• MalinLuna

Vilken barnvagn skulle ni rekommendera?

Hej, 

Vi väntar en liten till efter sommaren och har så smått börjat kika på barnvagnar. Önskemålet är en duovagn (liggdel + sittdel) som kan rulla under många mils promenader, gärna i lite terräng (dvs. inte bara i stadsmiljö). Därtill skulle jag vilja ha en funktion där man kan ta loss babyskyddet ur bilen för att direkt sätta i vagnens chassi. 

Har spanat in Britax Smile 5z och Bugaboo Fox 5 som jag förstår båda har dessa funktioner. 

Vilken vagn skulle ni rekommendera? Har ni andra tips?

• Svar på tråden Vilken barnvagn skulle ni rekommendera?
  • Anonym (Vic)

Jag rekommenderar en vagn med icke-ergonomisk sittdel. Vi hade britax go big som vi älskade. Stora svängbara hjul och handtag som kunde höjas och sänkas istället för att förlängas och kortas. Och ingen ergonomisk sittdel till. 

• Anonym (Anonym)
    MalinLuna skrev 2026-04-09 17:37:12 följande:
    Vilken barnvagn skulle ni rekommendera?

Hej, 

Vi väntar en liten till efter sommaren och har så smått börjat kika på barnvagnar. Önskemålet är en duovagn (liggdel + sittdel) som kan rulla under många mils promenader, gärna i lite terräng (dvs. inte bara i stadsmiljö). Därtill skulle jag vilja ha en funktion där man kan ta loss babyskyddet ur bilen för att direkt sätta i vagnens chassi. 

Har spanat in Britax Smile 5z och Bugaboo Fox 5 som jag förstår båda har dessa funktioner. 

Vilken vagn skulle ni rekommendera? Har ni andra tips?

Vi har en Britax Smile 5z med babyskydd och är så nöjd med den. Enkel, smidig och förhållandevis prisvärd. Funkar på många underlag. Jag hade köpt samma igen! Bugaboo är säkert också bra men tror inte den är så mycket bättre att det är värt att lägga några tusen till.
  • Anonym (Morfar)

Idag skulle det väl ses som "retro" men ... Alla hjul lika stora, inga luft-gummi hjul och verkligen inga svängbara framhjul. 
    Min dotter och hennes man köpte en med små svängbara hjul fram. Funkar säkert på torr och sopad väg på sommaren, men, på vintern med snö is och slask och dessutom sandade trottoarer - NOPE!
    Framhjulen fastnar, gräver ner sig och vill inte rulla och vagnen går inte att styra.
    Allt är gjort i plast och känns jävligt rackligt om jag ska vara ärlig.
    Bästa vagnen vi hade (större barn) var en Brio Sulky. Den fixade allt men nu gällde ju inte frågan sulky iofs.

• Anonym (J.)
    IceKitten skrev 2026-04-09 19:44:30 följande:

Jag har en smile 5z. Den funkar jättebra i stan, på grusväg osv. Hade jag velat köra den i terräng? Absolut inte. Bara den lilla stigen bakom huset är jobbigt.
    Däcken är bra dock, punkteringsfria vilket jag uppskattar.
    Ett tips, då barnvagnar är löjligt dyra. Är att det går jättebra att endast köpa en sittvagn med en fotpåse. Sittdelen går att fälla ner helt plant och med fotpåsen går det att få det helt vindstilla om man behöver det.
    Grattis till den lilla hur ni än gör!

Jag har den men jag köpte den (bara sittdelen, ny) när min yngsta var 8 månader så har inte haft den till en nyfödd. Innan det hade hon storebrors gamla Emmaljunga City Cross (köpt begagnad) som vi var väldigt nöjda med men den började bli för sliten och bromsen krånglade. Köpte ny den här gången eftersom det var omöjligt att hitta en bra med bara utan liggdel men med vändbar sittdel begagnad. 

Jag är nöjd med Smile 5z den förutom en sak, när man ska köra upp eller ner den för trappor som har sån där barnvagnsramp eller vad man kallar det för så är det nästa omöjligt eftersom bak- och framhjulen inte är paralella. Det sa min sambo innan men jag lyssnade inte. Så ibland måste man gå långa omvägar på grund av det. Är man två kan det funka om den ena bär barnet men annars inte. Tycker ändå den är helt okej i terräng, har gått skogspromenader med den. Men Emmaljunga var nog bättre.

