Kommunal skola är det verkligen bra?
Pratade med en bekant idag som jobbar inom kommunala skolan i Täby. Det är allt annat än bra. Mer än 70 barn på 3 personal. Hur kan man som förälder inte inse farorna med detta? Det är för mig helt obegripligt. Det är enbart förvaring. Enligt min bekanta var det mellan 20-23 barn i mitten på 90-talet på samma antalet personal. Rektorn plockar ut 80.000 i lön men man har inte råd att anställa en extra personal.
Med detta följer att personalen inte har lika bra koll på ungarna. Innan hade de kunnat se om nån är ledsen eller kunna kommentera om någon är bra på att rita. Personalen måste vara där det är viktigast, lite som ett skepp med hål som personalen försöker laga hela tiden. Det är väldigt få stunder de kan ägna tid åt barnen mot förr när de kunde ta med några stycken och gå och fiska eller gå och bada. Det är också 70 ungars kläder som ska få plats i ett torkskåp på vintern.
Nu talar jag om en av de rikaste kommunerna i landet. Jag bor inte själv i denna kommun och har ej småbarn själv längre. Men tycker det här är under all kritik. Det konstiga är att föräldrarna i den här kommunen inte verkar känna till hur det ligger till. Hur kan man inte veta eller intressera sig mer för sina barn än att m kollar upp (på riktigt) hur det funkar? Och då menar jag inte att fråga fritidspersonalen. För dom vill bara hålla skenet uppe gentemot föräldrarna i och med lojalitetsplikten. Ställ frågor till dom ansvariga i kommunen. Jag antar att detta även gäller andra kommunala skolor i Sverige.
Är detta verkligen ett samhälle man vill ha?