• Anonym (Utmattad)

Så trött på partners humörsvängningar.

Normala relationskonflikter som kan uppstå nån enstaka gång då och då, och små dispyter ibland i vardagen. Ja det kan jag väl hantera.. 

Men sådant här som kommer som en blixt från klar himmel, det är jobbigare. Jag tycker att min sambo ofta överreagerar på så otroligt små saker. Hon feltolkar saker jag säger och tar nästan allt som kritik, och det har gjort att jag knappt vågar prata. 

Det jobbigaste är inte konflikterna i sig utan att det sedan förväntas vara bra igen. Som om inget hade hänt.. 

Hon kan snedtända för nån liten skitgrej och sedan 30 minuter senare låtsas hon som att hon aldrig varit sur. Då är hon hur trevlig som helst och allt ska va som vanligt, och för mig är det jobbigt att hantera

• Svar på tråden Så trött på partners humörsvängningar.
  • Anonym (Utmattad)

Det är inte det att jag är särskilt långsint själv men blir jag arg blir jag arg, ofta ordentligt.

däremot är det sällan jag blir det.

• Anonym (Julia)
    Anonym (Utmattad) skrev 2026-04-20 14:57:03 följande:

Det är inte det att jag är särskilt långsint själv men blir jag arg blir jag arg, ofta ordentligt.

däremot är det sällan jag blir det.

Förstår dig till fullo. Hon beter sig som ett barn som inte kan reglera och ta ansvar för sina känslor. Är det värre vissa tider i månaden? En del blir ju väldigt sådär under pms till exempel. 
  • Anonym (Ljug aldrig)
    "Hon beter sig som ett barn som inte kan reglera och ta ansvar för sina känslor. " hur vet du det? Nu har du ju bara hört TS egna version av sin sambo. Kanske ska höra hennes sambos version också, om vad hon själv tycker om att hennes sambo upplever henne som att hon ofta överreagerar på otroligt små saker. Att hon feltolkar saker, att hon säger och tar nästan allt som kritik osv. Att bara  sitta och stryka TS medhårs och snacka ner sambon här gör inte henne till en bättre sambo till TS. 

TS du skriver att allt detta du tar upp om din sambo har gjort att du knappt vågar prata. Då kanske ni ska ta hjälp av en terapeut? Sen tänker jag även ingen rök utan eld. Ofta är det båda två i en relation som behöver ta ansvar över sina handlingar. 

Anonym (Julia) skrev 2026-04-20 15:07:20 följande:
    Förstår dig till fullo. Hon beter sig som ett barn som inte kan reglera och ta ansvar för sina känslor. Är det värre vissa tider i månaden? En del blir ju väldigt sådär under pms till exempel. 
  • Anonym (Igenkänning)

Själv kan jag bli lätt irriterad ibland också men det går över lika fort. Föredrar min sort än de som är långsinta och surar i dagar. 

• Anonym (Julia)
    Anonym (Ljug aldrig) skrev 2026-04-20 15:35:47 följande:
    "Hon beter sig som ett barn som inte kan reglera och ta ansvar för sina känslor. " hur vet du det? Nu har du ju bara hört TS egna version av sin sambo. Kanske ska höra hennes sambos version också, om vad hon själv tycker om att hennes sambo upplever henne som att hon ofta överreagerar på otroligt små saker. Att hon feltolkar saker, att hon säger och tar nästan allt som kritik osv. Att bara  sitta och stryka TS medhårs och snacka ner sambon här gör inte henne till en bättre sambo till TS. 

TS du skriver att allt detta du tar upp om din sambo har gjort att du knappt vågar prata. Då kanske ni ska ta hjälp av en terapeut? Sen tänker jag även ingen rök utan eld. Ofta är det båda två i en relation som behöver ta ansvar över sina handlingar. 
    Det finns så klart två sidor av ett mynt. Men nu är det TS som upplever problem.
    Att TS känner behovet av att gå på äggskal runt sin sambo innebär med största sannolikhet att det är TS som är i emotionellt underläge. 
    När man känner behovet av att gå på äggskal i någons närhet så innebär det att man upplever att man inte kan vara sig själv fullt ut, vilket är extremt tärande på lång sikt. 
  • Anonym (Vivvi)

Som någon frågar - har det med någon speciell tidpunkt på månaden att göra? Hur gammal? Har ni barn? Hur mår hon för övrigt? 

