Prostitution - bara under tvång?
Rubriken är väl inte helt korrekt men i alla fall.
Jag tänkte på några av trådarna här som handlar om män som överväger att köpa sex av olika anledningar. Och i samtliga av dessa trådar som leds diskussionen till att det är förkastligt och att man utnyttjar en kvinna som antingen är tvingad till att sälja sex (trafficking eller något liknande) eller som är missbrukare osv. Jag har inte hört en enda man som försökt argumentera för att köpa sex av någon som är tvingad till det skulle vara ok. Utan istället så görs det försök till att peka på att det finns kvinnor som lever ett ok liv men ändå av olika anledningar väljer att sälja sex. Det kan vara egen sexlust eller bara att man vill förstärka hushållskassan och ser några sexköpande kunder som en enkel smidig väg till lite extra pengar. Motargumenten brukar då vara att dessa kvinnor är så otroligt sällsynta så att man skall utgå ifrån att man köper sex av någon som är tvingad av olika anledningar. Och samtidigt är det ju svårt att faktiskt veta hur det ligger. till.
Men min undran är om det någon gång har gjorts en seriös kartläggning eller undersökning om hur många som faktiskt säljer sex helt frivilligt och utan underliggande problem (missbruk, självskadebeteende eller annat)? Hur försvinnande liten andel är dessa exempel %-ellt? Någon som känner till någon sådan undersökning?