• Anonym (Undrande)

Prostitution - bara under tvång?

Rubriken är väl inte helt korrekt men i alla fall.

Jag tänkte på några av trådarna här som handlar om män som överväger att köpa sex av olika anledningar. Och i samtliga av dessa trådar som leds diskussionen till att det är förkastligt och att man utnyttjar en kvinna som antingen är tvingad till att sälja sex (trafficking eller något liknande) eller som är missbrukare osv. Jag har inte hört en enda man som försökt argumentera för att köpa sex av någon som är tvingad till det skulle vara ok. Utan istället så görs det försök till att peka på att det finns kvinnor som lever ett ok liv men ändå av olika anledningar väljer att sälja sex. Det kan vara egen sexlust eller bara att man vill förstärka hushållskassan och ser några sexköpande kunder som en enkel smidig väg till lite extra pengar. Motargumenten brukar då vara att dessa kvinnor är så otroligt sällsynta så att man skall utgå ifrån att man köper sex av någon som är tvingad av olika anledningar. Och samtidigt är det ju svårt att faktiskt veta hur det ligger. till.

Men min undran är om det någon gång har gjorts en seriös kartläggning eller undersökning om hur många som faktiskt säljer sex helt frivilligt och utan underliggande problem (missbruk, självskadebeteende eller annat)? Hur försvinnande liten andel är dessa exempel %-ellt? Någon som känner till någon sådan undersökning?

• Svar på tråden Prostitution - bara under tvång?
  • Anonym (Sam)
    Hornper skrev 2026-04-19 22:42:36 följande:
    Vem svamlar? Enligt Eurostat ligger Sverige och Nederländerna i samma storleksordning när det gäller sex-trafficking (ca 45 offer/miljon invånare, att jämföra med EU-genomsnittet 24/miljon) www.euronews.com/my-europe/2025/04/07/eu-reports-surge-in-human-trafficking-as-female-victims-outnumber-male

Mina jämförelser är inte alls irrelevanta och det handlar här om ett klassiskt etiskt-moraliskt problem. Hur mycket ska en personlig frihet inskränkas för att nå ett större värde? 
    Vi kan lugnt vara överens om att ingen människa skall tvingas till vare sig prostitution, bärplockning eller svartarbete i byggsektorn
    Att den svenska sexköpslagen skulle vara den bästa metoden för att motverka trafficking för prostitution finner jag däremot inte bevisat.
    Frihet för vem? De som är offer för traffiking, sexköp mm?

Eller frihet för torskarna?
  • New  Dawn

Majoriteten av prostituerade även i Tyskland är migranter från fattiga länder, och i många fall har de någon typ av hallick som de är beroende av. 
    Om någon frågar dem kommer de givetvis säga att de säljer sex för att de njuter av det.

Det är ju själva grejen med prostitution. De ska låtsas, och det sker givetvis också i sk intervjuer, men det vill många inte höra talas om. 

Det är väldigt få köpare som tror att just den kvinna de har köpt sex av är tvingade till det, på ett eller annat sätt. 
    Det kan tex vara ukrainska kvinnor som gör det för att överleva, men män tror ändå de säljer sex att fri vilja...Män tycker till och med att de gör något bra. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Sam)
    New Dawn skrev 2026-04-20 02:44:31 följande:

Majoriteten av prostituerade även i Tyskland är migranter från fattiga länder, och i många fall har de någon typ av hallick som de är beroende av. 
    Om någon frågar dem kommer de givetvis säga att de säljer sex för att de njuter av det.

Det är ju själva grejen med prostitution. De ska låtsas, och det sker givetvis också i sk intervjuer, men det vill många inte höra talas om. 

Det är väldigt få köpare som tror att just den kvinna de har köpt sex av är tvingade till det, på ett eller annat sätt. 
    Det kan tex vara ukrainska kvinnor som gör det för att överleva, men män tror ändå de säljer sex att fri vilja...Män tycker till och med att de gör något bra. 

Ja, det är konstigt att män är så lättlurade. Hela sexbranschen går ut på att fejka. 

Men de måste ju rättfärdiga sitt agerande på något sätt och då känns det nog bra att inbilla sig att tjejen njuter av sexet och tjänar bra på det. 

