• Anonym (Råd är dyra)

Mitt ex och vägs ände

Hej
    Jag och mitt ex var tillsammans i 10 år innan vi i samförstånd beslutade att separera. Vi har två barn.
    Allt var frid och fröjd i ca 2.5 år, vi kunde umgås vilket vi tyckte var bra för barnens skull, men betraktade även henne som en vän. Sen började hon dejta och då förändras allt.
    Hon blev kort i tonen, formell.
    Kom med små pikar och rent ut sagt nedlåtande grejer.
    Om jag har en åsikt som går emot hennes så reagerar hon direkt.
    Jag hade ett epileptiskt anfall förra veckan och slog mig rätt illa så fick åka in på akuten och stanna över natten. Detta var ju väldigt omständigt för henne eftersom det var på min barnvecka vecka. Min far är över 70 och hjärtsjuk så han har ingen ork att ta hand om två barn på 5 och 8, så hon fick offra sig att ha barnen. En dags vila fick jag innan hon lämnade av barnen. För den som inte vet hur det är efter ett stort epileptiskt anfall så är man väldigt trött fysiskt och psykiskt. Man har jävligt ont i hela kroppen. Grabben på 8 år började gråta när han såg mig, för att mitt ansikte var halvt sönderslaget. Så ondast fick jag nog i hjärtat när han blev så ledsen för min skull. Kan tillägga att jag har ställt upp och haft barnen på hennes vecka för att hon ska på konserter.
    Sen har hon mage att gnälla för att hon är så trött efter jobbet för att hon självmant tagit på sig extra ansvarsuppgifter. Hon beklagar sig jämnt och ständigt men om någon annan vågar ventilera, t.ex hennes syster, då klagar hon om henne.
    Jag är vid vägs ände, vet fan inte vad jag ska göra. Spontant vill jag be henne dra åt helvete och att hon"får gå i mina skor". Enda som hindrar mig är barnen.
    Ber om ursäkt för Wall of text :(

• Svar på tråden Mitt ex och vägs ände
  • OlgaElvira

Jobbig situation, för dig, för barnen och kanske också för dina barns mamma. Oavsett så kommer ni att vara tvungna att samarbeta i minst 15 år till.
    Det gick hyfsat bra i börjat men nu har det börjat gnissla. 

Ni bör söka hjälp, samarbetsavtal/parterapi för era barns skull. Gör det nu, väntar ni så blir det kanske låsningar som ni inte klarar av att lösa.

• Anonym (I)

För jävligt. Man är förälder alltid även om man har varannan vecka och vid sjukdom hjälpa man fan åt. Men nu vet du att du inte kan räkna med henne. 

Du behöver skaffa en plan B. 
    Finns det andra släktingar? Vänner? Grannar?
    Köp barnvaktatjänst? Någons tonåring som vill tjäna pengar som ni kan lära upp och använda vid akuta tillfällen? 

Skit i exet. Du kan inte förändra det och slösar bara tid och energi. 

• Anonym (Råd är dyra)
    Anonym (I) skrev 2026-04-03 16:33:51 följande:

För jävligt. Man är förälder alltid även om man har varannan vecka och vid sjukdom hjälpa man fan åt. Men nu vet du att du inte kan räkna med henne. 

Du behöver skaffa en plan B. 
    Finns det andra släktingar? Vänner? Grannar?
    Köp barnvaktatjänst? Någons tonåring som vill tjäna pengar som ni kan lära upp och använda vid akuta tillfällen? 

Skit i exet. Du kan inte förändra det och slösar bara tid och energi. 

Tack för de goda råden. Jag har svårt för att be om hjälp, men har ett syskon som säkert mer än gärna skulle ställa upp. Dina råd fick mig att tänka ett varv extra Hjärta
  • Anonym (M.)
    Anonym (Råd är dyra) skrev 2026-04-03 17:34:30 följande:
    Tack för de goda råden. Jag har svårt för att be om hjälp, men har ett syskon som säkert mer än gärna skulle ställa upp. Dina råd fick mig att tänka ett varv extra Hjärta
    i så fall är det väl klart att du ska be ditt syskon! Mycket tryggare än någon vilt främmande barnvakt. 

Sedan vill jag också säga att du har rätt i den här konflikten. Jag tycker inte att man behöver ställa upp och ta barnen på den andras barnvecka av vilken orsak som helst, HAR man den uppdelningen så har man ju det, och måste kunna planera barnfria saker på sin barnfria vecka. MEN sjukdom och olyckshändelser - barnens eller förälderns - är självklart undantag! Då ställer man in allt annat.

Kan även tänka mig andra händelser där man får lov att ställa upp, som om det skulle ske en eldsvåda eller översvämning i den andra förälderns bostad t.ex.. Men det ska vara på DEN nivån - inget med den andra förälderns jobb, och ABSOLUT INTE någon dejt eller nöje, det behöver man inte ställa upp på.  Och det ska du inte heller göra mer, hon får gå på konsert på sina barnfria veckor. 
  • Anonym (Ex)
    Anonym (Råd är dyra) skrev 2026-04-03 17:34:30 följande:
    Försök backa och minimera kontakten. Hon är inte din vän utan din exfru. Följ schemat. Vill hon gå på konsert får hon rodda med det själv. Prata med din syster så du själv har backup när du behöver. Kommunicera skriftligt i samband med överlämning, under veckorna behöver ni inte höras alls. Ha överlämning på skolan.

Ibland är distans det som behövs. Längre fram när ni båda har nya, etablerade relationer kanske situationen ändras. Men det låter som att det ni behöver just nu är tydlighet och distans. 
  • Anonym (X)

Väldigt stressande för dig. Vad tror du det var som hände när hon började dejta?
    Var det bekräftelsen från andra som gjorde henne "kaxig" eller vad man ska kalla det?
    Kan det vara någon som påverkar henne att vara såhär? 

Svar på tråden Mitt ex och vägs ände