• Anonym (Disa)

"Du har det bra du...", har jag?

Så sa kollegan till mig härom dagen när jag avslutade arbetet för dagen. Är sjukskriven 50% och jobbar 7-11 som det är nu.

"En annan måste stanna till klockan fyra" avslutade hon med.

Visst, jag åker hem efter fyra timmar. Men, det finns en anledning.

Jag bröt ena armen i februari och gick först gipsad i över en månad, sedan var det träning hos arbetsterapeuten för att återfå styrkan jag förlorat.

Utöver det gör armen ännu ont men jag kämpar på, på tisdag går jag upp på 75% för att sedan två veckor senare försöka på heltid.

Har inte haft minsta lilla problem med FK, tvärtom så tycker min handläggare att det är bra att jag på eget initiativ ökar arbetstiden och känner efter.

Mitt svar till kollegan var bara "vi kan byta om du vill gå hem och ta smärtstillande för att värken är jobbig". 
    Det svarade hon knappt ens på utan log bara lite och sa "jag menade inte så".

Nehej, hur menade du då???

Är det inte ett jäkla sätt att kläcka ur sig något sånt?
    Eller är jag bara tramsig som bryr mig?

• Svar på tråden "Du har det bra du...", har jag?
  • Anonym (Camilla)
    Goneril skrev 2026-04-05 12:22:09 följande:

Obetänksamhet, inget att hänga upp sig på. Men allvarligt, har du ett fysiskt arbete? Skrivbordsarbete? Bröt handleden, gipsad i tre månader eftersom de inte fick ordning på armen, men jag arbetade heltid. Hade ett projekt som skulle avrapporteras. Är du trött, har du ont eller varför arbetar du inte heltid? Du har väl en dator för att skriva? Går utmärkt med vänster hand.

Hur vet du att hon har ett skrivbordsarbete? Med tanke på att de börjar 7 tror jag snarare på sjukvården. 
  • Anonym (f)

Obetänksamhet, inget att hänga upp sig på. Men allvarligt, har du ett fysiskt arbete? Skrivbordsarbete? Bröt handleden, gipsad i tre månader eftersom de inte fick ordning på armen, men jag arbetade heltid. Hade ett projekt som skulle avrapporteras. Är du trött, har du ont eller varför arbetar du inte heltid? Du har väl en dator för att skriva? Går utmärkt med vänster hand.

Det där med att faktiskt läsa trådstarten borde vara ditt mål i varje tråd. 
  • EpicF

Alla frakturer är olika, läkare olika fort och man kan få olika men eftersom gör att man behövervara sjukskriven längte. Alla har också olika typer av jobb. 

Du klarade att jobba 100% med gipsad arm, ts klarar det inte. Och nej, för alla får det inte utmärkt att skriva på en dator med motsatt hand.  
  • Anonym (Ville vara snäll)

Hon är inte avundsjuk utan tycker synd om dig. Hon säger så i uppmuntrande syfte. Hon vill hjälps tidig att se positivt på det. Synd att du svarade så fruktansvärt otrevligt :( 

• Anonym (Inte snällt)
    Anonym (Ville vara snäll) skrev 2026-04-05 15:16:35 följande:

Hon är inte avundsjuk utan tycker synd om dig. Hon säger så i uppmuntrande syfte. Hon vill hjälps tidig att se positivt på det. Synd att du svarade så fruktansvärt otrevligt :( 

Är det så du beter dig, när du vill vara snäll, så ber jag dig att tänka om.

Det finns gott om fina saker som man kan säga, för att visa medkänsla med en som har det svårt. Att säga att någon har det bra, när hen uppenbarligen inte har det, är bara oförskämt.
  • Anonym (Disa)

Är inte så säker på det.

Ja, allvarligt. Jag har ett fysiskt arbete som är helt omöjligt att sköta med ena armen i gips. Hade jag kunnat jobba så hade jag gjort det. 
    Utöver smärta och allmänt omak förlorar man pengar på att vara sjukskriven.  Nu fick jag som tur var ut pengar på min olycksfallsförsäkring.

Att skriva med en hand går bra, inga problem.  Det har blivit mycket datortid under min sjukskrivning kan jag säga.
    Utöver detta så var det vänstra armen jag bröt. Om det har någon betydelse. 
  • Anonym (Disa)
    Anonym (Camilla) skrev 2026-04-05 14:14:53 följande:
    Hur vet du att hon har ett skrivbordsarbete? Med tanke på att de börjar 7 tror jag snarare på sjukvården. 
    Helt riktigt,  inget skrivbordsarbete. Men inte vården heller.
    Spelar kanske inte så stor roll mer än att det är ett fysiskt arbete som kräver två fungerande armar och händer.
  • Plupp73

Jag tycker att du tolkade kollegans kommentar på värsta tänkbara sätt, och hon menade nog verkligen ingenting illa. Bara att hon själv gärna hade velat gå hem tidigare om hon hade kunnat/fått.

• Anonym (Disa)
    Anonym (Inte snällt) skrev 2026-04-05 15:38:33 följande:
    Är det så du beter dig, när du vill vara snäll, så ber jag dig att tänka om.

Det finns gott om fina saker som man kan säga, för att visa medkänsla med en som har det svårt. Att säga att någon har det bra, när hen uppenbarligen inte har det, är bara oförskämt.
    Så kände jag också, det var därför jag svarade det jag gjorde. 

