• Anonym (Så ledsen)

Hade ni accepterat beteendet? Storma iväg från familjen.

Idag skulle vi gå iväg och äta glass hela familjen. Väl på plats tyckte maken att det var dyrt och föreslog att vi skulle dela på en stor istället för varsin liten. Ena barnet var dock lite krasslig och vi ville därför inte dela med de barnet. Hen skulle därför få en egen, medan vi andra tre skulle dela enligt maken.

Det andra barnet ville hemskt gärna ha en smak som jag inte tål, vilket jag upplyste maken om. Han muttrade. Väl vid kassan börjar han ändå beställa en stor glass för oss tre att dela på, men den smak som jag inte tål. I värmen smälter ju glassen fort och allt blandas, så jag hade fått i mig mycket av det jag inte tål.

Jag stoppade honom mitt i beställningen och påtalade att jag ju inte kan dela glass på det viset, på grund av allergin. Då blev min man jättesur och hälsade argt att han skulle gå en sväng runt kvarteret. Sen stormade han iväg. Kvar stod jag med två förvirrade barn, andra kunder som stirrade på oss och en expediter som också glodde. Den ena glassen var redan uppslevad, så vi kunde inte heller gå.

Vi åt våra glass och gick runt lite och väntade på honom. Efter en halvtimme smsade jag och frågade var han var varpå han hälsade att han gått hem. Jahapp...

Barnen var ledsna, det ena barnet grät och det andra var arg på pappa för att han bara gått.

Väl hemma prtara maken inte om detta och eftersom barnen är runt oss vill jag inte börja gräla nu heller. Men alltså, hade ni accepterat ett sånt beteende?

• Svar på tråden Hade ni accepterat beteendet? Storma iväg från familjen.
  • Fiona M

Varför blir han arg för att du är allergisk? Låter jättekonstigt.
    Är han stressad för er dåliga ekonomi?

• Lynx123

Är han typ 12, eller?

Eller ligger det något djupare i det här? Hur mår han i övrigt?

• Anonym (Så ledsen)
    Fiona M skrev 2025-08-05 17:13:58 följande:

Varför blir han arg för att du är allergisk? Låter jättekonstigt.
    Är han stressad för er dåliga ekonomi?

Vi har ingen dålig ekonomi. Tvärt om. Han har däremot blivit gubbsnål. 

Han blir sur för att jag "alltid krånglar": Jag tyckte att det var dyrt per glass, vilket jag också sa, men jag menade inte att vi inte skulle köpa glass för det. 
  • Anonym (Så ledsen)
    Lynx123 skrev 2025-08-05 17:14:03 följande:

Är han typ 12, eller?

Eller ligger det något djupare i det här? Hur mår han i övrigt?

Jag vet inte vad som är fel. Ibland blir han så här och hävdar att jag krånglar. 
  • Anonym (?)

Vad innebär att inte acceptera beteendet?

• Postman
    Anonym (Så ledsen) skrev 2025-08-05 17:16:01 följande:
    Vi har ingen dålig ekonomi. Tvärt om. Han har däremot blivit gubbsnål. 

Han blir sur för att jag "alltid krånglar": Jag tyckte att det var dyrt per glass, vilket jag också sa, men jag menade inte att vi inte skulle köpa glass för det. 
    Låter som ni tänker och resonerar väldigt olika? är ni ur synk med varandra på nåt sätt? Har barnen tagit för stor plats emellan er?
  • Anonym (Så ledsen)
    Anonym (?) skrev 2025-08-05 17:21:55 följande:

Vad innebär att inte acceptera beteendet?

Att lämna. 
  • Anonym (Maja)

Det tycks ju verkligen som att det är något annat som ligger i botten här. 

Hög tid att komma tillbaka till jobb och vardagsrutiner kanske? En del människor blir mer stressade än lugna av att vara lediga. 

• Anonym (Så ledsen)
    Postman skrev 2025-08-05 17:24:32 följande:
    Låter som ni tänker och resonerar väldigt olika? är ni ur synk med varandra på nåt sätt? Har barnen tagit för stor plats emellan er?
    Jag tycker inte vi resonerar så olika. Vi har inte gemensam ekonomi och han kan spenderar en jävla massa pengar på diverse saker till sig själv. Men att spara 80 kronor på glassinköp är jätteviktigt och om jag då inte gör som han vill är det jag som krånglar och han som ställer till en scen. 
  • Anonym (Göran)

Inte gemensam ekonomi men gememsamt för barnens utgifter (inklusive fl och vab)?

Svar på tråden Hade ni accepterat beteendet? Storma iväg från familjen.