Jag har alltid haft lite hett humör, tänder på noll sekunder om nåt är fel. Värre vid PMS och ännu mer med klimakteriet. Men min man vet ju om det så han tar inte illa vid sig på det sättet och ungarna är så stora och numera härdade. Brukar hinta att "denna veckan muckar man inte med mig" Jag försöker ju hålla igen men bland blixtrar det fort. 

Sedan är jag så extremt känslig också men det visar jag inte. Låg och grät i sängen häromnatten för något jag inte minns nu men minns att det var svinjobbigt på alla sätt och vis. Två dagar senare kom jag på att ja just det ja. PMS. Livet kändes genast lite lättare med vetskapen.

• Anonym (Ljug aldrig)

Så kanske sambon också känner? Att hon också går lite eller mycket på äggskal, fått anpassa sig, och inte riktigt får uttrycka sig själv fullt ut, utan blir betraktad just på det sättet som ts beskriver. "snedtända för nån liten skitgrej " ofta överreagerar på så otroligt små saker. Hon feltolkar saker jag säger och tar nästan allt som kritik" 

Det som är en "liten skitgej" för den ene, eller "otroligt snå saker" behöver inte betyda att det är det för den andre.
    Kanske överreagerar personen inte alls, eller feltolkar, eller tar allt som kritik?

Kanske har hon försökt att lyssna in TS,  kanske har hon försökt förklara saker, hur hon upplever i olila lägen och händelser medan TS själv väljer att uppleva sin sambo som ovan. Kanske har hon även avfärdats som "tjafs"  bitter, arg? när hon försökt förklara sin syn på saken/saker som händer/hänt. Vanligt förekommande i där två personer missförstår varandra, kanske börjar leta fel, liksom pratar om varandra istället för med varandra -  trots att dom egentligen tycker väldigt mycket om varandra och egentligen trivs i varandras sällskap.  

Menar återigen att det finns två sidor av ett mynt.
    Hoppas det ska lösa sig för TS. Att dom hittar tillbaks till varandra på något sätt. 

Anonym (Julia) skrev 2026-04-20 20:50:34 följande:
    Det finns så klart två sidor av ett mynt. Men nu är det TS som upplever problem.
    Att TS känner behovet av att gå på äggskal runt sin sambo innebär med största sannolikhet att det är TS som är i emotionellt underläge. 
    När man känner behovet av att gå på äggskal i någons närhet så innebär det att man upplever att man inte kan vara sig själv fullt ut, vilket är extremt tärande på lång sikt. 
  • Anonym (Wilma)

Är det en ny relation? Det tar ju några år att lära känna varandra. Det du uppfattar som småsaker kanske är viktiga saker för henne, hon kanske ser sitt humör och sina reaktioner som normalt och ditt humör som långsamt och långsint? Hur är hennes uppväxtfamilj? Ser du några mönster? Det är inte ovanligt att man tar med sig relationsmönster från uppväxten in i sina egna relationer.

Oavsett så får du väl fundera på om du vill fortsätta relationen. Kanske ska ni boka parterapi så ni får hjälp med era kommunikationsmönster.

• Anonym (Ljug aldrig)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2026-04-20 19:38:21 följande:

Själv kan jag bli lätt irriterad ibland också men det går över lika fort. Föredrar min sort än de som är långsinta och surar i dagar. 

