Tecum skrev 2026-04-04 15:05:45 följande:
Alldeles riktigt, han kan inte kräva något, inte heller att hon ska sätta in delar av sitt arv. Men om hon motsätter sig detta i den nya situationen outar hon sig som snål, otacksam och den som riskerar att driva fram en skilsmässa. Varför skulle hon göra det, om relationen i övrigt är bra?
Mitt förslag är helt enkelt ett smidigare sätt att skapa ekonomisk rättvisa än att kräva tre miljoner direkt.
Jag sa inte att du har fel i ditt förslag, bara att det inte är något ts kan kräva.
Vad ska han göra om hon nekar då, skilja sig och ge henne hälften av det han äger. Eller nöja sig och låta saker vara?
Jag är inte helt säker på hur jag själv skulle göra i vare sig ts eller fruns situation. Det framgår inte hur gamla de är, och det avgör till en stor det.
Jag har ca fem år kvar till pension och hade inte delat med mig av pengarna, de skulle jag haft kvar till att dryga ut pensionen med.
Samt skriva testamente till barnens fördel, med "enskild egendom" som tillägg.
Den del maken ev skulle få i arv skulle också ha det tillägget för att förhindra att en ev ny partner ska kunna få del av pengarna i en ev skilsmässa.
Jag är mycket om mig och kring mig och överväger alltid ekonomiska beslut noga.
Gör inget som är till nackdel för mig själv, med undantag av att "rädda" något av barnen i en knepig ekonomisk situation.