Spendera semestern med föräldrarna?
Nån mer än jag som har föräldrar som förväntar sig att man ska spendera oproportionerligt mycket tid hos dom på sommaren i deras sommarhus? Som bara förutsätter det?
Nån mer än jag som har föräldrar som förväntar sig att man ska spendera oproportionerligt mycket tid hos dom på sommaren i deras sommarhus? Som bara förutsätter det?
Nej, inga förväntningar alls men förhoppningar om att vi VILL komma ut till stugan vilket vi faktiskt gör alla syskon med familjer.
Vi har utrymme att vara alla tillsammans och behöver inte gå varandra på tårna.
Alla spenderar sin tid hur den vill men måltider och allt runtomkring jobb gör vi tillsammans.
Vi brukar spendera 1-3 veckor ihop, oftast i början av semestern, hur länge vi vistas tillsammans alla varierar också.
Vi är familjekära.
Nej, de förväntar sig det inte, men de hoppas och det är vår allra största prioritet i livet just nu. Föräldrarna, och svärföräldrarna, börjar bli gamla och man kan aldrig veta hur länge de blir kvar i livet. När de väl är borta går det inte att ändra sig. Vi spenderar därför tre veckor varje sommar i mina svärföräldrars sommarstuga utomlands, och åker med mina föräldrar varje sommar och besöker släktingar i Sverige ca en vecka-tio dagar. Hemma gör vi många utflykter eller bara umgås med mina föräldrar. Jag uppskattar att ca 80-85 procent av vår semester tillbringad med föräldrar. Visst, ibland hade jag önskat att vi bara kunde dra iväg på solsemester istället, men det kommer att finnsd många tillfällen till det framöver, i ett senare skede av livet.
Säg bara att du har andra planer.
Ja, svärmor tjatade jämt. Vi gick med på en vecka max, och det blev ofta katastrof ändå pga min mans syster. Svärmor skulle diktera allt man gjorde och exakt när alla skulle stiga upp eller äta eller spela spel och precis motsatsen till semester blev det.
Svärfar (de var skilda) bara erbjöd, och där var det trevligt och relaxed att vara med min mans halvbror med familj. Man snackade om vilka som ville göra dagens aktivitetsförslag och vilka som ville poolhänga/slappa, man åt när man ville under dagen, spelade kort om man ville och sen åt vi gemensamt på kvällen.
Jag säger max en vecka. Man har faktiskt rätt att vila och slippa anpassa sig efter andra hela sin semester!
Min gammelmormor hade den inställnningen. Antingen så kommer man ut och är där hela sommaren i princip, annars kan man vara utan både julklappar och fördelsedagspresenter och trevlig ton ens.
Nu har jag det omvända problemet. Jag har ett sommarställe där jag helst vill vara ifred med min lilla familj, hämta andan och pyssla om oss borta från storstan och alla sociala förväntningar, men mina föräldrar och syskon mfl respekterar inte det alls. Om de inte direkt våldgästar oss så är de i närheten med förväntningarn om att få en inbjudan "när de ändå är där" och gör jag inte det får jag höra det till jul.
Brukar spendera 2 veckor hos svärföräldrar på sommaren. Men vi valde att flytta tillbaka så nu träffas vi 2-4 gånger i veckan.
Nej inga förväntningar men min pappa med frugan sa vi är alltid välkomna o vi skulle meddela förväg om vi vill boka nån vecka eftersom frugans barn med familj brukar gärna vara där. Pappa blir självklart alltid glad om vi vill komma.
Varför känns det jobbigt? Ej bra relation med familj eller du är bara ung och orkar ej med föräldrarna? Tänk på när de blir gamla o går bort senare. Har en svägerska som inte orkade och brydde sig inte om att träffa sin pappa ofta och när pappa försökte ringa henne svarade hon att hon orkar inte just nu. Sen dog pappa helt plötsligt. oväntad. Då ångrade hon sig efteråt såklart. 🙃
Nej de måste förstå att man vill ha egentid. Några dagar eller en vecka kan räcka. Klart att de vill umgås med barnbarnen, men vi såg till att de får göra det en del till "vardags" också.
Nej, inga förväntningar alls men förhoppningar om att vi VILL komma ut till stugan vilket vi faktiskt gör alla syskon med familjer.
Vi har utrymme att vara alla tillsammans och behöver inte gå varandra på tårna.
Alla spenderar sin tid hur den vill men måltider och allt runtomkring jobb gör vi tillsammans.
Vi brukar spendera 1-3 veckor ihop, oftast i början av semestern, hur länge vi vistas tillsammans alla varierar också.
Vi är familjekära.
Konstigt att människor inte förstår att relationer kan se olika ut, även dem man har till föräldrar.
Sedan jag flyttade hemifrån för nästan 30 år sedan har jag inte spenderat en enda semester dag med mina föräldrar. Skulle inte göra det frivilligt heller. Vi har så olika värderingar och prioriteringar på vad en semester är att jag inte hade fixat det.
Svärföräldrarna har vi varit på semester med någon gång då och då . 1-2 veckor på solsemester eller liknande. Det har varit en helt annan nivå. Det finns inga förväntningar eller krav. Vi kunde sitta på balkongen och ta en drink en kväll eller spela minigolf tillsammans eller göra något var för sig.