• Rokke

Skilsmässo kaos

sedan 2 månader tillbaka drygt så är jag i en skilsmässa. Det är helt och hållet mitt fel och det är jag som har gjort saker i vårat förhållande som ledde till detta.

vi har två gemensamma barn , en på 9 månader och en på snart 5 år. 
    då jag inte har fått tillgång till mitt nya boende än så är det väldigt svårt hemma , mycket tjafs och diskussioner om framtiden. 

hon är fortfarande mammaledig och kommer att vara det ett par månader till. 

jag har en liten fundering som stör mig lite? 
    när jag flyttar om 1 månad så vill hon endast att jag har varannan helg med båda barnen, dels för att hon är mammaledig och för att barnen inte ska behöva vara iväg från sin mamma och förlora den kontakten. 
    men jag försöker att stå på mig och kräver varannan vecka. den äldsta har hon börjat fundera på att gå med på varannan vecka. men inte den yngsta på 9 månader. 
    så min fråga och fundering är, har jag någon rätt till att ha båda mina barn varannan vecka ? Hon ammar inte , och jag får då helt enkelt vara pappaledig varannan vecka när jag har barnen men det är jag villig till. men allt jag får som svar är att den yngsta är för liten.

hennes alternativ är att jag isåfall är pappaledig 100% så hon får börja jobba , jag har den yngsta endast dagtid, men på eftermiddagen när hon slutar jobbet så vill hon hämta den yngsta och sedan lämna till mig på morgonen innan jobbet. 

snälla hjälp mig. 

• Svar på tråden Skilsmässo kaos
  • Anonym (Grejs.)

Nej du har inte automatiskt rätt till varannan vecka. Det är barnen alldeles för små för , så små barn ska ha korta och täta byten och bebisen umgänge dagtid tills det är stort nog för enstaka övernattning.  

Ta kontakt med Familjerätten och begör samarbetssamtal  kring umgänge och få det på papper vad ni kommer överens om.   

• Anonym (f)

Varannan vecka rekommenderas inte för små barn och för en 9 månaders är det helt absurt. Även för femåringen vars liv förändrats helt skulle jag börja med enklare intervaller.

• Jemp

Du kanske bör börja med att prata med en familjerådgivare och läsa på om barns utveckling?
    Varannan vecka rekommenderas inte för en så liten. Bättre i så fall att ha två nätter i taget eller så. Ni bör se till att ses oftare än varannan helg (även om hen inte sover hos dig) dock. Sen får ni ju dela föräldraledigheten så småningom, hennes förslag låter rimligt förutom enstaka nätter i taget.

• Anonym (f)

Förslaget om att du tar över föräldraledigheten och hon tar kväll+natt är bättre än varannan vecka för att ens få det godkänt av era jobb. Du får återhämtning på natten och umgås med barnet på dagarna.

• Anonym (py)

Den lille bör inte vara borta från föräldrarna något längre utan jag tror det är typ två-tre nätter i stöten och så växlar man om. Den äldre kan klara en vecka men å andra sidan bör de ha sin trygghet i varandra och följa varandra just nu när hela deras liv ändå är i kaos. 

Det allra bästa hade egentligen varit att ni hade haft ett gemensamt boende för barnen där ni flyttar istället för barnen. Det finns föräldrar som lyckas göra så, de är inte så många kanske, men det går. 

Det behöver inte vara för alltid men kanske ett tag framöver för barnens skull. Oavsett så är det barnen som ska komma i första hand. 

Ta hjälp av familjerätten för att få ordning på vad som är bäst för barnen. 

• Anonym (Gurkan)

Barnen är för små för VV, det kan man googla på 20 sekunder om amn inte vet det redan.

Du får vänta ett par år annars blir det kaos med barnen och det är kass för deras utveckling. 

Svar på tråden Skilsmässo kaos