• Anonym (TS)

Utsätter jag min partner för ekonomiskt våld?

Min partner har mycket dålig ekonomi pga felaktig hantering av pengar vilket gör att hen har stora skulder och jag har mycket tillgångar.

Detta betyder att jag är den som bestämmer var familjen ska resa, vad vi ska göra, om vi ska gå ut och äta så väljer jag oftast. Eller det blir kanske så att det här ska jag göra med barnen i helgen, jag har valt en resturang och aktivitet som vi ska göra och så frågar jag min partner om hen vill följa med. 

Min partner känner att det blir väldigt mycket på mina villkor, att jag kan välja kläder och köpa saker, jag väljer resemål utifrån mina och barnens intressen. 

Kan tilläggas att jag har lagt ut över 1 miljon för att täcka en del av min partner skulder och som jag ser mycket skeptiskt på att hen ska kunna betala tillbaka.

Men jag badar inte på något sätt i pengar. Jag köper otroligt mycket saker på second hand och sedan prioriterar jag upplevelser för barnen. Lägger inga större pengar på inredning och den typen av detaljer, men om barnen vill odla jordgubbar i trädgården så kan jag bekosta massor för en sådan odlingslott eller köpa ett växthus för att barnen tycker det är kul att odla tomater, typ så. Min sambo är inte intresserad av detta och förstår inte varför jag inte kan köpa saker så det blir lite fint. 

Utsätter jag min partner för ekonomiskt våld? Hen får pengar av mig till skor och det mest basala sakerna självklart och bra mat. Annars får hen klara sig lite själv ekonomiskt. 

• Svar på tråden Utsätter jag min partner för ekonomiskt våld?
  • Batikhäxa
    Anonym (Petra) skrev 2026-04-01 13:09:55 följande:
    Men om man är i en kärleksrelation och bor i hop så är man sambo och sambolagen gäller. 
    Inte om mam avtalat bort den, eller om tex bostaden inte är köpt för gemensamt bruk. 
  • Anonym (Petra)
    Batikhäxa skrev 2026-04-01 13:49:37 följande:
    Inte om mam avtalat bort den, eller om tex bostaden inte är köpt för gemensamt bruk. 
    Nej, inte om man avtalat bort den, det är riktigt, men de har ju köpt den gemensamt och för gemensamt bruk och under tidens gång så har TS tagit över lagfarten och äger huset själv. Så inneboende räknas hennes sambo inte som. Det framgår inte om de avtalat bort sambolagen.
  • Goneril
    Anonym (Petra) skrev 2026-04-01 13:56:33 följande:
    Nej, inte om man avtalat bort den, det är riktigt, men de har ju köpt den gemensamt och för gemensamt bruk och under tidens gång så har TS tagit över lagfarten och äger huset själv. Så inneboende räknas hennes sambo inte som. Det framgår inte om de avtalat bort sambolagen.
    Plötsligt blev partnern nedgraderad till inneboende, då faller väl hela tråden? Inneboendeavtal har de naturligtvis upprättat, eller hur? Nu behöver ju inte TS fundera på om hon utsätter partnern för ekonomiskt våld, för han är ju ingen partner.
  • Familjesus

Jag tycker inte att TS utsätter sin partner för ekonomiskt våld, Han har ju själv försatt sig i den situationen och vi snackar ju inte småpengar. Utan TS hade ju hans situation varit ännu värre. Ekonomi är ju dock en grundförutsättning i livet och ni hamnar ju i en ojämnställd relation i och med detta, som jag tycker genomsyrar hela era liv. Du uttrycker att du ger honom pengar när han ska göra något med sina vänner. Förstår att det måste vara så, men för mig känns hela det upplägget oerhört avtändande. Du sitter ju på all makt i er relation. 

Men jag är nyfiken. TS, du skriver att han har många andra kvaliteter som gör att du älskar honom och vill leva med honom. För mig skulle ett sånt gränslöst beteende, där han ju inte visar någon omsorg om sin familj, genomsyra hela min syn på personen.