Flera andra välkomnade mig tillbaka och sa att jag inte skulle göra mer än armen mäktar med. Inklusive min chef. 
    Men jag känner ju att jag vill prestera de timmar jag jobbar. 
  • Anonym (Keir Starmer is a wanker)
    Anonym (Disa) skrev 2026-04-05 11:05:40 följande:

Så sa kollegan till mig härom dagen när jag avslutade arbetet för dagen. Är sjukskriven 50% och jobbar 7-11 som det är nu.

"En annan måste stanna till klockan fyra" avslutade hon med.

Visst, jag åker hem efter fyra timmar. Men, det finns en anledning.

Jag bröt ena armen i februari och gick först gipsad i över en månad, sedan var det träning hos arbetsterapeuten för att återfå styrkan jag förlorat.

Utöver det gör armen ännu ont men jag kämpar på, på tisdag går jag upp på 75% för att sedan två veckor senare försöka på heltid.

Har inte haft minsta lilla problem med FK, tvärtom så tycker min handläggare att det är bra att jag på eget initiativ ökar arbetstiden och känner efter.

Mitt svar till kollegan var bara "vi kan byta om du vill gå hem och ta smärtstillande för att värken är jobbig". 
    Det svarade hon knappt ens på utan log bara lite och sa "jag menade inte så".

Nehej, hur menade du då???

Är det inte ett jäkla sätt att kläcka ur sig något sånt?
    Eller är jag bara tramsig som bryr mig?

Ja, märkligt kommentar av henne. Hon vet väl inte hur du har det utanför arbetstid.

Låter som en knäppis.
  • Anonym (M)
    Anonym (Disa) skrev 2026-04-05 15:43:07 följande:
    Helt riktigt,  inget skrivbordsarbete. Men inte vården heller.
    Spelar kanske inte så stor roll mer än att det är ett fysiskt arbete som kräver två fungerande armar och händer.
    Fast du arbetar ju inte med det just nu, eller hur?
  • EpicF
    Anonym (Ville vara snäll) skrev 2026-04-05 15:16:35 följande:

Missade du verkligen ""En annan måste stanna till klockan fyra" avslutade hon med."?

Det lyser avundsjuka. 

• EpicF
    Anonym (M) skrev 2026-04-05 17:50:02 följande:
    Vilket är pga att hon är sjukskriven och har fått "slippa" det hon inte kan pga armen. 
  • Fiona M

Klantigt sagt av kollegan, förhoppningsvis skäms hon så hon inte säger nåt liknande igen.

• Anonym (Disa)
    Anonym (M) skrev 2026-04-05 17:50:02 följande:
    Jo, det gör jag.
  • Anonym (Disa)
    EpicF skrev 2026-04-05 17:57:42 följande:
    Vilket är pga att hon är sjukskriven och har fått "slippa" det hon inte kan pga armen. 
    Jag jobbar med ordinarie uppgifter men bara på halvtid än så länge.
  • Anonym (L)

Din kollega är socialt inkompetent. Vem som helst fattar hur det kan tolkas oavsett vad hon menade.

Det är någon form missunnsamhet hur man än vrider och vänder på det. Vad då du har det bra? Det är ju uppenbart att du inte har det. 

Fast skit i henne nu och fokusera på att bli bättre och att låta armen läka rätt.

Jag bröt foten för några år sedan (rakt av så det blev operation, stag och skruvar). Jag ville vara ?duktig? och haltade iväg till jobbet med kryckor och gips. Sedan ramlade jag i hissen och satan vad ont det gjorde. 

Så forcera inget utan lyssna på kroppen men inte på idioter. 

• Anonym (M)
    Anonym (Disa) skrev 2026-04-05 19:53:39 följande:
    Jo, det gör jag.
    Fast du behöver båda händerna för att kunna utföra ditt arbete?
  • Anonym (Blah)

Jag har varit tvungen att genomgå en total höftledsplastik. Man har bytt ut både höftkula och kapsel på mig. Galen smärta och sen rigorös sjukgymnastik i minst 3 månader för att kunna gå tillbaka till jobbet. Har ett fysiskt arbete och är således sjukskriven på heltid. Kollega skrev SMS efter en månad: ?Skönt att va hemma och slippa jobba va?? Hade lust att hoppa in i en taxi och åka dit och placera kryckorna där solen inte skiner! 

• Anonym (L)
    Anonym (Blah) skrev 2026-04-05 20:25:05 följande:

Jag har varit tvungen att genomgå en total höftledsplastik. Man har bytt ut både höftkula och kapsel på mig. Galen smärta och sen rigorös sjukgymnastik i minst 3 månader för att kunna gå tillbaka till jobbet. Har ett fysiskt arbete och är således sjukskriven på heltid. Kollega skrev SMS efter en månad: ?Skönt att va hemma och slippa jobba va?? Hade lust att hoppa in i en taxi och åka dit och placera kryckorna där solen inte skiner! 

Åh fy fan, Jag delade rum på sjukhuset med en kvinna som hade gjort samma operation som du och hon hade så fruktansvärt ont. 

Stackare, hoppas att det blir bättre snart. 

Folk är bra dumma i huvudet ibland. 

Svar på tråden "Du har det bra du...", har jag?