• Anonym (Komposit)

Liten bit av tandlagning tappad.

Har nyligen varit hos tandläkaren och lagat mina framtänder. Nu har en liten del av kompositlagningen i mellanrummet fallit bort, inte så att det syns nämnvärt, men ändå lite störande. Tandläkaren sa att dessa tänders rötter var bra och stabila, är det vanligt att det blir såhär?

• Svar på tråden Liten bit av tandlagning tappad.
  • Anonym (Sara)

Hur bra lagningen håller har ingenting med tandens rötter att göra. Lagningar lossnar ibland och då behöver de göras om.

Eftersom den gjordes helt nyligen så håller jag med TriC om att du bör reklamera den, så du inte behöver betala för att få den fixad.

• AndreaBD

Ja, jag tror att det är vanligt. Jag har också haft det. På vissa ställen, t.ex. på framtänder håller ibland fyllningarna inte så bra. Tandläkare försöker ändå, men det håller inte alltid. Om det bara är det yttersta som ramlar av, så finns det ju inte risk för karies.

• Månljus

När liknande hände mig fick jag lära mig att tandlagningen hade garanti. Hoppas det är så även i ditt fall. Du ska definitivt höra av dig till tandläkaren så snart som möjligt. 

• Anonym (Tappat och hittat)

Jag har också fått det så. De lagade det igen en gång då jag klagade men det trillade också bort och det är verkligen en liten ifyllnad mellan framtänderna så nu bara struntar jag i det. Finns folk som har större gap helt naturligt.

Svar på tråden Liten bit av tandlagning tappad.