• Anonym (slowpoke)

På 4 timmar har hon diskat 3 saker

Alltså, jag älskar min sambo va, hon är underbar på många sätt och vis, men nu har hon tagit 4 timmar på sig att diska 3 saker.

Jag vet att hon har npf-relaterade problem, men jag önskar att hon var lite snabbare i vändningarna med en del saker. 

Resten av disken är i all fall sorterad i högar.

Sen är det ju inte bara disken, men det är det jag stör mig lite på just nu.

Är det någon annan med partner med npf-problematik som känner igen sig? Vad gör ni åt det?

• Svar på tråden På 4 timmar har hon diskat 3 saker
  • Anonym (Sara)
    Anonym (slowpoke) skrev 2026-04-09 22:05:20 följande:
    Diskbänken är 50 cm bred, och det finns inga kopplingar för att sätta i en diskmaskin.

Hon är inte heller intresserad av sport, men spelar ju också tv-spel, Vilket hon får göra så mycket hon vill när hon inte gör annat. 

Det är inte fördelningen det är "fel" på, utan takten.
    Ja men eftersom hon diskar för långsamt kan du göra det i stället medan hon gör annat.
  • Anonym (slowpoke)
    Anonym (Sara) skrev 2026-04-09 22:17:27 följande:
    Ja men eftersom hon diskar för långsamt kan du göra det i stället medan hon gör annat.
    Medan hon gör något annat långsamt, haha.
  • Anonym (slowpoke)
    Anonym (E) skrev 2026-04-09 22:17:15 följande:

Jag ber min tonåring tömma och fylla diskmaskinen då och då, det går i slowmotion delux, det är så frustrerande att jag bara vill skrika "jag tar skiten själv", jag vet inte om han gör det medvetet för att få slippa typ, (han har också adhd) men nu går jag därifrån, gör något annat helt enkelt för tittar jag på så får jag nästan ett nervsammanbrott, haha

Om det inte går lika långsamt med andra saker, tvätt, dammsugningen etc så tror jag att hon kanske tycker att disken är lite extra tråkig så att säga, försök sysselsätta dig med annat och så kan hon diska i sin takt :)

Min sambo gör det ju inte med flit så att säga, och det vet jag ju om . Hon gör så gott hon kan och klarar. Gå någon annanstans är svårt då vi bor litet med öppen planlösning. Skulle vara att stänga in sig i sovrummet eller badrummet då. 

Andra saker går också långsamt. Om hon ska tvätta så måste hon parkera sig i tvättstugan för att inte glömma, missa osv. 
  • Anonym (?)

Vem lagar maten? Jag lagar all mat i veckan och tar disken - på helgerna lagar min särbo maten men jag tar all disk, plocka in i maskin eller för hand.
    Dela på jobbet, det handlar om att hjälpas åt, att ta ansvar o.s.v.
    Har ni barn? Vad sägs om att ett blöjbyte tar tre timmar? 
    Det är inte rimligt i ett förhållande!

• Kvittning

För det första så känns det konstigt att hon tar disken om hon tycker det är obehagligt. Ett tips är att dela upp sysslorna utifrån vad som passar er. Hos oss tex så gör min man mer av vardagssyädandet (diska, plocka undan) och jag av veckostädandet (dammsuga, toaletterna etc). Totalt sett tar det lika mycket tid, men det är anpassat utifrån att han är dålig på att "det smutsen " och jag avskyr att småplocka.

För det andra så tycker jag att om hon faktiskt gör sakerna så får du acceptera att hon gör på sitt sätt och inte ditt sätt. Du du beskriver med att göra ett visst antal saker och växla när man gör sådant som av någon anledning är jobbigt är en strategi som är väldigt bra att använda för att kunna göra något alls. Skillnad om hon inte gjorde sakerna och förväntade sig att allt låg på dig. 

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (slowpoke) skrev 2026-04-09 19:41:57 följande:

Alltså, jag älskar min sambo va, hon är underbar på många sätt och vis, men nu har hon tagit 4 timmar på sig att diska 3 saker.

Jag vet att hon har npf-relaterade problem, men jag önskar att hon var lite snabbare i vändningarna med en del saker. 

Är det någon annan med partner med npf-problematik som känner igen sig? Vad gör ni åt det?

Anonym (slowpoke) skrev 2026-04-09 22:16:25 följande:
    Som sagt, hon har även sorterat upp disken, men hon tar ju tid på sig så att säga.

