• Anonym (Tumme)

Gnäll på nedtummar

Ni som gnäller på nedtrummar, vad är erat problem? Hur lättkränkta är ni? Ser nästan alltid någon som ifrågasätter tummen ner i varenda inlägg i en diskussion.

• Svar på tråden Gnäll på nedtummar
  • Anonym (?)
    Ottobus22 skrev 2026-03-30 13:06:02 följande:
    Beror på hur markeringen används kan jag tycka. Håller inte med att ?markering? alltid är bra och används på rätt sätt.
    Vet inte om du läste vad jag kommenterade, men vi diskuterade rasistiska inlägg. 
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (?) skrev 2026-03-30 13:25:50 följande:
    Nu var det väl ändå just rasistiska inlägg du och jag diskuterade? Vad TS tycker får du ta upp med honom eller henne.
    Om du läste vad jag skrev så tog jag det som enbart exempel. Och det går inte ihop med vad TS skrev och nu är det väl ändå det ts pratar om här som är relevant eller?
  • Ottobus22
    Anonym (?) skrev 2026-03-30 13:26:31 följande:
    Vet inte om du läste vad jag kommenterade, men vi diskuterade rasistiska inlägg. 
    Jag svarade på att du skrev att det är bra att markera mot vissa inlägg. Och jag tycker dessa ?vissa? inte är befogade i många fall då det är riktat mot samma skribenter. 
  • Anonym (Kanske)
    Ottobus22 skrev 2026-03-30 13:31:57 följande:
    Jag svarade på att du skrev att det är bra att markera mot vissa inlägg. Och jag tycker dessa ?vissa? inte är befogade i många fall då det är riktat mot samma skribenter. 
    Ja exakt, rasism var bara ett exempel på där jag tycker markering inte ger någon effekt och det är bättre att anmäla. 
  • Ikaros12

Jag tar aldrig åt mig av tumme ner. Jag förstå att människor tänker olika. Däremot blir jag lite förvånad ibland. Någon skulle kunna fråga vad vi gillar att göra på sommaren. Då skulle jag kunna svara att jag gillat att åka till mitt landstället och på det få en tumme ner på den kommentaren. Den tummen förstår jag inte, för enligt mig har den ingen funktion. Men bryr mig gör jag inte.

• Anonym (Kanske)
    Anonym (?) skrev 2026-03-30 12:59:58 följande:
    Det är väl ingen som säger att det upphör, men att markera är alltid bra. Och det ena utesluter inte det andra. Man kan tumma ner OCH anmäla. Modereringen här är inte jättesnabb direkt.
    Anonym (Medhåll) skrev 2026-03-30 10:48:26 följande:
    Ibland kan en nedtumning åtminstone för min del markera att en person bör upphöra med att posta liknande saker om och om igen, eller ge uttryck för illa dolda rasistiska, kränkande eller misogyna åsikter.

Jag har sett en ökad rasism och misogyni på forumet under en längre tid, och det borde oroa alla normalt funtade människor.

• Ottobus22
    Ikaros12 skrev 2026-03-30 13:37:45 följande:

Jag tar aldrig åt mig av tumme ner. Jag förstå att människor tänker olika. Däremot blir jag lite förvånad ibland. Någon skulle kunna fråga vad vi gillar att göra på sommaren. Då skulle jag kunna svara att jag gillat att åka till mitt landstället och på det få en tumme ner på den kommentaren. Den tummen förstår jag inte, för enligt mig har den ingen funktion. Men bryr mig gör jag inte.

Samma här måste jag säga. Det är helt naturligt att alla tycker olika i ett diskussionsforum som du säger. Men jag börjar anta att det är i syfte att provocera/alt att det är riktat mot skribenten personligen.
  • molly50
    Ikaros12 skrev 2026-03-30 13:37:45 följande:

Håller med. Har också sett att inlägg i trådar där man t ex diskuterar julen och hur man firar den får tummen ner.
    Det har jag svårt att förstå. Speciellt när nästintill varje inlägg får en tumme ner.
  • klyban
    Anonym (?) skrev 2026-03-30 13:26:31 följande:

Det finns ju en del som tummar kan se okey ut och som rasism och andra hemskheter.

Där det bara ser ut som komik är när det är såna som vill fly verkligh4eten och så kommer någon och påminner dom och så haglar tummarna in.

Ottobus22 skrev 2026-03-30 14:20:02 följande:
    Samma här måste jag säga. Det är helt naturligt att alla tycker olika i ett diskussionsforum som du säger. Men jag börjar anta att det är i syfte att provocera/alt att det är riktat mot skribenten personligen.

Extra tragiskt blir det när vi har dom som blir upprörda fakta inte håller med dom.

Men sett detta om användare och en som de alltid ger sig på i politiktrådarna och får sällan mindre än 4 tummar ned på varje inlägg.

Men såklart, hen har klätt av dom massor av ggr med fakta, så förstår det är jobbigt för dom.
    Men att de inbillar sig en tumme ned skulle vara annat än komik, sånt är intressant att iakttaga och att de på riktigt tror någon går på det.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2026-03-30 14:55:07 följande:
    Håller med. Har också sett att inlägg i trådar där man t ex diskuterar julen och hur man firar den får tummen ner.
    Det har jag svårt att förstå. Speciellt när nästintill varje inlägg får en tumme ner.

