• Remotus

Lagförsäljning

Jag har 2 barn som spelar fotboll och innebandy, och dom säljer godis och kakor för att tjäna pengar till laget för cuper mm.
    Varför finns det inte nyttiga saker dom kan sälja istället? Man är ju trött på allt godis som man köper upp själv.

• Svar på tråden Lagförsäljning
  • Anonym (n)

Kakförsäljningen brukar innefatta flertal olika knäckebröd.  Vad säljer ni?

• Anonym (Y)

Det vore väl lika illa om de säljer något nyttigt som du inte gillar? Sluta köpa upp allt så slipper du tröttna på vad som säljs oavsett hur nyttigt det är eller ej.
    Ätbara saker som inte är sötsaker eller snacks är nog mer svårsålt för de som ska ut och sälja, de vars föräldrar inte köper upp allt själva då förstås.

• Anotherone

Vi har sålt Ravelli och Newbody som komplement. 

Min systerdotter har sålt kryddor mm via www.klasspengar.se
    Jättefina askar att ta med som tex gåbort-present!

Så visst finns det alternativ.

• Anonym (Så trött)

Jag är så trött på alla dessa kakor och lotter och allt vad det är som barn tvingas gå runt och sälja. Jag skulle gärna ge en hundring till någons lag som då går oavkortat till verksamheten. Men att köpa saker jag inte ens vill ha och där något suspekt företag sedan tar minst halva förtjänsten, det gör jag bara inte.

• Anotherone
    Anonym (Så trött) skrev 2026-04-20 12:24:43 följande:

Jag är så trött på alla dessa kakor och lotter och allt vad det är som barn tvingas gå runt och sälja. Jag skulle gärna ge en hundring till någons lag som då går oavkortat till verksamheten. Men att köpa saker jag inte ens vill ha och där något suspekt företag sedan tar minst halva förtjänsten, det gör jag bara inte.

Man kan vända på det också. Säljer man för kakservice så tjänar laget 35kr per såld produkt. Det är en väldigt bra förtjänst.
    Men jag förstår absolut att det kan vara tufft både att sälja och att uppleva att man känner tvång att köpa.

Jag har dock gjort som du beskriver några gånger och skänkt en slant (sponsrat laget) mer direkt.
    Om barnet säljer något som kostar 150kr och förtjänsten är 50kr.
    Då behöver jag handla för 300kr för att barnet /laget ska tjäna 100kr.
    Är det saker jag inte behöver så kan jag skänka 200kr.
    Jag sparar en hundring, de tjänar hundra kronor mer och inga varor eller produkter behöver fraktas runt och hamna på hög i en garderob.
  • Anonym (Så trött)
    Anotherone skrev 2026-04-20 12:30:56 följande:

Man kan vända på det också. Säljer man för kakservice så tjänar laget 35kr per såld produkt. Det är en väldigt bra förtjänst.
    Men jag förstår absolut att det kan vara tufft både att sälja och att uppleva att man känner tvång att köpa.

Jag har dock gjort som du beskriver några gånger och skänkt en slant (sponsrat laget) mer direkt.
    Om barnet säljer något som kostar 150kr och förtjänsten är 50kr.
    Då behöver jag handla för 300kr för att barnet /laget ska tjäna 100kr.
    Är det saker jag inte behöver så kan jag skänka 200kr.
    Jag sparar en hundring, de tjänar hundra kronor mer och inga varor eller produkter behöver fraktas runt och hamna på hög i en garderob.
    Precis, att ge pengar direkt till laget skulle vara win-win för alla (utom kakföretagen då). Alla föreningar som skickar ut barnen att sälja skräp borde erbjuda detta som ett alternativ!
  • Agda90
    Remotus skrev 2026-04-19 18:54:23 följande:
    Lagförsäljning

Jag har 2 barn som spelar fotboll och innebandy, och dom säljer godis och kakor för att tjäna pengar till laget för cuper mm.
    Varför finns det inte nyttiga saker dom kan sälja istället? Man är ju trött på allt godis som man köper upp själv.

Det finns annat man kan sälja också. Vi sålde grillkol en runda. Kräver att den som initierar försäljningen har lite fantasi. 

Vi har kommit till en punkt där vi vägrar sälja eller köpa när kakor kommer på tal till försäljning. 
Svar på tråden Lagförsäljning