• Anonym (mamma)

att bli gravid vid 50 år finns det någån som blivit det här ?

Jag kan vara ,gravid  ska testa  mig  på  måndag .  
      Vad skulle  ni göra  behålla  barnet  eller  ha det  kvar  ?  
      är  alltid några  som  kommer  att  ha nått  att  prata  om .  
     Finns  det någån som har  blivit gravid efter  50  år  , 

• Svar på tråden att bli gravid vid 50 år finns det någån som blivit det här ?
  • baaa

Allting har sin tid och du är för gammal. Barn är ingen leksak man ska orka ta hand om dem också . Så du ska vara 68 år när barnet tar studenten. 

• EpicF
    baaa skrev 2026-04-11 17:07:54 följande:

Allting har sin tid och du är för gammal. Barn är ingen leksak man ska orka ta hand om dem också . Så du ska vara 68 år när barnet tar studenten. 

Man ska orka ta hand om barnet oavsett i vilken ålder man är när får de. 
  • Anonym (Rly.)
    Anonym (kork) skrev 2026-04-11 10:22:57 följande:
    Det är inte en fråga om att göra barnet antingen lyckligt eller olyckligt. Det är enbart frågan om att bespara ett barn från att vara olyckligt - det behöver inte (som i det här fallet) automatiskt innebära att det är lyckligt. Sen kan det ju diskuteras huruvida grundantagandet (att barnet skulle bli olyckligt om det föddes) är korrekt eller inte, men det är ju en diskussion för sig.
    Det är väldigt främned för mig. Vart jag kommer ifrån så ser vi allt liv som värt att bevara. Oavsett dens potentiell.
  • Anonym (Rly.)
    Anonym (Aldrig I livet) skrev 2026-04-11 13:32:08 följande:
    Ett embryo, ett foster, har inget egenvärde förrän det kan leva utan sin värd. Detta är från ca v23. Det är då man ska vända sig till förlossningen vid oro, blödningar etc. Det är då man från sjukvårdens sida anser att detta liv är värt att försöka räddas. Men ett foster räknas inte som fullgånget förrän v37 eller 38. Då kan det leva självständigt, utan medicinskt support, utanför modern.

Vilken kultur pratar du om? 

Jag förstår inte det, vi tänker väldigt annorlunda tydligen från svensk kultur. Jag ser allt liv som värt att bevara och beskydda. Oavsett vilken potential den har. Vid befrukting som ett potentiellt liv och egna möjligheter. 

Syd amerikansk.

• Anonym (M.)
    Anonym (Rly.) skrev 2026-04-12 04:12:37 följande:

Jag förstår inte det, vi tänker väldigt annorlunda tydligen från svensk kultur. Jag ser allt liv som värt att bevara och beskydda. Oavsett vilken potential den har. Vid befrukting som ett potentiellt liv och egna möjligheter. 

Syd amerikansk.

Ja, jag håller med dig (fast jag är etniskt svensk och uppvuxen här). Signaturen "Aldrig i livet" står för det politiskt korrekta, vänsterliberala, feministiska synsättet i Västerlandet just nu. Och hon har blivit hjärntvättad nog att tro att det är Sanningen.

Nu är vi lite OT, men jag tror att det är väldigt viktigt att vi tidigt erbjuder våra barn tillgång till olika tankevärldar, olika världsdelar och religioner, olika synsätt på saker. Så att de kan bilda sin egen uppfattning om saker, och inte bara tar över den uppfattningen som är inne just i vår lilla bubbla av rum och tid, och tror att detta är den enda sanningen. 
  • Anonym

Syd amerikansk.

Fast det är självklart att det finns sydamerikaner som är för abort liksom det finns svenskar som är emot det, även om det finns en uppfattning som är vanligare.

Bra att du inte kommer från ett land som praktiserar dödsstraff och står bakom det.
    Blir väldigt mycket dubbelmoral att säga sig värna om allt liv men vara för dödsstraff och till och med tycka att det är bra. Som rätt många av era grannar i nord.

Många abortmotståndare, oavsett var de kommer ifrån, slutar att bry sig om fostret när det blivit en människa. De är inte beredda att betala mer i skatt för att rädda liv med statlig sjukvård och välfärd. Där går tydligen gränsen för värnandet om liv för många.
  • Anonym
    Anonym (M.) skrev 2026-04-12 04:34:02 följande:
    Ja, jag håller med dig (fast jag är etniskt svensk och uppvuxen här). Signaturen "Aldrig i livet" står för det politiskt korrekta, vänsterliberala, feministiska synsättet i Västerlandet just nu. Och hon har blivit hjärntvättad nog att tro att det är Sanningen.