• Anonym (,,,)
    Hornper skrev 2026-04-19 22:42:36 följande:
    Vem svamlar? Enligt Eurostat ligger Sverige och Nederländerna i samma storleksordning när det gäller sex-trafficking (ca 45 offer/miljon invånare, att jämföra med EU-genomsnittet 24/miljon) www.euronews.com/my-europe/2025/04/07/eu-reports-surge-in-human-trafficking-as-female-victims-outnumber-male

Mina jämförelser är inte alls irrelevanta och det handlar här om ett klassiskt etiskt-moraliskt problem. Hur mycket ska en personlig frihet inskränkas för att nå ett större värde? 
    Vi kan lugnt vara överens om att ingen människa skall tvingas till vare sig prostitution, bärplockning eller svartarbete i byggsektorn
    Att den svenska sexköpslagen skulle vara den bästa metoden för att motverka trafficking för prostitution finner jag däremot inte bevisat.
    Fast den där grafen var ju inte helt rättvisande vilket också framgår i texten. Fast du ser ju bara det du vill se medans du kallar andras argument för utslitna och gör helt skeva jämförelser.
    Jag antar att det är så man griper efter halmstrån för att rättfärdiga sitt eget svineri.
  • Hornper
    Anonym (Sam) skrev 2026-04-19 23:02:24 följande:
    Frihet för vem? De som är offer för traffiking, sexköp mm?

Eller frihet för torskarna?
    Jag menar givetvis friheten för två personer att ingå avtal om sex mot ersättning.

Vill man ta bort en personlig frihet bör man kunna ange ett starkt skäl.
    Skälet kan vara rent principiellt.
    Exempelvis bryr sig inte en abortmotståndare i det amerikanska bibelbältet om konsekvenserna av ett abortförbud. Det spelar ingen roll att det kommer att medföra att fler barn föds med missbildningar, att unga kvinnor döms till ett liv i misär eller att antalet illegala, riskfyllda aborter ökar. Abort skall förbjudas för att det är dåligt i sig, punkt.
    En frikyrkopastor kan hävda att allt utomäktenskapligt sex bör vara förbjudet. För att det är dåligt/syndigt helt enkelt.
    Och många anser att sexköp skall vara förbjudet därför att en sådan transaktion i sig är dålig, förnedrande, äcklig etc. Konsekvenserna av förbudet spelar mindre roll.
    I dessa fall handlar det om personliga uppfattningar och då har jag svårt att komma med motargument. Det blir som diskutera om en maträtt är god eller inte.

Skälen för att minska personlig frihet kan också vara att konsekvenserna för den enskilde och samhället i stort är värda mer än frihetsförlusten. Bilbältestvång, reglerad alkoholförsäljning och krav på licens vid inköp av vapen är några exempel.

Jag är pragmatiskt lagd och anser att om vi skall inskränka friheten att köpa sex mot ersättning, och därtill lägga högst avsevärda samhälleliga resurser på att upprätthålla förbudet, bör det i gengäld ge goda konsekvenser. Resultaten bör helst visas i hårda mätbara data.
    Sex-rafficking som de flesta, med all rätt, tycker är avskyvärt verkar inte ha minskat i Sverige (se mitt tidigare inlägg).
    Hur är det då med våld mot prostituerade? Förbud mot sexköp bör väl leda till minskning tycker man.
    Data från Sverige är tyvärr sparsamma och svårtolkade.
    Däremot kan det vara intressant att jämföra Frankrike (förbud mot sexköp) och Nya Zeeland (avkriminaliserat)
    I Frankrike har våld mot horor ökat sedan lagens tillkomst 2016 
    journals.sagepub.com/doi/10.1177/02610183221101167
    I Nya Zeeland har däremot säkerheten för prostituerade förbättrats efter avkriminaliseringen www.otago.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0027/248760/pdf-811-kb-018607.pdf

Tillmälen som äcklig, korkad, sjuk i huvudet m.m. biter inte på mig. Fakta är jag däremot intresserad av.
  • Anonym (Sam)
    Hornper skrev 2026-04-20 11:02:03 följande:
    Jag menar givetvis friheten för två personer att ingå avtal om sex mot ersättning.

