• danijess

Hur sparar ni till barnens framtid — ISK eller annat?

Hej! Vi har två barn (4 och 7 år) och försöker spara 500 kr/mån per barn. Har länge haft pengarna på ett vanligt sparkonto men börjat tänka om.

Jag läste en artikel om ISK nyligen och insåg att vi tappar ganska mycket på sparkontot när inflationen äter upp räntan. Fonderna vi tittar på är en global indexfond (typ Länsförsäkringar Global) och kanske en räntefond för att balansera.

Frågan är: Öppnar ni ISK i barnets namn eller ert eget? Vi lutar mot att ha det i vårt eget namn tills vidare för att ha kontroll, men nyfiken på vad andra gjort.

Hittade en bra guide här om ISK kontra vanlig depå om någon är intresserad: https://sparkapitalet.se/investeringssparkonto-isk-komplett-guide-2026/

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur sparar ni till barnens framtid — ISK eller annat?
  • Aliona

Vi sparar i fonder i mitt namn. Vi startade vid födseln och eftersom han ännu bara är nio år så har vi sparat gabska aggressivt i globala högriskfonder, men när det börjar närma sig att de ska användas så kommer vi börja sälja av och lägga över till säkrare fonder. Eftersom det är på lång sikt är det ok om de går ner i svackor, dessutom innebär en nergång att man köper billigara. 
    Än så länge, trots all tutbulens de senaste tio åren så har värdet ökat med nästan 100 procent så det har blivit en 100.000 extra till honom. 

Vi kommer inte ge honom pengarna på 18-årsdagen utan  vid något lämpligt tillfälle eller när han behöver dem, tex när han ska köpa första lägenheten. 

• Anonym (M.)
    Nämenvadå skrev 2026-03-30 23:06:58 följande:
    Som jag ser det så när barnet fyller 18 så är uppfostran slut. Där emot att man som förälder finnas som stöd och så vidare inga konstigheter men pengarna som man satt undan till barnen ska då släppas till dom. Men du kanske inte litar på hur du själv uppfostrat ditt dina barn ;)
    18 är mycket ungt, det skulle ha varit skillnad om vi hade haft den gamla myndighetsåldern kvar, d.v.s. 21 år. De tre åren behövs för att hjärnan ska mogna klart (jag har till och med läst att flickors hjärnor blir färdiga först vid 23 och pojkars vid 25 i genomsnitt), samt för att de ska komma bort från gymnasiet och skolmiljön där grupptrycket är så starkt. 

Jag tycker så bland annat för att jag hade en skolkompis (han gick i en parallellklass men vi hade ett par ämnen tillsammans) som fick pengarna som hans föräldrar sparat när han fyllde 18. Det var 300 000 och det är nog inte så mycket pengar för de flesta här, men för den familjen var det väldigt mycket pengar då båda föräldrarna var arbetare. 

Den killen hade aldrig varit populär, men när han fick pengarna kom han på idén att köpa sig vänskapsupplevelser genom att bjuda på flådiga fester och resor. När pengarna var slut upphörde dock vänskapen, och ingen som hade utnyttjat hans generositet ville vara med honom längre... 

En chockupplevelse för killen naturligtvis! Det hade varit mycket bättre om den familjen inte hade sparat några pengar, utan i stället haft roligt för de pengarna tillsammans i familjen under barnens uppväxt...
  • Anonym (M)

Spara i de vuxnas namn. Då kan ni bestämma när/om barnen ska få pengar. Är det i barnens namn får de tillträde till pengarna när de fyller 18. Har man 2 barn kan också börsen slå väldigt olika, vilket man kan reglera om pengarna sparas i de vuxnas namn. 

• Anonym (Molly)
    Anonym (M) skrev 2026-04-01 05:57:35 följande:

Spara i de vuxnas namn. Då kan ni bestämma när/om barnen ska få pengar. Är det i barnens namn får de tillträde till pengarna när de fyller 18. Har man 2 barn kan också börsen slå väldigt olika, vilket man kan reglera om pengarna sparas i de vuxnas namn. 

Bra råd. En annan bra sak med att ha pengarna i sitt eget namn är att livet kan skita sig. Dödsfall, skilsmässa, sjukdom mm. Då kanske pengarna behövs för att klara sig istället för att vara låsta på barnens konto. 
  • Anonym (.-.-.)
    Jerry: I can't call Tim Whatley and ask for the tickets back.

George: You just gave them to him two days ago, he's gotta give you a grace

period.

