• Anonym (-)

Svårt att träffa någon

Är en 38 årig man som alltid haft svårt att träffa en kvinna. Under de 20 år jag försökt har jag lyckats få till dejter med 8 kvinnor men bara 3 av dessa ledde till mer än en dejt. Träffat främst på nätet men även via kompisar och hobby.  Vet att jag är osäker (vilket inte borde vara konstigt) och klarar inte av att fejka en säkerhet jag inte har.  Har någon tips om vad jag kan göra? 

• Svar på tråden Svårt att träffa någon
  • KimLinnefeldt
    Anonym (-) skrev 2026-04-06 10:51:50 följande:
    Svårt att träffa någon

Är en 38 årig man som alltid haft svårt att träffa en kvinna. Under de 20 år jag försökt har jag lyckats få till dejter med 8 kvinnor men bara 3 av dessa ledde till mer än en dejt. Träffat främst på nätet men även via kompisar och hobby.  Vet att jag är osäker (vilket inte borde vara konstigt) och klarar inte av att fejka en säkerhet jag inte har.  Har någon tips om vad jag kan göra? 

Du behöver troligen stärka ditt självförtroende. En trygghet i sig själv ger attraktiv  utstrålning.
  • GrannyGoodness
    Anonym (-) skrev 2026-04-06 10:51:50 följande:
    Svårt att träffa någon

Har du övervägt att leva i celibat? Det där med dejting verkar inte vara din grej.

För att vara lite mer allvarligt, varför har dessa dejter inte lett fram till något mera? Från ditt, och (om du vet) damernas perspektiv.

• Anonym (k)

8 dejter som 3 leder till fler än en låter inte speciellt konstigt.

• Anonym (Isabella)

Till en viss del tänker jag att man faktiskt kan (och bör) "fejka" något man är dålig på. För då utsätter man sig för det man tycker är svårt, tränar på det, vänjer sig och till slut blir man bättre på det. (vare sig det är att prata inför folk, visa sig i tights på gymmet, laga mat till andra eller dejta)
    Det verkar som om du själv känner att det är din osäkerhet som är anledningen, och då skulle jag vilja tipsa om att gå på en danskurs. Jag har gått på flera danskurser, och det är alltid brist på killar. 

Dels är det ofta populärt att en kille kan dansa. (skriv det i datingprofilen)
    Dels är det bra att få vana att prata med och röra tjejer på ett naturligt sätt, om man känner sig lite osäker.
    Och så finns det så klart en liten chans att man träffar någon på kursen, eller när man går ut och dansar i ett större gäng från kursen. 
  • Anonym (C)
    Anonym (k) skrev 2026-04-06 12:21:33 följande:

8 dejter som 3 leder till fler än en låter inte speciellt konstigt.

Det är konstigt att som 38 åring aldrig haft en tjej fast man försökt. 

Hur långt har du kommit med dessa tjejer? Har du haft sex någon gång eller har du inte ens nått dit?

• Anonym (-)
    GrannyGoodness skrev 2026-04-06 12:13:20 följande:

Har du övervägt att leva i celibat? Det där med dejting verkar inte vara din grej.

För att vara lite mer allvarligt, varför har dessa dejter inte lett fram till något mera? Från ditt, och (om du vet) damernas perspektiv.

Övervägt? Jag har levt i celibat i hela mitt liv. Hade bara hoppats att det inte skulle vara omöjligt att hitta någon även om det är svårt.  
    Svårt att säga ur damernas perspektiv vad som går fel, jag vet bara ATT de inte blir attraherade, men inte varför.
    Ur mitt eget perspektiv så har jag alla gånger utom en velat träffa kvinnorna igen. En gång kände bägge att det inte fanns något.
  • Anonym (-)
    Anonym (Isabella) skrev 2026-04-06 12:38:20 följande:

Till en viss del tänker jag att man faktiskt kan (och bör) "fejka" något man är dålig på. För då utsätter man sig för det man tycker är svårt, tränar på det, vänjer sig och till slut blir man bättre på det. (vare sig det är att prata inför folk, visa sig i tights på gymmet, laga mat till andra eller dejta)
    Det verkar som om du själv känner att det är din osäkerhet som är anledningen, och då skulle jag vilja tipsa om att gå på en danskurs. Jag har gått på flera danskurser, och det är alltid brist på killar. 

