• Anonym (?)

Varför inte vän med svärfar och svåger?

En kvinna 30+ har varit ihop med en man i cirka 5 år och nu ska dom gifta sig om ett par veckor. 

Kvinnan är inte vän på social media med varken svärfar eller sin mans bror trots att hon har 700+ vänner. Varför inte tro? Svärfar och svåger har också många vänner på social media och är högst normala och trevliga människor. 

Det finns foton på hela familjen tillsammans och dom umgås ju så varför är hon inte vän med dom? 

• Svar på tråden Varför inte vän med svärfar och svåger?
  • Anonym (?)
    EpicF skrev 2026-04-16 23:03:50 följande:

Måste man vara vän med alla på sociala medier?

Ja det måste man. Det är lag på det. Visste du inte det? 

Självklart inte men om man nu har 700 av sina närmaste vänner där så verkar det konstigt att välja bort just svärfar och svåger. Tycker du inte själv det? När man dessutom ska gifta in sig i familjen och har planerat bröllop i ett år. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2026-04-16 23:06:39 följande:

Självklart inte men om man nu har 700 av sina närmaste vänner där så verkar det konstigt att välja bort just svärfar och svåger. Tycker du inte själv det? När man dessutom ska gifta in sig i familjen och har planerat bröllop i ett år. 
    Nej, det tycker jag inte. Tycker däremot att det är märkligare att ha 700 nära vänner.... 
  • Anonym (Lol)

700 nära vänner? Tror du på det själv?
  • Virriga Vera

Hur vet att det är hon som valt bort svärfar och svåger? Man har knappast 700 nära vänner och använder kanske FB för annat än att ha kontakt med familj?
  • Anonym (Polly)

Om de har bra relation så är nog Facebook oviktigt.. tror hon tänkte inte på det kanske de brukar ej uppdatera på Facebook? Samma som jag tog lite tid innan jag blev vän med svägerska och svärmor. För det kändes ej ?måste? och det var dom som skickade vänförfrågning. På Instagram följer Vi inte ens varandra. De kanske inte visste att jag har ett konto på IG. Vi har kontakt på messenger och har grupp messenger tillsammans med min man. 

• vallakra

Jag är inte ens vän med mina egna föräldrar och syskon. Istället har vi en messenger-grupp där vi kommunicerar sånt som rör vår familj.

Jag är inte heller vän med min man helt enkelt för att vi träffas varje dag. När det gäller mina barn så har vi även där en messenger-grupp.

Hur vet du att det inte ligger till på samma sätt för familjen/släkten du skriver om?

• Anonym (Petra)

Min svägerska hade för många år sen 100 vänner på FB och undrade varför hennes bror, min sambo, bara hade 9. Skillnaden var nog att hans var vänner han/vi umgås med. Hon har inte, vad vi vet, annat än sina vuxna barn att umgås med.

• Anonym (Sabuni)

Ser inga konstigheter alls. 

Väldigt många människor skiljer på vänner/bekanta/kollegor  och familj  . Familj och släkt har man andra kanaler för .  Helt enkelt för att man vill ha ett privatliv som inte angår alla.  
    Syns hon på diverse familjefoton etc som andra lägger ut är det helt enkelt ett icke-problem. 

Rätt många privata människor har oftaAnonym st ett stängt Instagram-konto där familjen och släkt finns med . Oftast skiljt från det mer offentliga kontot där kompisar och andra följare finns.
    Folk som oftast  dessutom inte har en aning om att den privata finns. 

• Anonym (?)

Finns det ingen längre som förstår ironi? Naturligtvis har hon inte 700 nära vänner. Det är just det som är min poäng. Varför dra gränsen vid svärfar och svåger när man ändå har 700 personer där inklusive sin egen familjs släktingar i alla åldrar. Svärfar och svåger är "normalaktiva" på social media och har hundratals vänner själva. 

Jag förstår att somliga enbart har vänner dom umgås med på SM och det är ju en annan femma men om alla inblandade har hundratals vänner så tycker jag det är konstigt att inte vara vän med mannens familj. Det handlar inte om hur man kommunicerar annars genom sms, messenger osv för det är ju inte samma sak som läggs ut på SM. 

• Virriga Vera
    Anonym (?) skrev 2026-04-17 14:44:58 följande:

Finns det ingen längre som förstår ironi? Naturligtvis har hon inte 700 nära vänner. Det är just det som är min poäng. Varför dra gränsen vid svärfar och svåger när man ändå har 700 personer där inklusive sin egen familjs släktingar i alla åldrar. Svärfar och svåger är "normalaktiva" på social media och har hundratals vänner själva. 

Jag förstår att somliga enbart har vänner dom umgås med på SM och det är ju en annan femma men om alla inblandade har hundratals vänner så tycker jag det är konstigt att inte vara vän med mannens familj. Det handlar inte om hur man kommunicerar annars genom sms, messenger osv för det är ju inte samma sak som läggs ut på SM. 

Men fråga henne, hon är ju den enda som kan svara på din fråga.
  • Anonym (eller...)

Det kan väl lika gärna vara svärfar o svåger som har tackat nej till vänskap på facebook?
  • Anonym (Anna)

Det är väl fortfarande förbjudet med barngifte? Finns ju inte en chans att paret är myndiga om någon av dem hängt upp sig på det här. För vem annars skulle bry sig om en sån här skitsak?

• EpicF

Ironi är svårt att få till i skrift. 

Hon kanske helt enkelt inte står de så nära att hon känner att hon vill ha sin svärfar och svåger på Facebook, utan att det räcker med att de träffas ibland IRL. 

Finns många orsaker till att inte ha sin svärföräldrarna/svåger/svägerska etc som Facebook vänner och det är inget märkligt om man inte har det. 
Svar på tråden Varför inte vän med svärfar och svåger?