• Anonym (H)

Kommunal skola är det verkligen bra?

Pratade med en bekant idag som jobbar inom kommunala skolan i Täby. Det är allt annat än bra. Mer än 70 barn på 3 personal. Hur kan man som förälder inte inse farorna med detta? Det är för mig helt obegripligt. Det är enbart förvaring. Enligt min bekanta var det mellan 20-23 barn i mitten på 90-talet på samma antalet personal. Rektorn plockar ut 80.000 i lön men man har inte råd att anställa en extra personal.

Med detta följer att personalen inte har lika bra koll på ungarna. Innan hade de kunnat se om nån är ledsen eller kunna kommentera om någon är bra på att rita. Personalen måste vara där det är viktigast, lite som ett skepp med hål som personalen försöker laga hela tiden. Det är väldigt få stunder de kan ägna tid åt barnen mot förr när de kunde ta med några stycken och gå och fiska eller gå och bada. Det är också 70 ungars kläder som ska få plats i ett torkskåp på vintern.
    Nu talar jag om en av de rikaste kommunerna i landet. Jag bor inte själv i denna kommun och har ej småbarn själv längre. Men tycker det här är under all kritik. Det konstiga är att föräldrarna i den här kommunen inte verkar känna till hur det ligger till. Hur kan man inte veta eller intressera sig mer för sina barn än att m kollar upp (på riktigt) hur det funkar? Och då menar jag inte att fråga fritidspersonalen. För dom vill bara hålla skenet uppe gentemot föräldrarna i och med lojalitetsplikten. Ställ frågor till dom ansvariga i kommunen. Jag antar att detta även gäller andra kommunala skolor i Sverige. 

Är detta verkligen ett samhälle man vill ha? 

• Svar på tråden Kommunal skola är det verkligen bra?
  • Anonym (inte alla friskolor...)
    KillBill skrev 2026-04-17 18:01:21 följande:
    Det där är ett felaktigt påstående. Kommunala skolor har en högre lärartäthet än friskolor och en större andel legitimerade lärare. De har också i betydligt högre grad tillgång till skolbibliotek och elevhälsa, inklusive skolsjukvård, jämfört med friskolor.
    Bemannade skolbibliotek är ju lag nu, så det har alla skolor.

Som sagt, det skiljer sig en hel del mellan vinstdrivna friskolor och idéburna friskolor. 

De skolor som ligger i absoluta toppen är oftast idéburna friskolor. 
  • Kermit1561
    Tow2Mater skrev 2026-04-19 23:01:42 följande:
    Men det har jag inte påstått. Det var relaterat till vart skattepengar går, och TS mening 'Rektorn plockar ut 80.000 i lön men man har inte råd att anställa en extra personal' . T ex kan en elever spendera åratal på hogskola/universitet studerandes feministist entreprenorskap, litteraturen från haitis hogland, eller linkande nonsens. Allt bekostat av skattemedel, medan det inte finns resurser att spendera på lärartathet i grundskolan. 
    Fast det var vad du påstod, rektor som rektor skrev du. Att inte förstå sig på forskning är möjligtvis förståeligt om man aldrig brytt sig om att sätta sig in i den världen men att inte vara medveten om skillnaden i kompetens och storlek mellan universitet och grundskolor visar på en rejäl brist på allmänbildning. 
  • Tow2Mater
    Kermit1561 skrev 2026-04-20 11:11:41 följande:
    Fast det var vad du påstod, rektor som rektor skrev du. Att inte förstå sig på forskning är möjligtvis förståeligt om man aldrig brytt sig om att sätta sig in i den världen men att inte vara medveten om skillnaden i kompetens och storlek mellan universitet och grundskolor visar på en rejäl brist på allmänbildning. 
    Men då förstod du fel, ifall du inte förstod (vill förstå) min förklaring.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (H) skrev 2026-04-15 19:37:48 följande:

Pratade med en bekant idag som jobbar inom kommunala skolan i Täby. Det är allt annat än bra. Mer än 70 barn på 3 personal. Hur kan man som förälder inte inse farorna med detta? Det är för mig helt obegripligt. Det är enbart förvaring. Enligt min bekanta var det mellan 20-23 barn i mitten på 90-talet på samma antalet personal. Rektorn plockar ut 80.000 i lön men man har inte råd att anställa en extra personal.