Vill man ta bort en personlig frihet bör man kunna ange ett starkt skäl.
    Skälet kan vara rent principiellt.
    Exempelvis bryr sig inte en abortmotståndare i det amerikanska bibelbältet om konsekvenserna av ett abortförbud. Det spelar ingen roll att det kommer att medföra att fler barn föds med missbildningar, att unga kvinnor döms till ett liv i misär eller att antalet illegala, riskfyllda aborter ökar. Abort skall förbjudas för att det är dåligt i sig, punkt.
    En frikyrkopastor kan hävda att allt utomäktenskapligt sex bör vara förbjudet. För att det är dåligt/syndigt helt enkelt.
    Och många anser att sexköp skall vara förbjudet därför att en sådan transaktion i sig är dålig, förnedrande, äcklig etc. Konsekvenserna av förbudet spelar mindre roll.
    I dessa fall handlar det om personliga uppfattningar och då har jag svårt att komma med motargument. Det blir som diskutera om en maträtt är god eller inte.

Skälen för att minska personlig frihet kan också vara att konsekvenserna för den enskilde och samhället i stort är värda mer än frihetsförlusten. Bilbältestvång, reglerad alkoholförsäljning och krav på licens vid inköp av vapen är några exempel.

Jag är pragmatiskt lagd och anser att om vi skall inskränka friheten att köpa sex mot ersättning, och därtill lägga högst avsevärda samhälleliga resurser på att upprätthålla förbudet, bör det i gengäld ge goda konsekvenser. Resultaten bör helst visas i hårda mätbara data.
    Sex-rafficking som de flesta, med all rätt, tycker är avskyvärt verkar inte ha minskat i Sverige (se mitt tidigare inlägg).
    Hur är det då med våld mot prostituerade? Förbud mot sexköp bör väl leda till minskning tycker man.
    Data från Sverige är tyvärr sparsamma och svårtolkade.
    Däremot kan det vara intressant att jämföra Frankrike (förbud mot sexköp) och Nya Zeeland (avkriminaliserat)
    I Frankrike har våld mot horor ökat sedan lagens tillkomst 2016 
    journals.sagepub.com/doi/10.1177/02610183221101167
    I Nya Zeeland har däremot säkerheten för prostituerade förbättrats efter avkriminaliseringen www.otago.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0027/248760/pdf-811-kb-018607.pdf

Tillmälen som äcklig, korkad, sjuk i huvudet m.m. biter inte på mig. Fakta är jag däremot intresserad av.
    Och det starka skälet är att man inte vill att sexahandeln ska skörda oskyldiga offer samt motverka kriminalitet, dvs människohandel, utnyttjande av barn, kvinnor och män som är missbrukare, har psykiska problem osv. 

Tycker du att ovanstående är värt att ta hänsyn till, eller ska alla torskar samt de få lyckliga hororna sätta agendan?

Jag tror inte du bryr dig om de som säljer sex alls, eftersom du bara fokuserar på de enstaka som gör det helt frivilligt. De andra vill du inte se. Unga tjejer, drogberoende eller annan problematik, som blir påsatta av flera vuxna män samtidigt t ex. När du vill avkriminalisera sex så kommer efterfrågan öka, inte minska. 
  • Hornper
    Anonym (,,,) skrev 2026-04-20 10:33:58 följande:
    Fast den där grafen var ju inte helt rättvisande vilket också framgår i texten. Fast du ser ju bara det du vill se medans du kallar andras argument för utslitna och gör helt skeva jämförelser.
    Jag antar att det är så man griper efter halmstrån för att rättfärdiga sitt eget svineri.
    "The highest rates in the EU were observed in Luxembourg, Greece, the Netherlands, Austria, and Sweden, while the lowest rates were observed in Croatia, Lithuania, and the Czech Republic."

Direkt citat från artikeln som bygger på Eurostats data. Förklara vad jag kan ha missat och vilken typ av svineri du menar att jag ägnar mig åt eftersom jag inte köper sex själv.
  • Anonym (Sam)
    Hornper skrev 2026-04-20 13:04:43 följande:
    "The highest rates in the EU were observed in Luxembourg, Greece, the Netherlands, Austria, and Sweden, while the lowest rates were observed in Croatia, Lithuania, and the Czech Republic."