Har faktiskt bara haft Emmaljunga innan iallafall som första vagn till alla mina barn men nu när vår Emmaljunga började ge upp hittade jag ingen bra begagnad och jag tyckte de var lite för dyra nya så det blev en Britax istället. Men har man större budget eller köper begagnad skulle jag nog rekommendera Emmaljunga. 

• Anonym (Morfar)
    Anonym (J.) skrev 2026-04-09 23:42:54 följande:

Jag har den men jag köpte den (bara sittdelen, ny) när min yngsta var 8 månader så har inte haft den till en nyfödd. Innan det hade hon storebrors gamla Emmaljunga City Cross (köpt begagnad) som vi var väldigt nöjda med men den började bli för sliten och bromsen krånglade. Köpte ny den här gången eftersom det var omöjligt att hitta en bra med bara utan liggdel men med vändbar sittdel begagnad. 

Jag är nöjd med Smile 5z den förutom en sak, när man ska köra upp eller ner den för trappor som har sån där barnvagnsramp eller vad man kallar det för så är det nästa omöjligt eftersom bak- och framhjulen inte är paralella. Det sa min sambo innan men jag lyssnade inte. Så ibland måste man gå långa omvägar på grund av det. Är man två kan det funka om den ena bär barnet men annars inte. Tycker ändå den är helt okej i terräng, har gått skogspromenader med den. Men Emmaljunga var nog bättre.

Har faktiskt bara haft Emmaljunga innan iallafall som första vagn till alla mina barn men nu när vår Emmaljunga började ge upp hittade jag ingen bra begagnad och jag tyckte de var lite för dyra nya så det blev en Britax istället. Men har man större budget eller köper begagnad skulle jag nog rekommendera Emmaljunga. 

Som att tack gode gud att folk köper nya bilar så att man kan göra ett klipp begagnat, haha
    Mitt ex och jag fick en sladdis 05, köpte en riktigt fin svensk kvalitetsvagn med typ x-tra allt för en bråkdel av nypris. Det var mitt andra och hennes fjärde barn så jag fattar skillnaden med att få sitt första.
    Se också till att den är smidig att vika ihop för att få in i bilen.
    Såg en snubbe stå och plocka ner vagnen i smådelar för att få in den i bilen och tänkte - Aldrig i helvete!! 
  • Lönnsirap
    MalinLuna skrev 2026-04-09 22:37:58 följande:

Hej och tack för dina reflektioner! Givetvis ska vi åka runt och titta på olika modeller och ?provköra?.

Begagnat är vi inte intresserade av utan det är ligg+sittdel+babyskydd som är aktuellt. Om någon har tips kring just det tas det tacksamt emot!

Britax smile och Crescent är vagnar jag definitivt skulle tittat på. Likaså skulle jag kollat på "bästsäljarna" just nu i såkallade paket. Ofta säljs ju de du önskar ihopkopplad.

Barn 2 sökte jag på vad för adaptrar som fanns för att just få travelsystem till nästa barn, utifrån att jag verkligen ville ha det. Och det låter ju som att det är väldigt viktigt för er. 

Joolz tänkte vi köpa, men vi avvaktade på ny modell som inte hann komma innan vi löst frågan på annat sätt. Min erfarenhet är att man ofta har svårt att överblicka de första 0-3 åren med ett barn och att exakt vilka behov och önskningar man har när barnet kommit är svårt att överblicka. 
  • Anonym (M)

Hej!

Grattis till första barnet! Vi fick vår första för sex veckor sedan. Vi ville också köpa nytt och valde till slut en Bugaboo fox och vi är supernöjda. Vi valde mellan den och Britax, men tyckte till slut att bugaboo var något mer stabil när vi provade med en viktdocka i butik. Vi är jättenöjda med vagnen och går gärna långa promenader. Bra utrymme i korgen. 

Båda vagnarna är stora, så jag rekommenderar att ni provar att packa in den i bilen (det tillåter butikerna att man gör). Det påverkade vårt val av bil enormt mycket (vi skulle precis byta bil), då det var viktigt för oss att det inte blev för mycket pussel varje gång vagnen ska i och ur bilen. Man vill ju inte behöva montera bort hjulen för att få plats med vagn och en matkasse.. Vi trodde inte det skulle vara några problem i en Volvo xc40, men det var för trångt(!). Men den logistiken är ju en smaksak och alla har olika behov! 