Låter ju bra för din del. Att du bara föredrar "din sort"
    Själv tycker jag att olikheter kan berika och komplettera varandras personligheter på ett bra sätt. Men det förutsätter ju såklart att lyssnandet och respekten från båda parter finns med som en viktig komponent. 
  • Anonym (Ljug aldrig)

En annan tanke är: Människor som gör just så, "är långsinta och surar i dagar" kanske faktiskt har en god anledning till det? Kanske blir personen inte tagen på allvar, inte riktigt lyssnad på, får kanske inte riktigt säga sin mening utan blir med en gång avfärdad som att man är "sur eller bitter" eller "långsint" "jobbig" -  allt utan att du själv ser över ditt egna beteende alls eller överhuvudtaget.

Kanske är det DU som säger eller gör saker som inte är okej, eller till och med gränslöst, som den andra personen (eller sambon) behöver bearbeta, och försöker att påtala, prata om, ta upp med dig, men du själv vill inte det för du har ju redan bestämt dig för att du själv, (jag jag jag) alltid har rätt och att den andre personen bara är jobbig och har svängningar i sitt humör enligt ditt tycke. Då kanske du sticker eller slutar kanske prata med personen. Hur en sån sak känns för den som bryr sig men som 
    blir kallad "sur" "långsint" "bitter" eller "arg" eller "överanalyserande" "jobbig" ellet annat tål att tänkas på. 
    It takes two to tango. 
  • Jemp

Ni verkar ju båda överens om att ni har kommunikationssvårigheter. Dags att göra något åt det? 

Ett tips på vägen är att inte gå in med nedvärderande inställning från början, om att det är skitsaker hon reagerar på. 

• Anonym (Ljug aldrig)

Vad säger du om allt som skrivits hittills TS? 

• Anonym (B)
    Anonym (Utmattad) skrev 2026-04-20 14:55:30 följande:
    Så trött på partners humörsvängningar.

Normala relationskonflikter som kan uppstå nån enstaka gång då och då, och små dispyter ibland i vardagen. Ja det kan jag väl hantera.. 

Men sådant här som kommer som en blixt från klar himmel, det är jobbigare. Jag tycker att min sambo ofta överreagerar på så otroligt små saker. Hon feltolkar saker jag säger och tar nästan allt som kritik, och det har gjort att jag knappt vågar prata. 

Det jobbigaste är inte konflikterna i sig utan att det sedan förväntas vara bra igen. Som om inget hade hänt.. 

Hon kan snedtända för nån liten skitgrej och sedan 30 minuter senare låtsas hon som att hon aldrig varit sur. Då är hon hur trevlig som helst och allt ska va som vanligt, och för mig är det jobbigt att hantera

Är det så hela tiden eller bara i samband med menstruationen?

Är det hela tiden så är det ett relationsproblem, är det hormonell obalans en gång i månaden är det på ett annat sätt, och bör hanteras på ett annat sätt.
  • Anonym (S)

Det framgår inte om du tagit upp det och iså fall hur.

Ni är uppenbart olika kring känsloyttringar och det kan väl vara bra att prata med varandra kring det och komma överens hur ni ska hantera dessa olikheter på bästa sätt.

Sen är det ju inte upp till dig att avgöra vad som är skitgrejer eller inte. För henne kanske det var viktigt alternativt var det många saker som byggts på och till slut blir det en droppe som får bägaren att rinna över.
    Ungefär som det blivit för dig med hennes känsloutbrott.
    Skulle du uppskatta att hon beskriver det som "överreaktion" från din sida...

Men som sagt prata i lugn och ro. Inte i affekt och ta upp hur det känns för dig, inte anklagande utan med tydligt syfte att du vill hitta ett konstruktivt sätt att kommunicera som funkar för er båda.

• Anonym (Putte Vladimirsson)

Jobbigt. Mycket enklare att hantera människor som är jämna. Typ ständigt glad eller ständigt sur.

Det här blir påfrestande svängningar som tar energi.

Göra slut?

• Anonym (B)

Man kan förvänta sig att människor tar ansvar efter det att de fått ett utbrott.

Svar på tråden Så trött på partners humörsvängningar.