Direkt citat från artikeln som bygger på Eurostats data. Förklara vad jag kan ha missat och vilken typ av svineri du menar att jag ägnar mig åt eftersom jag inte köper sex själv.
    Du vill avkriminalisera sexköp, du vill normalisera det, få det att handla om frihet. 

Det är svinigt mot alla offer för sexköp att prata om frihet. Vi har inte total frihet i samhället, vi kan inte göra vad vi vill. Du vill inte ens veta om din egen dotter deltar i denna helt frivilliga handling mellan två vuxna. Fråga dig varför, kan du inte stå för vad du tycker?

Så nej, jag tror inte det handlar om frihet, du tycker helt enkelt bara att det är ok att köpa sex och att man ska få göra det utan konsekvenser. Jag tror allt ditt snack om frihet är BS. Precis som ditt snack om att det är som ett vanligt yrke i vissa länder. Det är ett önsketänkande. 

Du kommenterar inte det, alla offer som drabbas av torskarnas behov att köpa sex. Utan du pratar bara om de fåtal som faktiskt säljer sex frivilligt (dvs helt frivilligt, utan en torsk och utan ett missbruk eller psykiska problem, vilket är väldigt få).
  • New  Dawn

Dina argument är skrämmande . Du har inte slagits av att just länder från östeuropa, som tex Bulgarien, är välkänt som ett ursprungsland när det gäller sexhandel både i egna landet och vid trafficking i andra länder. De har stora problem med sexhandel, också som en del i organiserad brottslighet. 

Du läste uppenbarligen inte meningen

Higher rates could be linked to a greater capacity of the judiciary and social system to identify victims," Eurostat said. "This can be seen in Luxembourg, where previous efforts, including a proactive attitude by labour inspectors who participated in mandatory training courses on human trafficking, has contributed to the identification of more victims."
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Sam)
    New Dawn skrev 2026-04-20 15:04:12 följande:
    Dina argument är skrämmande . Du har inte slagits av att just länder från östeuropa, som tex Bulgarien, är välkänt som ett ursprungsland när det gäller sexhandel både i egna landet och vid trafficking i andra länder. De har stora problem med sexhandel, också som en del i organiserad brottslighet. 

Du läste uppenbarligen inte meningen

Higher rates could be linked to a greater capacity of the judiciary and social system to identify victims," Eurostat said. "This can be seen in Luxembourg, where previous efforts, including a proactive attitude by labour inspectors who participated in mandatory training courses on human trafficking, has contributed to the identification of more victims."
    Det passar inte in i hans narrativ. 

Myten om den lyckliga horan måste få leva kvar. 
  • Anonym (Priska)
    Hornper skrev 2026-04-19 00:13:23 följande:
    Om ytterligare några decennier kanske "din dotter"-argumentet är lika utdaterat som att se ned på bögar eller afrikaner.
    Ja självklart styrs lagen av moral och normer. Sexköpslagen behöver alltså inte ha som syfte att direkt här och nu skydda utsatta sexarbetare, utan att förändra inställningen till den via moral och normer, vilket kan ge effekt, och verkar ha gett effekt, över tid. Dvs en betéendestiftande lag. De här debatterna har ju ofta till syfte att förena och utesluta för att skapa starkare grupperingar, där den starkaste till sist vinner.
  • nihka

Direkt citat från artikeln som bygger på Eurostats data. Förklara vad jag kan ha missat
    Alla de länder du räknar upp som högst upp på listan deltar i det europeiska samarbetet EMPACT under Europol. De högra siffrorna beror till stor del på att dessa poliskårer är bland de mest aktiva i världen på att faktiskt registrera och hjälpa offren istället för att bara utvisa dem som papperslösa migranter. Det kör naturligtvis upp statistiken.

De länder som ligger lägst ner på listan i ditt citat alltså Kroatien, Litauen och Tjeckien har enligt Eurostat färre registrerade fall, men det kan bero på bristfällig kontroll snarare än att problemet inte existerar där. Tjeckien beskrivs till exempel av Europol som ett stort transitland för sexhandel.

