Cookie1982 skrev 2026-04-05 17:08:30 följande:
Sambon eller barnen
Hej!
I morgon ska vi på påskmat hos mina föräldrar. Min son frågade om han får övningsköra dit. Min sambo vill inte åka med när min son övningskör. Jag har frågat varför men får inga svar. Min sambo är inte pappa till min son. Igår på påskafton fixade min sambo en äggjakt till vår gemensamma dotter. Mina stora barnen firade hos sin pappa. Han hade gömt 5 små påskägg som hon fick leta efter och varje ägg var värt 100 kronor. Hon fick därmed 500 kronor i påskpresent. Nu har jag gömt 5 ägg var till mina stora barn så att de också får 500 kronor i påskpresent fast det egentligen är för mycket för min ekonomi. Jag har försökt prata med min sambo så många gånger (dock inte den här gången) men vi ser så olika på det här. Hur tänker ni?
Jag tänker att 500 kronor är mycket pengar i påskpresent. Varför ska man ge påskpresenter öht? Ett påskägg med någon typ av godsaker?
Oavsett vad ni väljer att ge behöver du och din sambo vara sampratade så dina tre barn inte upplever orättvisor mellan dem.
Gällande övningskörning skulle jag inte fråga sambon om han vill åka med igen. Vad jag förstod är din son som övningskör i slutet av sin utbildning och om du som hans handledare bedömer att dina barn är trygga med honom bakom ratten tar du med dem i bilen och åker sedan tillbaka och hämtar sambon själv. Du får en stund själv med alla dina barn, mormor och morfar får rå om barnbarnen själva en stund och du och din sambo får en stund för er själva också. Om det inte är för långt.