• Anonym (Ledsen)

Hur hade du reagerat - partner vägrar köpa en kopp kaffe.

Idag var vi i stan och åt glass med familjen. Det var lång kö dit och vi stod i säkert 20 minuter. När vi vuxna var klara blev min man sugen på espresso, vilket de inte hade på glasstället. Han tänkte därför gå före oss till ett fik som låg på vägen till bilen som vi kom med. Så fort barnen var klara, skulle också vi gå ditåt och mötas på vägen.

Jag kände också att det skulle vara gott med kaffe och bad honom köpa en kopp till mig att ta med när vi möttes upp på väg till bilen.

Döm om min förvåning när han vägrade. Jag fick fixa mitt kaffe själv. Jag kunde ju köpa det på glasstället tyckte han. Jag hänvisade till den långa kön och han tyckte att jag skulle lösa det bara. Först trodde jag att han skojade, men när vi möttes hade han alltså inte köpt en kopp kaffe till mig. Enligt honom var det för att han inte hade lust och för att jag fick lösa det på egen hand. Jag hänvisade åter till kön, men han menade på att det var exakt därför han vägrade köpa till mig. Jag skulle helt enkelt ha gått före i kön och köpt en kopp till mig själv. Han ville alltså uppfostra mig.

Jag känner mig nu så väldigt ledsen. Nej, kaffet i sig spelade ingen större roll, men bristen på omsorg. Vad spelade det för roll om han köpt en kopp kaffe till mig, med vårt gemensamma kort? 

Nej, han är inte alltid så här, men ibland får han sådana här tillfällen när han tycker att jag ska göra saker jag är obekväm med. Jag är absolut inte bekväm med att tränga mig före en lång, lång kö, men han saknar ofta skrupler och hade kätt kunnat göra det. Och nu förstår han inte varför jag är ledsen utan tror att jag är sur och tycker att jag är helt orimlig.

Hur möter man det här? Eller är jag helt orimlig?

• Svar på tråden Hur hade du reagerat - partner vägrar köpa en kopp kaffe.
  • Anonym (J)

Fyfan vad elakt!
    Du är inte orimlig alls. Om ens partner ber en köpa en kopp kaffe för att man själv ska köpa en så gör man det bara.
    Det förvånar mig att han inte ens frågade om du ville ha en när han ändå skulle gå. 
    Det är sådant man för för sin partner, att ha dem i åtanke och visa omtanke. 

Jag förstår att du är ledsen. Jag hade mått så dåligt, speciellt om det skulle vara en mysig dag med familjen. 

• Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-04-11 17:58:39 följande:

Du kanske beter dig maskulint?

Han var tvungen att gå iväg till ett fik för att komma över dig sen så ger du order om att han ska köpa kaffe och han fick nog och sa att han inte vill det. 

Han stör sig på ditt beteende. Tror att du beter dig maskulint. 

Han kunde ju ha varit mer maskulin och fråga sin tjej/fru om hon också önskade en kaffe när han ändp skulle gå.
    Det är väl maskulint beteende, att ta hand om och visa att man tänker på och bryr sig om? 
  • Anonym (självisk)

Så han tycker att du skulle fixa kaffe själv..... vet du va, nästa gång så är det du som lämnar honom med barnen och går i väg och köper en kaffe.... och så kan han lösa sin kaffe själv.....
    Så barnsligt beteende så det finns inte....  Han går iväg och fixar saker till sig själv, du stannar kvar och tar hand om barnen. Han verkar inte tycka att man ska stötta och hjälpa varandra, inte ens när det inte kostar något extra för honom. Sjukt själviskt. Inte ett beteende som gynnar någon i ett parförhållande. Tänker man på den andre tänker man på sig själv, eftersom ni lever under samma tak med gemensamt hushåll och barn. 
    Då är det väl familjen man ska priorietera inte sig själv i första hand. 
    Håller han på så i övrigt också och tycker att han är så duktig på att lösa saker åt sig själv men struntar i hur det går för övriga familjen....

• Anonym (självisk)

Får väl fråga honom om kaffet smakade gott?  Å säga kul för dig som fick njuta av en god kaffe..... hade ju varit kul å få men det sket du ju fullständigt i.... för det var ju bara du som betydde något...

• Anonym (Små männen, små männen, är lustiga att se)
    Anonym (Ledsen) skrev 2026-04-11 21:08:35 följande:
    Jag tror att det faktiskt kan bita bäst. Nu tror jag att han fattat att han betedde sig illa, för han har smugit runt hemma och klappat på mig och betett sig som om han försöker släta över, utan att någonsin närma sig en ursäkt eller att förklara sig. 
    Haha, så märkligt med dessa män som inte bara kan be om ursäkt.

Min man brukar inte vara sån men för några veckor sen fick han ett totalt PMS-utbrott över en liten skitgrej, och sen hade han köpt blommor några dar efter för han skämdes. Jag blev bara helt knäpptyst i situationen för man kan inte resonera med en person som går i småbitar över ingenting (för att han är hungrig och kinkig).

