• Anonym (Haren)

Ska stora sår täckas eller lämnas öppna?

Om man har ett stort sår/hål i huden ska man täcka det med gasbinda eller plåster då eller ska man lämna det utan något skydd för att det ska läkas bättre?

• Svar på tråden Ska stora sår täckas eller lämnas öppna?
  • Anonym (,,,)

Om det varar ska det vara öppet alltså inte sys igen. Antagligen därför hon öppnade upp det. Följ antibiotikakuren noga och åk in till akuten direkt om du börjar få feber och mer ont eller såret börjar lukta.

Däremot är det bra att täcka över med torra rena luftiga bindor som suger upp varet och skyddar. Byt ofta och håll rent. 

• Anonym (Haren)
    Anonym (Beror på) skrev 2026-04-03 01:21:32 följande:
    Nu nämner du en abcess, alltså en böld. Är det en böld eller ett sår du har?

Hur du ska göra beror på din livssituation, dvs hur du spenderar dina timmar under läkningsprocessen helt enkelt. Du kan gå till apoteket och beskriva situationen. Dom kan ge dig tips på produkter för omläggning. 
    Först var det som en kudde under huden och sen den öppnade sig och började vara så har det varit ett djupt hål i huden. Jag har tagit det lugnt och lyfter inget tungt eller sträcker mig inte för att det drar i såret och öppnar det ännu större. Så jag gör inte många knop sen det här började, speciellt den sista veckan. Jag har bara bh på mig i några timmar då jag måste gå ut ibland annars får området vila utan någon som trycker där. 
  • Anonym (Haren)
    Anonym (,,,) skrev 2026-04-03 01:45:18 följande:

Om det varar ska det vara öppet alltså inte sys igen. Antagligen därför hon öppnade upp det. Följ antibiotikakuren noga och åk in till akuten direkt om du börjar få feber och mer ont eller såret börjar lukta.

Däremot är det bra att täcka över med torra rena luftiga bindor som suger upp varet och skyddar. Byt ofta och håll rent. 

Jag byter tre gånger om dagen och gör rent och lägger på salvan. Jag låter även området vara bart flera timmar på morgonen och kvällen för att lufta det och låta det bli helt torrt. Just gasbinda har varit mycket bättre än plåster märker jag. Jag önskar att hudläkaren hade sagt det från början när jag frågade... Obestämd

Jag ska tillbaka på måndag och kommer att kräva raka svar men om någon vill spekulera med mig innan så är jag intresserad av vad ni tror. Ska försöka summera det på ett enkelt sätt:

Det började med en upphöjd pärla med ett synbart litet hål på cirka 7 mm i 12-18 månader. Samma hudläkare sa att det inte var någon fara med den för ett halvår sen. 

För 5 veckor sen fick jag en infektion i området.

För 4 veckor sen fick jag 2 veckors antibiotikatabletter med förhoppning om att ta bort infektionen utan att skära i den. 

Sen dess har den läckt och blivit ett ganska stort hål bredvid pärlan

Pärlan blev platt under denna tid tills hon grävde i den i måndags och nu är det området hårt igen och precis bredvid är hålet i fråga. 

Hålet som hon härjade i i måndags har blivit värre sen dess men är eventuellt på bättringsvägen-  säkert med hjälp av antibiotikasalvan jag använder i fem dagar nu. 

Hudläkaren hävdade att pärlan inte har med infektionen/hålet att göra. Jag har dock svårt att tro att jag har två infektioner precis bredvid varandra. Jag läste att det är vanligt att varbölder öppnar sig bredvid infektionen där huden blir svag vilket låter mer troligt än att jag har två infektioner bredvid varann. Speciellt då jag alltid tvättar området med tvål varje dag och är noga med att byta bh efter ett par gångers användning eller så fort jag har blivit svettig. 

Så mina två största funderingar just nu är:

Varför blev pärlan hård igen när hon härjade där och kommer den att bli platt igen utan ingrepp?

Låter det verkligen troligt att inte pärlan var orsaken till infektionen till att börja med? 
  • Anonym (,,,)

Jag skulle absolut inte använda bh tills detta läkt om jag var du.

Ett tips är att kopiera din text med förklaringar och frågor och klistra in i openai t ex. Där kan du få bra medicinska analyser.

• Anonym (Haren)
    Anonym (,,,) skrev 2026-04-04 01:27:27 följande:

Jag skulle absolut inte använda bh tills detta läkt om jag var du.

Ett tips är att kopiera din text med förklaringar och frågor och klistra in i openai t ex. Där kan du få bra medicinska analyser.

Bra idé.

Som tur är är det inte så långt kvar till måndag och då ska jag kräva raka svar. Det stora såret håller _kanske_ på att börja läka litegrann men pärlan bredvid gör vansinnigt ont att ens peta på när jag tvättar området. Det gjorde den inte innan hon härjade där så jag begriper verkligen inte vad som hände. 

Någon som har ett förslag om hur jag lägger upp frågan om hon kanske har haft fel om pärlan hela tiden? Det stod på internet att det kan vara melanom eller basalcellscancer men hon har ju sagt att den är ofarlig sen i höstas.

