• Anonym (Hagbard)

Kan man vara för sjuk för psykisk vård?

På senaste mötet så fiskade läkaren efter anledningar att avsluta mig som patient. Jag förstod det, och gav honom anledningen. Jag tackade nej till den medicin han vill ge mig. Fick höra att då är det inte något han kan göra och han skulle skicka en remiss till en annan mottagning.

Vi skulle hålla kontakten fram tills i höst. Vilket jag först tackade ja till. När det sedan kom en kallelse så avbokade jag allt. Tackade ja till remissen, men vet inte om den blir av.

Börjar komma till insikten att jag förmodligen är för sjuk och problematisk för den öppna psykiatrin. Men inte galen på rätt sätt för den slutna.

Det verkar finnas en liten lucka i systemet i vilket jag verkar? Mest nyfiken på om det är sant. Bra att förstå läget.

• Svar på tråden Kan man vara för sjuk för psykisk vård?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hagbard) skrev 2026-04-13 19:14:18 följande:
    Egentligen har jag aldrig mått dåligt. Jag hade ett problematiskt beteende som blev uppmärksammat och jag blev erbjuden vård. Sen har jag antagligen kommit att bli beroende och uppskatta uppmärksamheten och kunna prata öppet med någon, eller relativt öppet.

Det är nog mer det där beroendet jag måste vänja mig av vid. Det är svårt.
    Okej, ja det finns absolut störningar som är väldigt svåra att behandla, narcisism, antisocial störning bland andra. Om det bara är uppmärksamheten du söker finns det ju privat privat vård.
  • Anonym (H)
    EpicF skrev 2026-04-13 19:14:14 följande:
    Nja, man måste vara mottaglig för den hjälpen man får. Och är man riktigt nere i psykisk ohälsa så är man oftast inte mottaglig för hjälp. 
    Om det finns en fungerade medicin för den sjukdom som man har och man tål den, så kan man inte vara för sjuk för behandling. 

När det gäller terapi så behöver man själv vara motiverad och få en hygglig matchning av terapiform och terapeut. Den behöver absolut inte vara perfekt, men som sagt hygglig.  

Speciella tillstånd som exempelvis personlighetsstörningar och npf kan behöva terapeuter som har koll på just de tillståndens speciella behov när en sådan person går i terapi. 
  • Anonym (H)

Det kan alltid bli lite bättre. Exempelvis så kan en lugnare miljö hjälpa scizofrena personer att få färre åtwmerfall. Stresshantering kan också hjälpa lite grand att förbättra livskvaliteten för dem. 

• Anonym (Hagbard)
    Anonym (Ja) skrev 2026-04-13 19:44:29 följande:
    Okej, ja det finns absolut störningar som är väldigt svåra att behandla, narcisism, antisocial störning bland andra. Om det bara är uppmärksamheten du söker finns det ju privat privat vård.
    Nä, vill även kunna behålla en relation. Har historiskt haft enklare att skapa nya relationer än att behålla dom. Det har jag fått hjälp med.

Kommer inte att söka privat vård. Finns inte på kartan.
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2026-04-13 19:59:18 följande:

Det kan alltid bli lite bättre. Exempelvis så kan en lugnare miljö hjälpa scizofrena personer att få färre åtwmerfall. Stresshantering kan också hjälpa lite grand att förbättra livskvaliteten för dem. 

"återfall" ska det stå.
  • Anonym (Hagbard)
    Anonym (H) skrev 2026-04-13 19:57:07 följande:
    Om det finns en fungerade medicin för den sjukdom som man har och man tål den, så kan man inte vara för sjuk för behandling. 

När det gäller terapi så behöver man själv vara motiverad och få en hygglig matchning av terapiform och terapeut. Den behöver absolut inte vara perfekt, men som sagt hygglig.  

Speciella tillstånd som exempelvis personlighetsstörningar och npf kan behöva terapeuter som har koll på just de tillståndens speciella behov när en sådan person går i terapi. 
    Skulle tro att det är personlighetsstörningar i olika former. Är utestängd från att läsa vad de skriver så vet inte riktigt vad de kommit fram till. Frågar man så får man bara svaren, vad tror du själv? God dag yxskaft-svar.
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2026-04-13 19:57:07 följande:

Fortfarande, man måste vara mottaglig för behandling. Vilket man inte alltid är vid psykisk ohälsa. 
  • Anonym (k)

Du ville aldrig ha vård, de sökte upp dig och nu är du beroende. Med tanke på vad det handlar om känns det väldigt osunt att diskutera det här.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Hagbard) skrev 2026-04-13 19:59:22 följande:
    Nä, vill även kunna behålla en relation. Har historiskt haft enklare att skapa nya relationer än att behålla dom. Det har jag fått hjälp med.

Kommer inte att söka privat vård. Finns inte på kartan.
    Psykiatrin är ganska noga med att inte blanda ihop behandlingar med relationer, en behandlare kan och bör inte ha det ansvaret, då de kan sluta av olika anledningar.

Har du kollat på kontaktperson? En (av samhället) betald vän som man träffar ngr timmar i veckan och gör saker med.
  • Anonym (H)
    Anonym (Hagbard) skrev 2026-04-13 20:02:17 följande:
    Skulle tro att det är personlighetsstörningar i olika former. Är utestängd från att läsa vad de skriver så vet inte riktigt vad de kommit fram till. Frågar man så får man bara svaren, vad tror du själv? God dag yxskaft-svar.
    Konstigt att de inte ger dig mer information.