Jerry: Are you even vaguely familiar with the concept of giving? There's no

grace period.
  • Anonym (.-.-.)

Så de gåvor jag gett barnen (ISK) kan jag inte använda mig av om jag begår ett misstag. De är inte mina längre för jag är "familiar with the concept of giving".

Sjukt att höra er tro att myndiga vuxna i Sverige som är era barn skulle vara handikappade tills de är 25. Om de ska utse Sveriges styre bör de också ha lärt sig att klara ett privat sparande. 

För övr styr vår son som är 13 sin egen ISK (för att vi som föräldrar har lärt honom basala grunder i ekonomi). Skillnaden mellan 13 till 14 är större än 20 till 25. Skillnaden mellan 14 och 15 större än 30 till 40. Skillnaden mellan 16 och är oerhört mkt större än alla exempel ovan. Då är man redo att utse nationens viktigaste ämbete.

• Anonym (.-.-.)
    Anonym (.-.-.) skrev 2026-04-01 22:29:52 följande:

Så de gåvor jag gett barnen (ISK) kan jag inte använda mig av om jag begår ett misstag. De är inte mina längre för jag är "familiar with the concept of giving".

Sjukt att höra er tro att myndiga vuxna i Sverige som är era barn skulle vara handikappade tills de är 25. Om de ska utse Sveriges styre bör de också ha lärt sig att klara ett privat sparande. 

För övr styr vår son som är 13 sin egen ISK (för att vi som föräldrar har lärt honom basala grunder i ekonomi). Skillnaden mellan 13 till 14 år är större än 20 till 25 år. Skillnaden mellan 14 och 15 år större än 30 till 40 år. Skillnaden mellan 16 och 18 är oerhört mkt större än alla exempel ovan. Då är man redo att utse nationens viktigaste ämbete. 

Fixade texten ovan pga skrivfel.
  • Anonym (spara)
    Anonym (.-.-.) skrev 2026-04-01 22:29:52 följande:

För övr styr vår son som är 13 sin egen ISK (för att vi som föräldrar har lärt honom basala grunder i ekonomi). Skillnaden mellan 13 till 14 är större än 20 till 25. Skillnaden mellan 14 och 15 större än 30 till 40. Skillnaden mellan 16 och är oerhört mkt större än alla exempel ovan. Då är man redo att utse nationens viktigaste ämbete.

Handikappade? Det handlar ju om helt normal utveckling. Rösträtt i den åldern kan helt klart diskuteras, även annan ansvarsfördelning. Men även om samhället inte anpassar sig efter ungdomars normala utveckling så kan man ju som förälder vara medveten och agera utifrån den. 

Min erfarenhet är att den största utvecklingen i faktisk mognad sker i åldern 17-23 år, under gymnasiet och första åren därefter. Och det stämmer även med det som faktiskt sker i hjärnan, det är då pannloben mognar och förmågan att tänka logiskt, konsekvenstänk osv utvecklas. Viktiga steg tas även i yngre åldrar, men inte så att det kan räknas som en färdigutvecklad hjärna, i den åldern är alltihop bara i starten. 

Att du låter din 13-åring styra sin ISK är väl en sak, men en gigantisk skillnad om du skulle låta honom använda pengarna fritt. Sen får du såklart göra vad du vill med dina pengar och ungar, precis som jag och alla andra gör som vi vill med våra pengar och ungar. 
  • Anonym (?)

En lite risk med att ha sparande i eget namn är att tillgångarna då ingår i bodelning vi skilsmässa eller död  

• Anonym (Molly)
    Anonym (?) skrev 2026-04-02 09:30:38 följande:

En lite risk med att ha sparande i eget namn är att tillgångarna då ingår i bodelning vi skilsmässa eller död  

Om båda föräldrarna sparar tillsammans till sina barn är det rättvist att dessa pengar delas vid en skilsmässa. Det är ju faktiskt föräldrarnas pengar och de bestämmer vad de ska användas till. 

• Anonym (?)
    Anonym (Molly) skrev 2026-04-02 09:41:09 följande:

Om båda föräldrarna sparar tillsammans till sina barn är det rättvist att dessa pengar delas vid en skilsmässa. Det är ju faktiskt föräldrarnas pengar och de bestämmer vad de ska användas till. 