Alla kan göra misstag men min sambo börjar undra om hon inte ser det för att hon har varit så inställd på ett pärlan är ofarlig att hon inte kan ändra tankebana nu. Hur kan jag få henne att tänka om utan att förolämpa henne? 

Jag har haft basalcellscancer förut och ett till ställe som hon fick operera bort som var förstadie till melanom, dvs det hade blivit melanom om många, många år sa hon då. 

Men just nu undrar jag mest varför pärlan blev hård igen och gör så väldigt ont.  Obestämd
  • Lynx123

Tycker sbsolut att den bör undersökas - bättre att vara på den säkra sidan. 

• Anonym (Haren)
    Lynx123 skrev 2026-04-04 20:35:44 följande:

Tycker sbsolut att den bör undersökas - bättre att vara på den säkra sidan. 

Håller med. Hon sa som sagt för ett halvår sen att den var ofarlig och nu säger hon att den inte hade med infektionen att göra trots att den var mitt i infektionen som sen sprack upp i ett hål bredvid den.

Sen fick hon inte ut något var ur den när hon grävde i den och nu är den hård igen och ömmar. Jag kommer att begära en biopsi på måndag om hon inte föreslår det själv. 

Jag är ingen läkare så jag kanske är ute och cyklar men tycker ju att om det var en infektion i den så borde den ha tömts, mjuknat, plattat till sig och inte gjort ont nu när hon öppnade den för 6 dagar sen och den dessutom har fått antibiotikasalva tre gånger om dagen i fem dagar. 
  • EpicF
    Anonym (Haren) skrev 2026-04-04 20:19:10 följande:
    Bra idé.

Som tur är är det inte så långt kvar till måndag och då ska jag kräva raka svar. Det stora såret håller _kanske_ på att börja läka litegrann men pärlan bredvid gör vansinnigt ont att ens peta på när jag tvättar området. Det gjorde den inte innan hon härjade där så jag begriper verkligen inte vad som hände. 

Någon som har ett förslag om hur jag lägger upp frågan om hon kanske har haft fel om pärlan hela tiden? Det stod på internet att det kan vara melanom eller basalcellscancer men hon har ju sagt att den är ofarlig sen i höstas.

Alla kan göra misstag men min sambo börjar undra om hon inte ser det för att hon har varit så inställd på ett pärlan är ofarlig att hon inte kan ändra tankebana nu. Hur kan jag få henne att tänka om utan att förolämpa henne? 

Jag har haft basalcellscancer förut och ett till ställe som hon fick operera bort som var förstadie till melanom, dvs det hade blivit melanom om många, många år sa hon då. 

Men just nu undrar jag mest varför pärlan blev hård igen och gör så väldigt ont.  Obestämd
    Om du har jsfg basalcellscancer förut så ska du kräva att de tar en biopsi. 
  • Anonym (Haren)
    EpicF skrev 2026-04-04 21:41:19 följande:
    Om du har jsfg basalcellscancer förut så ska du kräva att de tar en biopsi. 
    Har haft en basalcell på magen och en förstadie till melanom på ryggen. 

Den här pärlan hade alltid som ett hål i sig och var där i upp till 18 månader nånting, vet inte exakt hur länge. Vet inte om olika hudcancer har som ett litet hål i sig? 

Den blev ju nästan helt platt när den här infektionen tömde sig första gången även om den inte läckte ur pärlan så att säga. Det var nu efter att hon härjade i den för 6 dagar sen som det blev hårt där igen och ömmar. 

Hon har uppmärksammat faktisk hudcancer på både mig och sambon flera gånger men alla kan ju göra misstag ibland. Men hon sa ju igen nu att det inte är någon fara med den men att den ändå inte hade med infektionen att göra. Men det låter ju märkligt om jag har två infektioner bredvid varandra. 

Men jag begär biopsi på måndag och hon får ta illa upp om hon vill det. Det är min hälsa det gäller, inte hennes. 
  • Anonym (,,,)

Gör det ont är ju något riktigt knas. Antagligen mer var där. Tycker du ska gå till en annan läkare akut för en second opinion.

• Anonym (Haren)

Idag var jag hos hudläkaren och det stora såret börjar äntligen läka och pärlan som är hård igen fick jag 2 veckors antibiotika för plus att jag ska fortsätta med antibiotikasalvan också.

Ska tillbaka i slutet av nästa vecka och har inte den hårda pärlan blivit bra tills dess så ska hon ta en biopsi för att sen skära bort den. Det gick inte att skära i den nu sa hon. Och när jag tog antibiotikan för en månad sen så blev den ju bättre och platt men den blev irriterad när hon härjade med den för en vecka sen.  

Hon sa fortsättningsvis att det är två olika infektioner bredvid varann och att pärlan jag har haft i 12-18 månader var som en finne som inte kunde tömma sig lätt förklarat. Konstigt att jag har lyckats få två infektioner bredvid varann men hon sa att det inte är något jag har gjort fel utan att det kan vara tryck från bh osv. Jag går alltid med samma sorts modell av bh sen flera år men tänkte köpa olika modeller nu så att trycket inte alltid är likadant för det här vill jag inte gå igenom igen. Obestämd

Svar på tråden Ska stora sår täckas eller lämnas öppna?