Jo,hon vandrar iväg, men det är inbyggt i hennes system. Hon blir inte "oh, something shiny"distraherad utan hon säger liksom från början när hon börjar "nu ska jag ta X många saker", gör dessa, sen går hon och gör något annat i X många saker. Till exempel "nu ska jag ta 10 saker med disken" och så går hon och gör det, sen går hon till datorn och "nu ska jag skriva in 10 saker på inköpslistan", sen är det "nu ska jag ta 7 saker med disken" och sen "nu ska jag läsa 7 meningar i boken" och så ping-pongar hon mellan disken och andra sysslor och nöjen. Hon säger att det kommer sig av att hon tycker att det är obehagligt att diska pga sensoriska svårigheter.
    Får hon alla sakerna klara då? Har ni det bra tillsammans annars? Du får nog acceptera hennes sätt eller byta sambo. Ni verkar inte ha barn och det är nog bra för det känns tveksamt om hon skulle klara föräldraskapet.

• Anonym (O)

Att diska så pass långsamt att det hinner bli dax för nästa måltid är ju inte funktionellt. Disken efter två (?) personer bör ju rimligen inte ta mer än max 15 minuter effektiv tid.

Testa kanske en "gamify" app som gör hushållsuppgifter och annat man måste göra till ett spel. Det finns säkert flera, men habitica och goal hero är bra exempel. (Hoppas att jag inte bryter mot forumregler genom att nämna namn! Jag ber om ursäkt i så fall!!)

Eller gamify på egen hand genom att komma på ett sätt att inkorporera sysslorna i en lek eller spel eller göra dem till tävlingsmoment.

Jag såg att du skrev att hon på egen hand har ett system, men det verkar vara så pass ineffektivt att det inte fungerar i verkliga livet. Men kanske finns det ett sätt att hjälpa henne finjustera systemet så att det blir mer effektivt. 

Jag tvivlar på att det är brist på kunskap om hur man diskar som är den begränsande faktorn här, men kanske det skulle hjälpa henne att aktivt observera dig när du tar disken? Sätt på en timer och låt henne vara sportkommentator till när du diskar. Låt henne analysera ditt arbetssätt, inklusive tidsåtgången för olika moment, och se om det är något som hon kan använda i sitt eget system.

Kanske ett par diskhandskar kan hjälpa att med sensoriska svårigheter?

Alltså, det här handlar inte om att det finns ett "rätt" sätt att diska på eller att du säger till henne hur hon ska diska. Samtidigt så är det inte funktionellt att det tar fram till lunch att få undan frukostdisken.

• klyban

Steg ett borde vara att lära sig att ignorera det, för om du börjar reta på detta för mycket så kommer förhållandet gå i graven.
    Sure, inte lika enkelt som det är sagt, men det är ett måste om du vill fortsätta ditt liv med henne.

Accepterar hon hjälp, eller måste det ändå följa vissa mallar som tar lång tid?

Det finns bordsdiskmaskiner som går koppla till kranen och om man verkligen önskar en diskmaskin.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Disk)

Det finns många olika diskmaskiner. Det finna även diskmaskiner för husvagnar och husbilar. Små ja, men om det underlättar vardagen så är det värt det.

Bänkmaskiner behöver man inte koppla in alltid. En del kopplas via kranen och sedan lägger man slangen för diskvatten ner i avloppet. 

Sök på maskiner som är mindre än 45 cm så finns det lite yta kvar för att justera den lite. 

• Anonym (oj)

Oj hur står du ut? Hon måste ha andra superegenskaper som väger upp. 

Jag skulle aldrig stå ut med en man som var så oförmögen att kunna fokusera på en sådan enkel och normal sak.

Har ni barn tillsammans? Om inte, tänk på att om ni får det kommer du behöva ta 100% av ansvaret för barnet med tanke på hur lågfungerande hon verkar vara.  

Jobbar hon? Hur funkar det där? Om det funkar bra där är det nog så att hon slappar hemma bara för att hon kan. 

• Batikhäxa
    Anonym (slowpoke) skrev 2026-04-09 19:41:57 följande:

Fråga dig själv hur det här kommer yttra sig när du adderar saker som kräver mer tempo, simultanförmåga och flexibilitet. Typ barn. Om man krånglar till en så trivial uppgift som att diska så mycket så är frågan hur det kommer se ut med ett liv med eventuella barn och den logistik och stök det innebär. Risken är att du får vara ett slags förälder/assistent/projektledare åt henne. Vill du det? Om inte, så får hon fundera på att få hjälp med att hantera detta. 
Svar på tråden På 4 timmar har hon diskat 3 saker