I Sverige har vi ett mycket aktivt polisarbete och sociala myndigheter som söker efter offer. Det gör att vi hittar fler fall än länder som inte letar lika noga eller alls. Polisen i Tjeckien utreder de sextraffickingoffer som lyckas fly och självanmäler sig eller när de dyker upp i samband med utredningar om annan brottslighet.

.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Sam)
    nihka skrev 2026-04-20 15:58:04 följande:
    Alla de länder du räknar upp som högst upp på listan deltar i det europeiska samarbetet EMPACT under Europol. De högra siffrorna beror till stor del på att dessa poliskårer är bland de mest aktiva i världen på att faktiskt registrera och hjälpa offren istället för att bara utvisa dem som papperslösa migranter. Det kör naturligtvis upp statistiken.

De länder som ligger lägst ner på listan i ditt citat alltså Kroatien, Litauen och Tjeckien har enligt Eurostat färre registrerade fall, men det kan bero på bristfällig kontroll snarare än att problemet inte existerar där. Tjeckien beskrivs till exempel av Europol som ett stort transitland för sexhandel.

I Sverige har vi ett mycket aktivt polisarbete och sociala myndigheter som söker efter offer. Det gör att vi hittar fler fall än länder som inte letar lika noga eller alls. Polisen i Tjeckien utreder de sextraffickingoffer som lyckas fly och självanmäler sig eller när de dyker upp i samband med utredningar om annan brottslighet.

.
    Lägg till korruptionen i östra Europa, som går ända upp i polisledningen/politiken. Många tjänar stora pengar på sexhandeln. 
  • Hornper
    nihka skrev 2026-04-20 15:58:04 följande:

.
    Tack för bra input! Det är precis den här typen av argumentation jag efterlyser, rensad från emotionellt trams som "din dotter, lyckliga horan" etc.

Det är alldeles riktigt att all statistik måste tolkas kritiskt, och det kan mycket väl vara så att de höga siffrorna för Sverige kan bero på att våra myndigheter är bättre på att identifiera trafficking-offer än motsvarande instanser i andra länder. Är det då inte märkligt att vår rättsapparat inte lyckats få till en enda fällande dom för just trafficking 2024? 
    Om vår sexköpslag skulle utgöra kungsvägen till minskat sexslaveri borde vi inte behöva se sådana här rubriker i tidningarna.www.aftonbladet.se/nyheter/a/OoE3x1/polisen-prostituerade-valler-in-i-stockholm

Jag skulle tro att bättre kontroll av personer som reser in i vårt land vore more effektivt.
  • Anonym (,,,)
    Hornper skrev 2026-04-21 09:37:38 följande:
    Tack för bra input! Det är precis den här typen av argumentation jag efterlyser, rensad från emotionellt trams som "din dotter, lyckliga horan" etc.

Det är alldeles riktigt att all statistik måste tolkas kritiskt, och det kan mycket väl vara så att de höga siffrorna för Sverige kan bero på att våra myndigheter är bättre på att identifiera trafficking-offer än motsvarande instanser i andra länder. Är det då inte märkligt att vår rättsapparat inte lyckats få till en enda fällande dom för just trafficking 2024? 
    Om vår sexköpslag skulle utgöra kungsvägen till minskat sexslaveri borde vi inte behöva se sådana här rubriker i tidningarna.www.aftonbladet.se/nyheter/a/OoE3x1/polisen-prostituerade-valler-in-i-stockholm

Jag skulle tro att bättre kontroll av personer som reser in i vårt land vore more effektivt.
    Fast det stod ju redan i texten du delade. Läser du inte dina egna länkar? 
  • New  Dawn
    Anonym (,,,) skrev 2026-04-21 09:54:41 följande:
    Fast det stod ju redan i texten du delade. Läser du inte dina egna länkar? 
    Precis!
  • New  Dawn
    Hornper skrev 2026-04-21 09:37:38 följande:

Inte så märkligt att Sverige har svårt att komma åt personer som.är kvar i Colombia. 

Hur tänkte du ang inte släppa in kvinnor. Hur ska den gallringen se ut. Vilka kvinnor ska inte få komma in i Sverige? 
Svar på tråden Prostitution - bara under tvång?