Jag har arbetat med personer som har npf och vi skulle aldrig hålla inne med att vi bedömer att det finns sådana drag hos den personen, om en grundlig utredning av personens psykologi har gjorts. Inga sådana hemligheter har man gentemot patienten. 
  • Anonym (Hagbard)
    Anonym (Ja) skrev 2026-04-13 20:16:01 följande:
    Psykiatrin är ganska noga med att inte blanda ihop behandlingar med relationer, en behandlare kan och bör inte ha det ansvaret, då de kan sluta av olika anledningar.

Har du kollat på kontaktperson? En (av samhället) betald vän som man träffar ngr timmar i veckan och gör saker med.
    Ingen aning om reglerna. Men det är löftet jag fick.

Har inga problem med att skapa kontakter. Men när du nämner det så har jag besök fyra gånger i veckan. Officiellt för att hjälpa mig. Men förmodligen för att hålla koll på mig.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hagbard) skrev 2026-04-13 21:03:42 följande:
    Ingen aning om reglerna. Men det är löftet jag fick.

Har inga problem med att skapa kontakter. Men när du nämner det så har jag besök fyra gånger i veckan. Officiellt för att hjälpa mig. Men förmodligen för att hålla koll på mig.
    Med tanke på att du inte vet vad du har för besök ens, känns det lite märkligt att dom skulle släppa dig men hela välfärdssystemet knakar i fogarna... Boendestöd?

En kontaktperson är en "betald vän" som ska göra aktiviteter du tycker om, tex fika, bio, promenad, film, etc. Boendestöd är en person som kommer o ser till så att ditt hushåll fungerar - typ ser till så du sköter disk, städ o tvätt.

Du har alltid rätt till dina journaler (du kan logga in själv på 1177 och läsa dom alt begära ut dom.)

Låter som du skulle behöva stöd i att reda ut vad detta handlar om eg.

Du vet alltså inte ens vilken/vilka diagnoser det rör sig om?
  • Anonym (k)
    Anonym (Ja) skrev 2026-04-13 21:13:48 följande:
    Med tanke på att du inte vet vad du har för besök ens, känns det lite märkligt att dom skulle släppa dig men hela välfärdssystemet knakar i fogarna... Boendestöd?

En kontaktperson är en "betald vän" som ska göra aktiviteter du tycker om, tex fika, bio, promenad, film, etc. Boendestöd är en person som kommer o ser till så att ditt hushåll fungerar - typ ser till så du sköter disk, städ o tvätt.

Du har alltid rätt till dina journaler (du kan logga in själv på 1177 och läsa dom alt begära ut dom.)

TS vet. Han delar inte med sig för att då får han inga kommentarer.
  • EpicF
    Anonym (k) skrev 2026-04-13 22:16:14 följande:
    Han igen? Det borde man kanske förstått... 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (k) skrev 2026-04-13 22:16:14 följande:
    Personen verkar lågbegåvad, då har man inte koll på läget riktigt?
  • Anonym (Hagbard)
    Anonym (Ja) skrev 2026-04-13 21:13:48 följande:

Alltså, jag har inget behov av aktiviteter. De kommer och hjälper mig med administrationen, resten fixat jag själv. Det är väldigt överdimensionerat.

Jag vet mina rättigheter, men jag får inte se vad de skriver. 1177 är i princip tomt. Förstått det som att det är någon form av menprövning. Men inte bråkat om saken.

Nej, vet inte exakt vilka diagnoser de tror och de är inte särskilt hjälpsamma när jag frågar. Det enda jag vet är att jag har grav autism, den diagnosen hade jag sedan tidigare.
  • Anonym (H)
    Anonym (Hagbard) skrev 2026-04-14 06:50:51 följande:
    Alltså, jag har inget behov av aktiviteter. De kommer och hjälper mig med administrationen, resten fixat jag själv. Det är väldigt överdimensionerat.

Jag vet mina rättigheter, men jag får inte se vad de skriver. 1177 är i princip tomt. Förstått det som att det är någon form av menprövning. Men inte bråkat om saken.

Nej, vet inte exakt vilka diagnoser de tror och de är inte särskilt hjälpsamma när jag frågar. Det enda jag vet är att jag har grav autism, den diagnosen hade jag sedan tidigare.
    Med den diagnosen kan det ibland vara svårt att känna in hur andra känner. Personen som har det får fundera ut allt i huvudet när det gäller andta människors reaktioner och får inte så många känslomässiga ledtrådar inifrån sig själv om hur andra känner sig. Det kan också vara svårare att uppfatta vad andra uttrycker med gester och minspel. Alltså, det kan vara svårare att tyda andras budskap.

Då kan det vara bra att fråga andra vad de tycker och känner om olika saker. Då blir det lite mindre risk att hamna fel i samspelet med andra. 
  • Anonym (?2)
    Anonym (Hagbard) skrev 2026-04-13 08:23:24 följande:
    Kan man vara för sjuk för psykisk vård?Kommer nog att skita i det helt i så fall. Det är synd, har kommit att uppskatta att träffa och prata med dom. Det är svårt att bolla den typen av tankar mot någon annan.

Men det är det jag måste vänja mig vid igen tror jag.
    Vill du specifikt ha samtalsstöd så kan du söka hjälp från kyrkan. Man kan tycka vad man vill om kyrkan men de har god vana vid att hantera och stötta människor.

Sen om man kan vara för sjuk för psykisk det vård tror jag inte, däremot tror jag att många med psykisk ohälsa har bristande sjukdomsinsikt och därför inte tar emot vård. De jag känner med psykisk ohälsa har också varit ganska egofixerade och ganska ointresserade av relationer och familj. Men det är bara iakttagelser från en handfull individer i min närhet.
Svar på tråden Kan man vara för sjuk för psykisk vård?