• MalinLuna
    Anonym (Anonym) skrev 2026-04-09 23:04:49 följande:
    Vi har en Britax Smile 5z med babyskydd och är så nöjd med den. Enkel, smidig och förhållandevis prisvärd. Funkar på många underlag. Jag hade köpt samma igen! Bugaboo är säkert också bra men tror inte den är så mycket bättre att det är värt att lägga några tusen till.
    Vad roligt att höra att ni är nöjda! 
  • MalinLuna
    Anonym (J.) skrev 2026-04-09 23:42:54 följande:

Tack för tips om Emmaljunga. Ska spana in!
  • MalinLuna
    Anonym (M) skrev 2026-04-10 07:54:20 följande:

Hej!

Grattis till första barnet! Vi fick vår första för sex veckor sedan. Vi ville också köpa nytt och valde till slut en Bugaboo fox och vi är supernöjda. Vi valde mellan den och Britax, men tyckte till slut att bugaboo var något mer stabil när vi provade med en viktdocka i butik. Vi är jättenöjda med vagnen och går gärna långa promenader. Bra utrymme i korgen. 

Båda vagnarna är stora, så jag rekommenderar att ni provar att packa in den i bilen (det tillåter butikerna att man gör). Det påverkade vårt val av bil enormt mycket (vi skulle precis byta bil), då det var viktigt för oss att det inte blev för mycket pussel varje gång vagnen ska i och ur bilen. Man vill ju inte behöva montera bort hjulen för att få plats med vagn och en matkasse.. Vi trodde inte det skulle vara några problem i en Volvo xc40, men det var för trångt(!). Men den logistiken är ju en smaksak och alla har olika behov! 

Tack! Och grattis själv till den nyfödde! Då stod ni inför samma val som vi nu gör. Intressant att höra att Bugaboo känns mer stabil - det ska jag verkligen tänka på när vi åker och kikar på vagnarna i butik. Vad gäller mått i bilen så har vi faktiskt mätt ordentligt och som tur är har vi stor bil med stort bagageutrymme :)
  • FruFarfalle

Vi har Britax smile och är väldigt nöjd med den men min favorit är baby jogger city mini gt, så skön att köra och liten ihopfälld. Barnen har sovit bäst i den med.
    Men jag har inte testat med liggdelen 

• Anonym (PC)

Vi köpte vår begagnad med alla tillbehör så denna har i alla fall hållit för två barn nu. Vet inte om det måste vara ett "fint" märke för dig, men vi har en Petite Cherie (jag vet dock inte vilken modell), troligen föregångaren till den som nu heter Solide. Satan vad den går! Vi har hund och bor på landet men är ofta i stan och den funkar liksom överallt och har hållit trots många, många mil på grusvägar. Funkar supersmidigt att vika ihop och lägga i skuffen. Det enda, om jag ska ha något litet att anmärka på, är att sittdelen känns lite trång nu då vårt barn är stort för sin ålder. Men generellt var det en fullträff på första försöket. 

• Anonym (J.)
    Anonym (PC) skrev 2026-04-10 13:38:51 följande:

Vi köpte vår begagnad med alla tillbehör så denna har i alla fall hållit för två barn nu. Vet inte om det måste vara ett "fint" märke för dig, men vi har en Petite Cherie (jag vet dock inte vilken modell), troligen föregångaren till den som nu heter Solide. Satan vad den går! Vi har hund och bor på landet men är ofta i stan och den funkar liksom överallt och har hållit trots många, många mil på grusvägar. Funkar supersmidigt att vika ihop och lägga i skuffen. Det enda, om jag ska ha något litet att anmärka på, är att sittdelen känns lite trång nu då vårt barn är stort för sin ålder. Men generellt var det en fullträff på första försöket. 

Jag kollade på Petite Cherie Solide nu i höstas när jag skulle köpa ny vagn till min dotter, tyckte den såg jättebra ut förutom en sak, jag tyckte varukorgen såg för liten ut. Vi har ingen bil (bor i en förort till Stockholm) så när jag handlar så behöver jag oftast lägga varorna under vagnen. Tänkte också när man ska på utflykter och behöver ha med sig mycket. Men det kanske bara såg ut så på bilderna och så är det ju såklart olika vilka behov man har :)

Är som sagt nöjd med Britax Smile som vi har nu utom en sak, att den är så svår att dra upp för barnvagnsramp i trappor, man måste liksom tippa den bakåt om det ska gå och det är svårt med barn i , inget jag vågar göra. Då var Emmaljunga City Cross som vi hade förut bättre. Den liknar Petute Cherie Solide ganska mycket faktiskt . 
Svar på tråden Vilken barnvagn skulle ni rekommendera?