Jag har max 10 ggr fått blommor av honom på 25 år och jag har uttryckligen undanbett mig snittblommor för han tömmer aldrig några vaser och jag hatar äckligt blomvatten och att diska slemmiga vaser. Jag har sagt det högt och ljudligt till alla jag känner att jag blir gladare för ett paket kaffe eller en ananas, om de nu nödvändigt känner att de måste köpa nåt, vilket de inte alls måste.

Och sen plötsligt står det en bukett blommor på soffbordet bara när jag kommer hem... what? Har han fått demens eller...? Obestämd
  • Anonym (Kö)

Så det ni egentligen är oense om är om man ska ställa sig sist i kön eller gå före om man kommer på att man vill ha en kopp kaffe också och redan har stått i kön?

• Core

Jag vill verkligen inte komma in och rättfärdiga ett så skevt beteende, men samtidigt kan en diskussion gynnas av nyansering. Nu vet jag ingenting om er, så jag skriver rent generellt.

Man kan med all säkerhet lyfta specifika händelser ur min relation, och ser man dom isolerat beter jag mig säkert helt orimligt. Men sätter man det i kontext med helheten kan det vara en reaktion som grundar sig i något annat.

Jag lever med en underbar kvinna, men ibland kan hon ta över under längre perioder, komma in i gnällande och skällande på ett sätt som till slut gör mig reaktiv, och jag sätter ned foten med markering. Alltså om mina brister pekas ut på löpande band så blir jag en tryckkokare som till slut kanske gör något liknande som i trådstarten, för att vara en spegel.

Nu har vi levt ihop väldigt länge och känner varandra väl, så det är inte direkt vanligt förekommande. Men i perioder har väl alla familjer sina dåliga skov, och det blir irritation och missuppfattningar.

Det enda jag vill ha sagt är att även om det i sig inte är ett försvarbart beteende kan det vara ett fragment man tittar på i mikroskop, istället för att se till hela bilden. Alternativt är TS tillsammans med ett ärekmongo, vem vet egentligen.

• Anonym (Dumpa)
    Anonym (Värdelös man) skrev 2026-04-11 20:10:23 följande:

Gjort slut. Kan han inte anstränga sig för att göra ena tjejen bare minimum så förtjänar han ingen partner eller någon kärlek alls. Avskräde.

Faktiskt. Dumpa karlrskrället. Inget att ha.
  • Snödrevet
    Anonym (Ledsen) skrev 2026-04-11 17:00:31 följande:
    Hur hade du reagerat - partner vägrar köpa en kopp kaffe.

Idag var vi i stan och åt glass med familjen. Det var lång kö dit och vi stod i säkert 20 minuter. När vi vuxna var klara blev min man sugen på espresso, vilket de inte hade på glasstället. Han tänkte därför gå före oss till ett fik som låg på vägen till bilen som vi kom med. Så fort barnen var klara, skulle också vi gå ditåt och mötas på vägen.

Jag kände också att det skulle vara gott med kaffe och bad honom köpa en kopp till mig att ta med när vi möttes upp på väg till bilen.

Döm om min förvåning när han vägrade. Jag fick fixa mitt kaffe själv. Jag kunde ju köpa det på glasstället tyckte han. Jag hänvisade till den långa kön och han tyckte att jag skulle lösa det bara. Först trodde jag att han skojade, men när vi möttes hade han alltså inte köpt en kopp kaffe till mig. Enligt honom var det för att han inte hade lust och för att jag fick lösa det på egen hand. Jag hänvisade åter till kön, men han menade på att det var exakt därför han vägrade köpa till mig. Jag skulle helt enkelt ha gått före i kön och köpt en kopp till mig själv. Han ville alltså uppfostra mig.

Jag känner mig nu så väldigt ledsen. Nej, kaffet i sig spelade ingen större roll, men bristen på omsorg. Vad spelade det för roll om han köpt en kopp kaffe till mig, med vårt gemensamma kort? 

Nej, han är inte alltid så här, men ibland får han sådana här tillfällen när han tycker att jag ska göra saker jag är obekväm med. Jag är absolut inte bekväm med att tränga mig före en lång, lång kö, men han saknar ofta skrupler och hade kätt kunnat göra det. Och nu förstår han inte varför jag är ledsen utan tror att jag är sur och tycker att jag är helt orimlig.

Hur möter man det här? Eller är jag helt orimlig?

Hur hittade ni ens varandra till att börja med? Fick du betala notan på er första dejt?
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2026-04-11 17:58:39 följande:

Du kanske beter dig maskulint?

Han var tvungen att gå iväg till ett fik för att komma över dig sen så ger du order om att han ska köpa kaffe och han fick nog och sa att han inte vill det. 

Han stör sig på ditt beteende. Tror att du beter dig maskulint. 

Även om så skulle vara fallet så ursäktar det väl inte att TS man beter sig som en barnrumpa.
Svar på tråden Hur hade du reagerat - partner vägrar köpa en kopp kaffe.