Vi hade ju det i "vad gjorde vi för mat." eller vad den nu heter, där kom en och gav vart enda inlägg en tumme ned, var så malplacerat att vi var flera som började roa oss åt detta.

Den anonyma användaren smet ut genom bakdörren kort efter vårt häcklande över den tokiga.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    klyban skrev 2026-03-30 14:57:16 följande:

Vi hade ju det i "vad gjorde vi för mat." eller vad den nu heter, där kom en och gav vart enda inlägg en tumme ned, var så malplacerat att vi var flera som började roa oss åt detta.

Den anonyma användaren smet ut genom bakdörren kort efter vårt häcklande över den tokiga.

Ja,jag har lite svårt att se varför man gör så i trådar som knappast kan vara provocerande.
    Varför går man ens in i en tråd man inte finner intressant bara för att tumma ner alla inlägg?
  • klyban
    molly50 skrev 2026-03-30 18:32:16 följande:
    Ja,jag har lite svårt att se varför man gör så i trådar som knappast kan vara provocerande.
    Varför går man ens in i en tråd man inte finner intressant bara för att tumma ner alla inlägg?

Det är en oerhört bra fråga.
    Misstänker ingen kommer och svarar på den dock :/

Men vore intressant och höra vad som triggar beteendet.(Pratar  nu inte om vedervärdiga beteenden som brott, rasism och andra hemska saker mot andra människor, för där kan det vara berättigat med en tumme ned.)

• molly50
    klyban skrev 2026-03-30 18:59:01 följande:

Det är en oerhört bra fråga.
    Misstänker ingen kommer och svarar på den dock :/

Men vore intressant och höra vad som triggar beteendet.(Pratar  nu inte om vedervärdiga beteenden som brott, rasism och andra hemska saker mot andra människor, för där kan det vara berättigat med en tumme ned.)

Ja,precis. Håller med dig.

Nej,risken finns att vi inte kommer att få något svar på den frågan. Men det hade varit intressant med ett svar.
  • Anonym
    molly50 skrev 2026-03-30 20:33:11 följande:
    Ja,precis. Håller med dig.

Nej,risken finns att vi inte kommer att få något svar på den frågan. Men det hade varit intressant med ett svar.
    Jag tror att de gör det för att uppnå det de lyckats med nu... för att irritera. 
    Och enbart att denna tråd existerar tycker de nog är jättekul.

Mission accomplished liksom...

Jag tummar för övrigt både upp och ner ibland. 
    För att jag instämmer, eller tycker att kommentaren är helknäpp.
    Istället för att skriva "håller med" eller "håller inte med",som en annan skribent skrev.
    Kommentaren kanske var precis det jag hade tänkt skriva, varför då upprepa det istället för att tumma upp?

Det är inte alltid jag orkar skriva långa kommentarer, då funkar tummarna bra.
    Förstår inte varför folk stör sig på dem.

• Anonym (O2)

Kunde inte bry mig mindre, men man undrar ju varför en del verkar vara här endast för att gå in i alla trådar och trycka "tumme ner", på alla inlägg? 

De skriver nog inte ens något i några trådar heller kan jag tänka mig. De måste ha ett fantastiskt liv med denna lycka att få göra det. Om de mår bättre av det är det väl bra. 

• klyban
    Anonym skrev 2026-03-31 05:26:52 följande:
    Jag tror att de gör det för att uppnå det de lyckats med nu... för att irritera. 

Istället för att skriva "håller med" eller "håller inte med",som en annan skribent skrev.
    Kommentaren kanske var precis det jag hade tänkt skriva, varför då upprepa det istället för att tumma upp?

Men saken är ju den och när någon trycker tumme ned och av ingen som helst anledning, så blir det till komik istället och varje gång det sker mig så flinar jag och tänker att de har nog inte det lätt.(Dom ggr jag ens ser det får jag tillägga då, för jag tittar sällan och det faller bort dessa tummar ned och upp.)

Jag tror inte alls det handlar om att de försöker irritera, utan jag tror det har med och göra med en svår frustration att det finns andra som tar fram korrekt saklighet och fakta, för det är i sina ämnen som de haglar in.
    Sen inbillar dom sig att detta ska göra någon arg eller irriterad, fascinerande.

Men det finns många typer av inlägg, en del triggas bara av en användares existens och det är ju rätt tragiskt faktiskt.
    Och sen som jag sagt innan, tumme ned kan vara befogad vid hemskheter mot andra människor, i form av ord och handlingar och där kan det vara befogat med en tumme ned.

Dock används den i de trådar jag är i främst för att "visa" missnöje att någon kom med saklighet och fakta, och där blir det hysteriskt komiskt faktiskt.

• molly50
    Anonym skrev 2026-03-31 05:26:52 följande:

Ja,jag håller med dig. Det kan nog ligga något i det.
    Jag kan också både tumma upp och ner. Av de orsaker du anger här.
    Men jag skulle t ex aldrig gå in i en tråd jag inte finner det minsta intressant och tumma ner varje inlägg bara för det.
    Sådant beteende har jag lite svårt att förstå.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Gnäll på nedtummar