• Cookie1982

Sambon eller barnen

Hej!
    I morgon ska vi på påskmat hos mina föräldrar. Min son frågade om han får övningsköra dit. Min sambo vill inte åka med när min son övningskör. Jag har frågat varför men får inga svar. Min sambo är inte pappa till min son. Igår på påskafton fixade min sambo en äggjakt till vår gemensamma dotter. Mina stora barnen firade hos sin pappa. Han hade gömt 5 små påskägg som hon fick leta efter och varje ägg var värt 100 kronor. Hon fick därmed 500 kronor i påskpresent. Nu har jag gömt 5 ägg var till mina stora barn så att de också får 500 kronor i påskpresent fast det egentligen är för mycket för min ekonomi. Jag har försökt prata med min sambo så många gånger (dock inte den här gången) men vi ser så olika på det här. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Sambon eller barnen
  • Cookie1982

Vi har inte gemensam ekonomi. Sonen har övningskört länge och planerar att köra upp snart. Vi ska öva lite mer detaljer i stadskörning bara. 

• Anonym (Lola)
    Cookie1982 skrev 2026-04-05 19:32:50 följande:

Vi har inte gemensam ekonomi. Sonen har övningskört länge och planerar att köra upp snart. Vi ska öva lite mer detaljer i stadskörning bara. 

Så du har alltså gett pengar till 2 av 3 barn från din ekonomi
  • EpicF
    Anonym (Lola) skrev 2026-04-05 19:35:55 följande:
    Så du har alltså gett pengar till 2 av 3 barn från din ekonomi
    Påskpresenten till yngsta var en gemesampresent från båda. Så ts alla barn har fått 500kr var i påskpresent. 

Vem som betalat är irrelevant. 
  • Anonym (Lola)
    EpicF skrev 2026-04-05 19:41:20 följande:
    Påskpresenten till yngsta var en gemesampresent från båda. Så ts alla barn har fått 500kr var i påskpresent. 

Vem som betalat är irrelevant. 
    En dag får barnen ärva sin mamma, och då blir det snett om mamman ofta bekostat de äldres presenter men inte den yngstas. Och om yngsta får reda på att mamman betalat till de äldsta men inte till henne blir det inte roligt. Än så länge är det inga stora summor så det spelar ingen roll, men om det fortsätter så blir det orättvist. 
  • Cookie1982

Fast påskpresenterna är ju från mig och min sambo. Barnen vet ju inte vem som betalat vad. Om jag och sambon skulle separera skulle jag ju ge presenter själv men nu ger vi ju tillsammans. Så ska man vara krass ska ju min sambo swisha mig 250 kr. 

• EpicF
    Anonym (Lola) skrev 2026-04-05 19:51:19 följande:
    En dag får barnen ärva sin mamma, och då blir det snett om mamman ofta bekostat de äldres presenter men inte den yngstas. Och om yngsta får reda på att mamman betalat till de äldsta men inte till henne blir det inte roligt. Än så länge är det inga stora summor så det spelar ingen roll, men om det fortsätter så blir det orättvist. 
    Alla ts barn har 500kr, bla från henne. Vem som egenligen har betalat yngsta present är irrelevant. Huvudsaken är att alla barnen fått lika, och de har dem.

Antar att du inte lever i en bonusfamilj. 
  • Anonym (X)
    Cookie1982 skrev 2026-04-05 19:55:21 följande:

Fast påskpresenterna är ju från mig och min sambo. Barnen vet ju inte vem som betalat vad. Om jag och sambon skulle separera skulle jag ju ge presenter själv men nu ger vi ju tillsammans. Så ska man vara krass ska ju min sambo swisha mig 250 kr. 

Varför ska han swisha 250 spänn?
  • EpicF
    Cookie1982 skrev 2026-04-05 19:55:21 följande:

Är väl isåfall du som ska skicka honom om det är han som betalat för yngsta. 
  • Tecum

Hur mycket får de stora barnen från ditt ex, deras pappa? Egentligen skulle du inte ge dem mer än 250 var eftersom yngsta dottern fick 250 var från er. Resten borde ditt ex bidra med

• Anonym (X)
    EpicF skrev 2026-04-05 19:57:07 följande:
    Alla ts barn har 500kr, bla från henne. Vem som egenligen har betalat yngsta present är irrelevant. Huvudsaken är att alla barnen fått lika, och de har dem.

Antar att du inte lever i en bonusfamilj. 
    TS och sambon har inte gemensam ekonomi.
  • nihka
    Cookie1982 skrev 2026-04-05 17:08:30 följande:
    Sambon eller barnen

Hej!
    I morgon ska vi på påskmat hos mina föräldrar. Min son frågade om han får övningsköra dit. Min sambo vill inte åka med när min son övningskör. Jag har frågat varför men får inga svar. Min sambo är inte pappa till min son. Igår på påskafton fixade min sambo en äggjakt till vår gemensamma dotter. Mina stora barnen firade hos sin pappa. Han hade gömt 5 små påskägg som hon fick leta efter och varje ägg var värt 100 kronor. Hon fick därmed 500 kronor i påskpresent. Nu har jag gömt 5 ägg var till mina stora barn så att de också får 500 kronor i påskpresent fast det egentligen är för mycket för min ekonomi. Jag har försökt prata med min sambo så många gånger (dock inte den här gången) men vi ser så olika på det här. Hur tänker ni?

Jag tänker att 500 kronor är mycket pengar i påskpresent. Varför ska man ge påskpresenter öht? Ett påskägg med någon typ av godsaker?

Oavsett vad ni väljer att ge behöver du och din sambo vara sampratade så dina tre barn inte upplever orättvisor mellan dem.

Gällande övningskörning skulle jag inte fråga sambon om han vill åka med igen. Vad jag förstod är din son som övningskör i slutet av sin utbildning och om du som hans handledare bedömer att dina barn är trygga med honom bakom ratten tar du med dem i bilen och åker sedan tillbaka och hämtar sambon själv. Du får en stund själv med alla dina barn, mormor och morfar får rå om barnbarnen själva en stund och du och din sambo får en stund för er själva också. Om det inte är för långt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2026-04-05 20:02:39 följande:
    TS och sambon har inte gemensam ekonomi.
    Nej, hon skrev det. Men man kan fortfarande ge gemensamma presenter, även om vara den ena har betalat. 
Svar på tråden Sambon eller barnen