Du skriver själv att du tycker att det är osexigt att han inte har någon egen ekonomi, trots hög lön. Att han därtill vill "slösa" dina pengar på dyra resor och aktiviteter visar ju inte direkt att han ångrar sig och vill förändra sig. Det skulle jag känna som en stor red flag. Absolut att en del inte är så ekonomiskt lagda, men detta är ju så gränslöst, utan förbättring i sikte, så för mig känns det som att du har ett tredje barn att ta hand om. 

Du skriver också att han helst är hemma när resten av familjen gör aktiviteter.
    Så frågan är vad du får ut av relationen? Tycker du synd om honom?

Du skriver också att detta kom som en överraskning, men har det inte funnits tendenser innan till att inte kunna hålla i pengarna? (Med tanke på att han nu vill fortsätta med resor och aktiviteter ni/du egentligen inte har råd med).

• Anonym (Tanja)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-29 23:17:45 följande:
    Men det är ju barnen som bestämmer aktiviteter oftast. Det handlar även om restaurangbesök. Jag väljer eller föreslår. Han kan föreslå något annat och jag blir lite besviken efteråt för hen tar ett dyrt ställe och beställer både dryck (alkoholfritt men ändå dryck), förrätt och varmrätt och en måltid som jag tänkt på det första stället skulle kostat för hela familjen 600 kronor blir nu istället 1400 för att beställer man förrätt 200 kronor, dricka 120 kronor, och varmrätt 360 kronor och sedan dessert för en person då blir det 140 kronor. Så bara för min sambo blir det då 820 kronor. Och så äter jag och barnen för 200
    kronor styck och dricker kranvatten? typ så. 
    Då är det han som utsätter dig och barnen för ekonomiskt våld! Hur kan han äta efterrätt och dricka en massa läsk när barnen inte får?! Han skiter ju fullständigt i er. Han utnyttjar dig. Du är medberoende. Du borde lämna honom för din egen skull och för dina barns skull. 
  • Anonym (Jag)
    Goneril skrev 2026-04-01 14:26:08 följande:
    Plötsligt blev partnern nedgraderad till inneboende, då faller väl hela tråden? Inneboendeavtal har de naturligtvis upprättat, eller hur? Nu behöver ju inte TS fundera på om hon utsätter partnern för ekonomiskt våld, för han är ju ingen partner.

Kan man verkligen göra så? Bor man tillsammans och har en relation så räknas man väl som sambo och sambolagen gäller oavsett vem som äger huset / lägenheten eller står på hyreskontraktet (om man bor i hyresrätt). 

Säger inte att det här gäller TS men det där att hitta på att en sambo är inneboende låter som något som personer som försöker bidragsfuska skulle hitta på. 

Om jag har köpt ett hus själv och sedan flyttar min partner in så är han ju enligt lag min sambo. Oavsett hur mycket eller lite han betalar mig.

https://lawline.se/answers/inneboende-eller-sambo

Där står lite om skillnader när det gäller vilka rättigheter en inneboende och sambo har. Till exempel kan en inneboende inte bestämma vilka som vistas i hemmet. Så om hon försöker se till att mannen hon är i en kärleksrelation med och har barn med har lika lite rättigheter som en inneboende (om det ens är möjligt ) så ja , då tycker jag nog det låter som ekonomiskt våld. Jag tror hon får bestämma sig , antingen avslutar hon relationen (tycker absolut det vore bäst) eller så får honhs en normal samborelation med honom, inte hitta på en massa om inneboende och att han inte får bestämma var de ska äta. 

• Anonym (Tut)
    Anonym (Jag) skrev 2026-04-03 11:48:27 följande:

Kan man verkligen göra så? Bor man tillsammans och har en relation så räknas man väl som sambo och sambolagen gäller oavsett vem som äger huset / lägenheten eller står på hyreskontraktet (om man bor i hyresrätt). 

Säger inte att det här gäller TS men det där att hitta på att en sambo är inneboende låter som något som personer som försöker bidragsfuska skulle hitta på. 

Om jag har köpt ett hus själv och sedan flyttar min partner in så är han ju enligt lag min sambo. Oavsett hur mycket eller lite han betalar mig.

