• Anonym (Skinkan)

Sveda mellan skinkorn, nån med erfarenhet?

För tre veckor sen hade jag ett par trosor som satt illa och fastnade i rumpan. Det föll sig inte bättre än att jag fick ett litet sår i samband med att jag drog ut dem. Det kändes dock bättre ett par dagar senare. En vecka senare var jag ute på långpromenad. Jag tänkte mig inte för, utan tog samma trosa (fast upptvättad så klart). Återigen knölade den sig, så pass att jag blödde lite mellan skinkorna efteråt. Det var väldigt ljust blod, mycket ljust rosa.

Sen dess, två veckor på torsdag, har det av och till svidit och kliat i rumpan. Det är inte från analen, utan verkligen mellan skinkorna. Det känns bra på morgonen, men kan kännas igen på kvällen. Efter en löptur svider det rejält, även om det är bra på morgonen.

Nån annan som varit med om detta? Vad har hjälpt? Jag smörjer halvhjärtat med bepanthen och tycker ändå att det ger effekt när jag väl smörjer. Det kan gå dagar utan känning, för att sen komma igen. Blir knäpp snart!

• Svar på tråden Sveda mellan skinkorn, nån med erfarenhet?
  • Anonym (Sofia)

Testa med puder! Alltså typ Dialon kroppspuder el. dyl. Jag tror inte att det är så bra om du ska göra något där du svettas jättemycket, men annars borde det funka.

• Anonym (F)

Jag funderar på om det kan vara en svampinfektion som fått fäste när huden varit irriterad.

• Anonym (Skinkan)
    Anonym (F) skrev 2026-04-20 19:59:40 följande:

Jag funderar på om det kan vara en svampinfektion som fått fäste när huden varit irriterad.

Jag har tänkt tanken faktiskt. Det borde väl inte vara någon fara att testa med svampsalva?
  • EpicF
    Anonym (Skinkan) skrev 2026-04-20 20:12:33 följande:
    Jag har tänkt tanken faktiskt. Det borde väl inte vara någon fara att testa med svampsalva?
    Man ska helst inte använda det om man inte har svamp. Men det låter som att det förmodligen är det du har så pröva några dagar för att se om det blir bättre. 
  • Anonym (Skinkan)
    Anonym (F) skrev 2026-04-20 19:59:40 följande:

Samtidigt borde väl svamp klia hela tiden? Det här är väldigt kopplat till påfrestninga, att jag torkat hårt eller sprungit till exempel. Hela helgen var problemfri.  
  • Postman

Känns som du har feseld, det är för fuktigt, tätt och skinkorna gnider emot varandra. Lufta rumpan om du kan, gå utan eller sov utan trosor ett tag, använd någon talk, puder eller liknande. Var noga med att du är torr mellan skinkorna efter dusch så ska du nog se att det ger med sig.

• Postman
    Postman skrev 2026-04-20 21:10:15 följande:

Känns som du har feseld, det är för fuktigt, tätt och skinkorna gnider emot varandra. Lufta rumpan om du kan, gå utan eller sov utan trosor ett tag, använd någon talk, puder eller liknande. Var noga med att du är torr mellan skinkorna efter dusch så ska du nog se att det ger med sig.

Glömde, vitt vaselin kan du köra med också, det funkar bra till mycket.
  • EpicF
    Anonym (Skinkan) skrev 2026-04-20 20:50:13 följande:
    Samtidigt borde väl svamp klia hela tiden? Det här är väldigt kopplat till påfrestninga, att jag torkat hårt eller sprungit till exempel. Hela helgen var problemfri.  
    Inte nödvändigtvis. 
Svar på tråden Sveda mellan skinkorn, nån med erfarenhet?