Anonym (slowpoke) skrev 2026-04-09 19:41:57 följande:
På 4 timmar har hon diskat 3 saker
Alltså, jag älskar min sambo va, hon är underbar på många sätt och vis, men nu har hon tagit 4 timmar på sig att diska 3 saker.
Jag vet att hon har npf-relaterade problem, men jag önskar att hon var lite snabbare i vändningarna med en del saker.
Resten av disken är i all fall sorterad i högar.
Sen är det ju inte bara disken, men det är det jag stör mig lite på just nu.
Är det någon annan med partner med npf-problematik som känner igen sig? Vad gör ni åt det?
Anonym (slowpoke) skrev 2026-04-09 22:16:25 följande:
Som sagt, hon har även sorterat upp disken, men hon tar ju tid på sig så att säga.
Jo,hon vandrar iväg, men det är inbyggt i hennes system. Hon blir inte "oh, something shiny"distraherad utan hon säger liksom från början när hon börjar "nu ska jag ta X många saker", gör dessa, sen går hon och gör något annat i X många saker. Till exempel "nu ska jag ta 10 saker med disken" och så går hon och gör det, sen går hon till datorn och "nu ska jag skriva in 10 saker på inköpslistan", sen är det "nu ska jag ta 7 saker med disken" och sen "nu ska jag läsa 7 meningar i boken" och så ping-pongar hon mellan disken och andra sysslor och nöjen. Hon säger att det kommer sig av att hon tycker att det är obehagligt att diska pga sensoriska svårigheter.
Får hon alla sakerna klara då? Har ni det bra tillsammans annars? Du får nog acceptera hennes sätt eller byta sambo. Ni verkar inte ha barn och det är nog bra för det känns tveksamt om hon skulle klara föräldraskapet.