Dels är det ofta populärt att en kille kan dansa. (skriv det i datingprofilen)
    Dels är det bra att få vana att prata med och röra tjejer på ett naturligt sätt, om man känner sig lite osäker.
    Och så finns det så klart en liten chans att man träffar någon på kursen, eller när man går ut och dansar i ett större gäng från kursen. 
    Jag går och dansar ibland och har gått flera kurser genom åren. En av dejterna träffade jag på en kurs. Som jag skrev så kan jag inte fejka det jag inte kan eller är.
  • Anonym (-)
    Anonym (C) skrev 2026-04-06 16:08:04 följande:

Det är konstigt att som 38 åring aldrig haft en tjej fast man försökt. 

Hur långt har du kommit med dessa tjejer? Har du haft sex någon gång eller har du inte ens nått dit?

Nej, ingen av dejterna har lett till sex.
  • Anonym (Malin)

Har du försökt analysera varför det bara blev en eller ett fåtal dejter? Fick du några hintar från henne? Var det samma typ av kvinnor, utseendemässigt och personlighetsmässigt?

Försök umgås i sammanhang där det finns kvinnor och utan att se dem som en kommande dejt - eller någon du inte vill dejta! Social träning helt enkelt.

Att du är osäker måste inte vara ett hinder men att låtsas vara någon annan än man är kan sabba en dejt helt. Så försök hitta en osäker kvinna, det märks också på dem vilka som är det.

Lägg fokus på alldagliga eller rentav "fula" kvinnor, de som inte kan välja och vraka är inte lika kräsna som snyggingarna. (Så får man inte säga men ibland måste man våga vara lite inkorrekt).

Lär dig att misslyckas, det är inte farligt och det gör vi alla ibland.

• Anonym (-)
    Anonym (Malin) skrev 2026-04-06 18:09:55 följande:

Har du försökt analysera varför det bara blev en eller ett fåtal dejter? Fick du några hintar från henne? Var det samma typ av kvinnor, utseendemässigt och personlighetsmässigt?

Försök umgås i sammanhang där det finns kvinnor och utan att se dem som en kommande dejt - eller någon du inte vill dejta! Social träning helt enkelt.

Att du är osäker måste inte vara ett hinder men att låtsas vara någon annan än man är kan sabba en dejt helt. Så försök hitta en osäker kvinna, det märks också på dem vilka som är det.

Lägg fokus på alldagliga eller rentav "fula" kvinnor, de som inte kan välja och vraka är inte lika kräsna som snyggingarna. (Så får man inte säga men ibland måste man våga vara lite inkorrekt).

Lär dig att misslyckas, det är inte farligt och det gör vi alla ibland.

Nej, jag har inte fått mer feedback än att de inte känt att det fanns något att bygga vidare på.  Kanske borde jag be dem berätta mer explicit varför de inte kände något för mig. 

Nej, det har varit ganska stor skillnad på tjejerna jag dejtat. Både i personligheter och utseende. Ja, jag har tänkt också att det borde vara lättare med en osäker tjej men det har varit 50/50 bland de som tackat ja till dejt, hälften har varit blyga och osäkra som jag medan hälften har varit direkt extroverta, öppna och framåt. Och faktiskt är det med dem det gått bäst. Kanske för att de bidragit till så mycket positiv energi på dejterna att jag smittats av dem.  

Bara en av tjejerna skulle jag säga var riktigt snygg, se övriga har varit vanliga alldagliga tjejer. 5 av dem har haft viss övervikt medan 3 varit mer smärta. 

Jag är inte rädd för att misslyckas, har tappat räkningen på alla jag frågat om dejt och som tackat nej. Och jag fortsätter försöka trots alla misslyckande. Men jag känner att jag behöver hjälp och därför frågar jag här. 

Tack för ditt svar och engagemang för mig!

• Verruckt

Kan vara svårare i en mindre stad men jag som introvert kvinna fann det väldigt mycket enklare att prata med folk i en förening med personer som delade mitt intresse. 

Vet att det inte är bara, trooo mig. Jag åt ångestdämpande första dagarna som jag var på föreningen men tvingade mig själv att bara vara där. Nu efter några månader så vågar jag prata lite med folk i alla fall, stor vinst gör mig.

Sen har jag insett med åren att det inte är alla som bryr sig om det ytliga.

Svar på tråden Svårt att träffa någon