Ja. Men det bygger på att båda föräldrarna är vettiga. Om en tycker pengarna efter skilsmässan ska gå till spel försvinner raskt hälften av barnens pengar.  Kan bli stökigt vid dödsfall och särkullsbarn också. Finns också fall där en far/morfäräldrar skänkt stora summor som plötsligt hamnar på fel ställe 

I de flesta fall överväger fördelarna nackdelarna med sparande i föräldrarnas namn. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (?) skrev 2026-04-02 09:47:08 följande:
    Ja. Men det bygger på att båda föräldrarna är vettiga. Om en tycker pengarna efter skilsmässan ska gå till spel försvinner raskt hälften av barnens pengar.  Kan bli stökigt vid dödsfall och särkullsbarn också. Finns också fall där en far/morfäräldrar skänkt stora summor som plötsligt hamnar på fel ställe 

I de flesta fall överväger fördelarna nackdelarna med sparande i föräldrarnas namn. 

Ja, pratar vi om särkullsbarn så måste man tänka till innan hur det blir om något händer. Det gäller inte bara barnens pengar utan hela ekonomin. 

Ja, risken finns att den ena föräldern använder pengarna själv, men å andra sidan så är det hens pengar. 

Mor- och farföräldrar bör inte ge omyndiga barn mkt pengar utan att skydda dom. Mindre gåvor till barn kan man ha på ett konto i barnets namn. 

• Anonym (spara)
    Anonym (?) skrev 2026-04-02 09:47:08 följande:

Ja det har du sannerligen rätt i. Allt hänger på att båda föräldrarna är vettiga. Om de inte är det så är ju sparpengarna det minsta problemet. 

Visst, jag hade en kass uppväxt med kassa föräldrar, men mina fonder är i alla fall värda mycket pengar. 
  • danijess

Tack för alla svar, det har verkligen hjälpt oss att bestämma oss!

Vi har landat i att spara i våra egna namn, precis som många av er rekommenderat. Argumenten om kontroll vid skilsmässa, dödsfall och särkullsbarn vägde tungt ? vi vill kunna styra när och hur pengarna används, inte att de automatiskt "lossnar" på 18-årsdagen.

Valet av fond blev en global indexfond med låg avgift (vi tittade på Länsförsäkringar Global och Avanza Global). Spännande att höra att ni som börjat tidigt redan dubblat kapitalet ? det motiverar verkligen att börja nu istället för att vänta!

En sak som klarnade under resans gång: skillnaden mellan att spara på ISK kontra vanlig depå för den här typen av långsiktigt barnsparkonto. Hittade en bra genomgång på sparkapitalet.se/spara-till-barn-2026/ om någon vill ha mer detaljer.

Tack igen för all input!

• SmartsomFN
    Nämenvadå skrev 2026-03-30 23:06:58 följande:
    Som jag ser det så när barnet fyller 18 så är uppfostran slut. Där emot att man som förälder finnas som stöd och så vidare inga konstigheter men pengarna som man satt undan till barnen ska då släppas till dom. Men du kanske inte litar på hur du själv uppfostrat ditt dina barn ;)
    Dina ungar är nog lika korkade som du så du är nog in for a big uppvaknande.
  • Lexus88

Hur många sparar ingenting till sina barn? Jag och mina syskon fick inte ett enda öre. Hade bara en förälder som jobbade och dom rökte upp allt.

När jag hör mig omkring så verkar de flesta bry sig om sina barns framtid än mina?

• Anonym (H)

Farmor har sparat en del. Vi föräldrar har inte sparat något. Våra fyra barn med olika preferenser har behövt vår hjälp utefter individuella behov. Så vi ger ganska regelbundet där det finns behov. Tänker att det till slut blir rättvisst. När vi föräldrar dör, blir det en hel del pengar rättvisst fördelat på alla fyra

• JohnErik
    Vi sparar också till barnen och funderade länge på ISK kontra vanligt sparkonto.
    Vi valde att gå på isk+indexfonder som bas i vårt sparade.

Men vilken mäklare ska man spara hos? Kompisar kör Nordnet och säger att det är bra.
    Har ni bra koll? Nordnet eller Avanza? Satt och kolla lite på isk-guiden.se/

Hur har ni valt att spara?
  • SmartsomFN
    JohnErik skrev 2026-04-04 12:29:34 följande:
    Vi sparar också till barnen och funderade länge på ISK kontra vanligt sparkonto.
    Vi valde att gå på isk+indexfonder som bas i vårt sparade.

Men vilken mäklare ska man spara hos? Kompisar kör Nordnet och säger att det är bra.
    Har ni bra koll? Nordnet eller Avanza? Satt och kolla lite på isk-guiden.se/

Hur har ni valt att spara?
    Avanza. Fonder med låga avgifter.
Svar på tråden Hur sparar ni till barnens framtid — ISK eller annat?