Utsätter jag min partner för ekonomiskt våld?
Min partner har mycket dålig ekonomi pga felaktig hantering av pengar vilket gör att hen har stora skulder och jag har mycket tillgångar.
Detta betyder att jag är den som bestämmer var familjen ska resa, vad vi ska göra, om vi ska gå ut och äta så väljer jag oftast. Eller det blir kanske så att det här ska jag göra med barnen i helgen, jag har valt en resturang och aktivitet som vi ska göra och så frågar jag min partner om hen vill följa med.
Min partner känner att det blir väldigt mycket på mina villkor, att jag kan välja kläder och köpa saker, jag väljer resemål utifrån mina och barnens intressen.
Kan tilläggas att jag har lagt ut över 1 miljon för att täcka en del av min partner skulder och som jag ser mycket skeptiskt på att hen ska kunna betala tillbaka.
Men jag badar inte på något sätt i pengar. Jag köper otroligt mycket saker på second hand och sedan prioriterar jag upplevelser för barnen. Lägger inga större pengar på inredning och den typen av detaljer, men om barnen vill odla jordgubbar i trädgården så kan jag bekosta massor för en sådan odlingslott eller köpa ett växthus för att barnen tycker det är kul att odla tomater, typ så. Min sambo är inte intresserad av detta och förstår inte varför jag inte kan köpa saker så det blir lite fint.
Utsätter jag min partner för ekonomiskt våld? Hen får pengar av mig till skor och det mest basala sakerna självklart och bra mat. Annars får hen klara sig lite själv ekonomiskt.