Med detta följer att personalen inte har lika bra koll på ungarna. Innan hade de kunnat se om nån är ledsen eller kunna kommentera om någon är bra på att rita. Personalen måste vara där det är viktigast, lite som ett skepp med hål som personalen försöker laga hela tiden. Det är väldigt få stunder de kan ägna tid åt barnen mot förr när de kunde ta med några stycken och gå och fiska eller gå och bada. Det är också 70 ungars kläder som ska få plats i ett torkskåp på vintern.
    Nu talar jag om en av de rikaste kommunerna i landet. Jag bor inte själv i denna kommun och har ej småbarn själv längre. Men tycker det här är under all kritik. Det konstiga är att föräldrarna i den här kommunen inte verkar känna till hur det ligger till. Hur kan man inte veta eller intressera sig mer för sina barn än att m kollar upp (på riktigt) hur det funkar? Och då menar jag inte att fråga fritidspersonalen. För dom vill bara hålla skenet uppe gentemot föräldrarna i och med lojalitetsplikten. Ställ frågor till dom ansvariga i kommunen. Jag antar att detta även gäller andra kommunala skolor i Sverige. 

Vi har varit nöjda med våra tre kommunala skolor. F-3, F-9 och en till F-9. Undervisningen har typiskt varit en lärare i klassrummet, klasser 25-30 elever. Ibland på vissa lektioner har det varit en extra lärare, en resurs. Resursen har roterat mellan klasser och ämnen beroende på behov så inget permanent.

Barnen har trivts bra och har lärt dig bra med bra betyg och så, och vi har inte heller upplevt några säkerhetsproblem. Nu har de här skolorna bra skolgårdar, inga stup, vattendrag eller så.
  • Agda90
    Anonym (H) skrev 2026-04-15 19:37:48 följande:

Din bekant är ute och cyklar. Jag gick i skolan på 90-talet. 
    Vi var 22 stycken elever i låg och mellanstadiet i klassen på EN lärare. Det är ETT barn mindre än vad du skriver. 
    Skillnaden på nu och då är att vi har fler elever med särskilda behov idag. Många skolor väljer att sopa problemet under mattan och inte sätta in resurser. DÄR har du det största problemet!

80 000 för en rektor är egentligen inget att höja på ögonbrynen över. En första lärare kan ha 60 000. Hade du som chef gått in med en lägre lön än dina medarbetare?
    Sen kan jag säga så här: lycka till att hitta en rektor att anställa om man dumpar lönen. 

Du kan inte heller skylla antal torkskåp på en rektor. Det är inte rektorerna som har byggt/renoverat skolan och ofta har rektorerna inte så mycket att säga om saken när en skola byggs/renoveras. 

Det finns både bra och dåliga skolor inom kommunal- och privatverksamhet man kan inte dra alla över en kam. Är man missnöjd med hur en skola drivs/fungerar får man lyfta det med skolledningen och får man inte gehör där får man gå till aktuell förvaltning och han en dialog med skolchef och/eller förvaltningschef istället för att gnälla på nätet. 
  • Kermit1561
    Tow2Mater skrev 2026-04-20 19:22:28 följande:
    Men då förstod du fel, ifall du inte förstod (vill förstå) min förklaring.
    Din förklaring hänger inte ihop med det du skrev, antingen försöker du blåsa oss eller så förstår du inte vad det är du skriver. 
    Vad tror du egentligen "rektor som rektor" betyder? 
  • Tow2Mater
    Kermit1561 skrev 2026-04-22 16:52:40 följande:
    Din förklaring hänger inte ihop med det du skrev, antingen försöker du blåsa oss eller så förstår du inte vad det är du skriver. 
    Vad tror du egentligen "rektor som rektor" betyder? 
    Som jag sa du forstod fel. Och du vagrar inse det.
  • KillBill

Elever som har gått i kommunala skolor klarar sig generellt bättre på högskolor och universitet jämfört med elever från vinstdrivande friskolor.

Det är samtidigt viktigt att göra en tydlig åtskillnad mellan olika typer av fristående skolor. Friskolor som drivs av stiftelser utan vinstintresse kan fungera mycket väl och hålla hög kvalitet. Problemen är i stället främst kopplade till de skolor som drivs med vinstsyfte.

I dessa verksamheter finns incitament att hålla nere kostnader, vilket i praktiken ofta innebär färre lärare och en högre andel obehörig personal. Det riskerar att påverka undervisningens kvalitet och i förlängningen elevernas förutsättningar att klara vidare studier.

Om målet är att stärka kunskapsresultaten och likvärdigheten i skolsystemet behöver fokus därför riktas mot de vinstdrivande skolornas strukturer och incitament.

www.vilarare.se/nyheter/friskolor/elever-fran-friskolor-far-samre-resultat-pa-hogskolan/

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Kermit1561
    Tow2Mater skrev 2026-04-22 19:02:01 följande:
    Som jag sa du forstod fel. Och du vagrar inse det.
    Det är väl inte förvånande att du inte kan förklara vad "rektor som rektor" betyder. Ett tips är att inte använda uttryck och ord du inte förstår.
  • Meddelande borttaget
  • PH76
    Anonym skrev 2026-04-25 01:12:42 följande:

Nä. Sen så är Täby inte en bra kommun att bo i överhuvudtaget om man har barn...

Varför tycker du inte det? Vi trivs väldigt bra.
Svar på tråden Kommunal skola är det verkligen bra?