Nu är vi lite OT, men jag tror att det är väldigt viktigt att vi tidigt erbjuder våra barn tillgång till olika tankevärldar, olika världsdelar och religioner, olika synsätt på saker. Så att de kan bilda sin egen uppfattning om saker, och inte bara tar över den uppfattningen som är inne just i vår lilla bubbla av rum och tid, och tror att detta är den enda sanningen. 
    Finns tydligen fullt av vänsterliberaler i både M och SD då😉
  • Anonym (Aldrig I livet)
    Anonym (M.) skrev 2026-04-12 04:34:02 följande:

Nope, är inte vänsterliberal eller hjärntvättad men prioriterar de liv som faktiskt finns istället för cellklumpar, speciellt när man är runt 50. 

Syd amerikansk.

Nja, snarare katolsk i så fall. Men det finns många katoliker (och sydamerikaner) som tror på abort också, eller att man ska prioritera de liv som finns utanför livmodern. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Aldrig I livet) skrev 2026-04-12 09:40:07 följande:
    Nja, snarare katolsk i så fall. Men det finns många katoliker (och sydamerikaner) som tror på abort också, eller att man ska prioritera de liv som finns utanför livmodern. 
    Fast när du svarar "prioritera de liv som finns utanför livmodern" till ett sånt inlägg och sammanhang så låter det nästan som att du menar på att alternativet är att släcka deras liv istället. Peronen du svarar pratar om att BEVARA liv och det är ju inte som att man måste prioritera att välja någon av dem som ska få leva, utan om man behåller barnet i magen så kommer allas liv bevaras. Det är att döda som personen tycker är fel, och bara för man bevarar livet i magen så kommer ju inte de födda barnens liv gå förlorade så det finns ingen prioritering som behöver göras när det gäller det.
  • Anonym (kork)
    Anonym (Rly.) skrev 2026-04-12 03:42:44 följande:
    Det är väldigt främned för mig. Vart jag kommer ifrån så ser vi allt liv som värt att bevara. Oavsett dens potentiell.
    Precis. Och det är ju det som gör de två resonemangen oförenliga. Antingen ser man det som att allt liv ska skyddas, helt oberoende av om det är ett värdigt/bra liv eller inte, eller så ser man det som att liv i sig självt inte automatiskt är något som ska skyddas, utan det beror på omständigheterna för det aktuella livet. Jag säger inte att den ena inställningen är mer rätt än den andra - tvärtom skulle jag vilja säga att det inte finns nåt rätt eller fel här, utan att det helt och hållet är en fråga om personlig inställning. Personligen tycker jag att det är viktigare att skydda från elände och misär - att liv inte är ett självändamål - men jag respekterar helt den andra ståndpunkten också. Som sagt: det finns inget objektivt  rätt eller fel när det gäller detta.
  • Anonym (mamma)
    Mayjel skrev 2026-04-10 23:54:13 följande:
    Med risk för att låta lite för nyfiken här - hur känner du inför detta resultat? Lättnad? Besvikelse?
    Lättad  . 
      Men har inte fått   mens  ännu .   :( 
  • Mayjel
    Anonym (mamma) skrev 2026-04-12 17:15:17 följande:
    Lättad  . 
      Men har inte fått   mens  ännu .   :( 
    Bra! Då vet du hur dina egna prioriteringar ser ut kanske. Mensen kan komma tillbaka. I perimenopaus kan den komma lite oregelbundet ibland tror jag. 
  • Anonym (M.)
    Anonym skrev 2026-04-12 09:25:53 följande:
    Bra att du inte kommer från ett land som praktiserar dödsstraff och står bakom det.
    Blir väldigt mycket dubbelmoral att säga sig värna om allt liv men vara för dödsstraff och till och med tycka att det är bra. Som rätt många av era grannar i nord.
    Jag är emot både abort och dödsstraff. Men OM jag måste välja så väljer jag dödsstraff (för de svåraste brotten) p.g.a. att dessa individer i alla fall har gjort något hemskt för att förtjäna det. Medan barnen i moderlivet är HELT oskyldiga (och det borde alla kunna hålla med om).
Svar på tråden att bli gravid vid 50 år finns det någån som blivit det här ?