Där står lite om skillnader när det gäller vilka rättigheter en inneboende och sambo har. Till exempel kan en inneboende inte bestämma vilka som vistas i hemmet. Så om hon försöker se till att mannen hon är i en kärleksrelation med och har barn med har lika lite rättigheter som en inneboende (om det ens är möjligt ) så ja , då tycker jag nog det låter som ekonomiskt våld. Jag tror hon får bestämma sig , antingen avslutar hon relationen (tycker absolut det vore bäst) eller så får honhs en normal samborelation med honom, inte hitta på en massa om inneboende och att han inte får bestämma var de ska äta. 

Han kan rimligtvis inte bestämma var de äter när han inte har pengar?Och hanroffar bara åt sig och äter för mer än henne och barnen TILLSAMMANS efter att hon valt ett ställe som passar barnen så ja, lika bra att dumpa.
  • Anonym (L)

Inledningsvis tyckte jag synd om dig TS som försöker få ordning på familjens tillvaro efter att din sambo hade gjort ett gigantiskt misstag. 

Nu tycker jag att du mest är patetisk och egoistisk gentemot dina barn när du fortsätter leva med en man som fullständigt skiter i hur hans handlingar drabbar er. 

Dina känslor borde ha dött när du insåg det, särskilt när du såg hur hans beteende drabbar barnen. Han är ju inte ens en bra pappa och det om något borde få dig att tänka om. 

En bra förälder sätter alltid barnen främst men det gör inte han, varken då eller nu. 

Du har egentligen ingen rätt att beklaga dig eftersom du lätt kan ta dig ur den här situationen genom att separera. Det borde du ha gjort redan när han tog det där lånet och låtit honom ta konsekvenserna av det, i stället för du och barnen. 

Du måste vakna upp och sluta investera tid, känslor och pengar i en man som inte bryr sig. 

Du verkar stark, smart och driftig. Vad gör du med den här losern som inte ens respekterar dig? 

Ni skulle ha det då mycket bättre utan honom och du skulle kunna träffa en man som är på din nivå i framtiden. En man som ser ditt värde och ger dig omtanke och respekt och aldrig skulle försätta dig i en situation som skadar dig. 

Kom igen nu, vet ditt värde och gör slut på den här destruktiva situationen. 

• Goneril

Skum tråd, inledningsvis var TS såå orolig för att hon kanske utsatte partnern för ekonomiskt våld, inte bra. Sen visade det sig att han var skuldsatt långt över öronen, till TS och till nån annan, man vet inte till vem eller till vilket låneinstitut och det var inga små belopp det rörde sig om.                                                                                                                                                                          Sen, hastigt och mindre lustigt, blev miljonären i skulder inneboende. Huruvida inneboendeavtal upprättats framgår ej, ej heller om han tecknat egen hemförsäkring nu när de båda har skilda hushåll. Han ska ju laga sin egen mat så några gemensamma restaurangbesök där tre fjärdedelar av notan avser honom är inte längre aktuellt. Att ange att en partner är inneboende för att få högre bostadsbidrag eller andra bidrag är ett vanligt sätt att fuska och givetvis olagligt, men såna skumraskaffärer står du väl över, TS?                                    

• Jemp
    Anonym (Jag) skrev 2026-04-03 11:48:27 följande:

Man kan skriva samboavtal och avtala bort sambolagen gällande tex boende.
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2026-04-03 15:09:52 följande:
    Man kan skriva samboavtal och avtala bort sambolagen gällande tex boende.
    Men han räknas väl fortfarande inte som inneboende? En person som man har en kärleksrelation med och bor tillsammans med och har ett gemensamt hushåll och gemensamma barn med kan väl inte räknas som det? Känns som bäddad för bidragsfusk isåfall om det var så enkelt. Jag tror inte att det funkar så men du får rätta mig om jag har fel. 
  • Goneril
    Anonym (Jag) skrev 2026-04-04 00:38:35 följande:
    Men han räknas väl fortfarande inte som inneboende? En person som man har en kärleksrelation med och bor tillsammans med och har ett gemensamt hushåll och gemensamma barn med kan väl inte räknas som det? Känns som bäddad för bidragsfusk isåfall om det var så enkelt. Jag tror inte att det funkar så men du får rätta mig om jag har fel. 
    Se mitt inlägg 119. Bäddat för bidragsfusk.
Svar på tråden Utsätter jag min partner för ekonomiskt våld?