Ska stora sår täckas eller lämnas öppna?
Om man har ett stort sår/hål i huden ska man täcka det med gasbinda eller plåster då eller ska man lämna det utan något skydd för att det ska läkas bättre?
Om man har ett stort sår/hål i huden ska man täcka det med gasbinda eller plåster då eller ska man lämna det utan något skydd för att det ska läkas bättre?
Om det varar ska det vara öppet alltså inte sys igen. Antagligen därför hon öppnade upp det. Följ antibiotikakuren noga och åk in till akuten direkt om du börjar få feber och mer ont eller såret börjar lukta.
Däremot är det bra att täcka över med torra rena luftiga bindor som suger upp varet och skyddar. Byt ofta och håll rent.
Om det varar ska det vara öppet alltså inte sys igen. Antagligen därför hon öppnade upp det. Följ antibiotikakuren noga och åk in till akuten direkt om du börjar få feber och mer ont eller såret börjar lukta.
Däremot är det bra att täcka över med torra rena luftiga bindor som suger upp varet och skyddar. Byt ofta och håll rent.

Jag skulle absolut inte använda bh tills detta läkt om jag var du.
Ett tips är att kopiera din text med förklaringar och frågor och klistra in i openai t ex. Där kan du få bra medicinska analyser.
Jag skulle absolut inte använda bh tills detta läkt om jag var du.
Ett tips är att kopiera din text med förklaringar och frågor och klistra in i openai t ex. Där kan du få bra medicinska analyser.
Tycker sbsolut att den bör undersökas - bättre att vara på den säkra sidan.
Tycker sbsolut att den bör undersökas - bättre att vara på den säkra sidan.

Gör det ont är ju något riktigt knas. Antagligen mer var där. Tycker du ska gå till en annan läkare akut för en second opinion.
Idag var jag hos hudläkaren och det stora såret börjar äntligen läka och pärlan som är hård igen fick jag 2 veckors antibiotika för plus att jag ska fortsätta med antibiotikasalvan också.
Ska tillbaka i slutet av nästa vecka och har inte den hårda pärlan blivit bra tills dess så ska hon ta en biopsi för att sen skära bort den. Det gick inte att skära i den nu sa hon. Och när jag tog antibiotikan för en månad sen så blev den ju bättre och platt men den blev irriterad när hon härjade med den för en vecka sen.
Hon sa fortsättningsvis att det är två olika infektioner bredvid varann och att pärlan jag har haft i 12-18 månader var som en finne som inte kunde tömma sig lätt förklarat. Konstigt att jag har lyckats få två infektioner bredvid varann men hon sa att det inte är något jag har gjort fel utan att det kan vara tryck från bh osv. Jag går alltid med samma sorts modell av bh sen flera år men tänkte köpa olika modeller nu så att trycket inte alltid är likadant för det här vill jag inte gå igenom igen.