter din partner för liknande saker

Resten av punkterna är ett barn som behöver jobba med att bli vuxen. 
    Tag dig samman.
    Jag skulle med glädje gå in in i relation med någon som har de kriterierna som du skriver om. Jag skulle nämligen utgå från att hon har samma sunda förväntningar på sig själv nämligen. För min del tyder det snarare på en mognad och förståelse för hur en sund relation ska vara.  
Svar på tråden Vad får dig att lämna ett förhållande?!