Mina pengar eller är jag snål?
När min son fyllde 18 fick han tillgång till ett konto på runt 200 000. Pengarna kom från olika håll men en del av det var pengar som jag hade satt in. Jag är ensamstående på heltid så det har varit tufft ekonomiskt men jag satte in pengar när jag kunde.
Han har lagt pengar på en del viktiga saker som körlektioner, även om han inte är klar med körkortet, en dator etc. Men nu är pengarna slut.
Jag vet inte hur många gånger jag sa åt honom att vara sparsam med pengarna men det gick uppenbarligen inte in.
Han är 21 nu och bor fortfarande hemma eftersom det inte är så lätt att flytta hemifrån här i Stockholm.
Han har en behovsanställning så han står för SL-kort, gymkort, mobil, nöjen och kläder medan jag står för alla andra räkningar och mat.
Eftersom det är en behovsanställning så varierar hans inkomst så jag täcker upp där det behövs.
Jag har alltid lagt mina pengar på sonen i första hand så jag har inte haft något sparande för mig själv. Det har varit en viss stress för mig. Det är inte lätt att spara när man försörjer två personer på en lön.
Den dagen sonen flyttar hemifrån kommer jag att kunna spara rätt stora summor eftersom jag lever sparsamt.
För ett tag sedan fick jag ett arv på runt 200 000. Jag satte pengarna på ett särskilt konto som jag inte tänker röra öht utan ha som en buffert.
Jag har en dröm om att en dag köpa ett litet torp så när sonen har flyttat kommer jag att bygga på summan så mycket jag kan.
Ibland känner jag mig lite snål när sonen har en tajt månad. Han får det han behöver förstås och jag kan swisha om han t.ex. vill äta ute med en kompis.
I sommar tänkte jag betala en semester för oss två men inte med de sparade pengarna. Sonen har erbjudit sig att bidra lite.
Sonen har inga synpunkter på att jag behåller bufferten för mig själv. Han är inte bortskämd på det sättet utan är omtänksam och vill att jag ska ha det bra. Han förstår även när jag säger nej till vissa utgifter.
Det är jag som undrar om jag gör rätt som behåller pengarna för mig själv.
Vad tycker ni?