• FrökenGalicia

Visar ditt barn intresse för läs/skrivandet?

Hej, jag läser till förskollärare och behöver lite statistik. Om du har barn mellan 3 och 6 år som går i förskola, kan du svara på följande frågor? Förtydliga om ni är flerspråkiga hemma. Tack Glad

Läser ni tillsammans hemma? Hur ofta? ?Läser? barnet själv?

Visar ditt barn intresse för bokstäver, texter och symboler, till exempel logotyper? Kan barnet identifiera dem i omgivningen eller i texter?

Låtsasskriver ditt barn hemma? Visar det intresse för att skriva?
  • Svar på tråden Visar ditt barn intresse för läs/skrivandet?
  • Anonym (Mamma)

Vi talar bara svenska hemma men jag har även ett till språk, mitt modersmål, och Ja på alla övriga frågor.
    Jag har sedan tidig ålder läst , berättat, när vi läst pekböcker, vilket vi gjorde flera ggr dag.
    När vi började läsa böcker med text följde jag med fingret i läsriktning och senare började jag även att ljuda orden högt.
    Vårat  barn blev tidigt intresserad av att skriva ditt, våra och olika karaktärers namn.
    När vårat barn var 5 år ville hon en kväll vid sänggåendet läsa för oss, hon hade knäckt läskoden!
    Vi hade högläsning till ca årskurs 4.
    Numera läser böcker på både svenska och engelska och har ett rikt ordförråd.

• Jemp

Vi pratar bara svenska hemma. Har läst för barnen.
    Båda barnen har läst innan de börjat förskoleklass. Utifrån eget intresse. Åtminstone en av dem låtsasläste innan hon lärde sig. 
    Låtsas skriva har jag inget minne av, de har gjort riktiga bokstäver istället. Min uppfattning är att de flesta skriver åtminstone sitt namn innan de börjar skolan.

(Utifrån det har det också varit rätt frustrerande för dem att börja om med att lära sig bokstäver när de sett fram emot att lära sig saker i skolan).

Svar på tråden Visar ditt barn intresse för läs/skrivandet?